Surface Pro (2017) eller billig dator + penna och papper? [Student]

Permalänk

Surface Pro (2017) eller billig dator + penna och papper? [Student]

Hej Sweclockers!
I höst börjar jag mina studier på teknisk fysik och jag har därför tänkt köpa en laptop. Jag har varit mycket intresserad av 2-i-1-datorer med pen-support då de erbjuder möjligheten att med hjälp av exempelvis OneNote enkelt kunna organisera sina anteckningar samtidigt som man inte behöver köpa och hantera en massa papper. Speciellt intressant har Surface Pro varit då den verkar vara bland de mer portabla varianterna. Det är däremot mycket pengar involverade och är man villig att släppa 2-i-1-aspekten så kan prislappen bli mycket mildare. Kanske vore det smartare att köpa en billig dator och fortsätta med pappersanteckningar?

Har någon av er erfarenheter med Surface Pro-serien? Några plus/minus?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

@tre_glödlampor: Inget slår papper + penna när det gäller anteckningar under föreläsningar. Testade att använda sambons Surface Pro 3 för att anteckna i OneNote under föreläsningarna på en kurs förra året - visst funkade det helt OK, men det kändes ganska onaturligt att skriva på glas och anteckningarna blev inte lika "eleganta" och läsbara som när jag gjorde det med papper och penna. I vissa salar som hade dålig ventilation blev det även ganska svettigt och kladdigt på displayen. Vanlig rutat block är perfekt för detta ändamål!

Du kan ju testa och se hur det går för dig, men min rekommendation är att skaffa en mindre laptop (t.ex. just Surface Pro!) för programmering och rapportskrivning på plats i skolan och använda sig av papper och penna för anteckningar under föreläsningarna. Rekommenderar även Lenovo Thinkpad (något ur X eller T-serien) då dessa är robusta, har väldigt god Linux support, har de bästa laptop-tangentborden av alla laptops som finns på jorden och är väldigt lätta att dra med sig runt!

EDIT: Ja det blir en hel del block mot slutet av utbildningen men organiserar du rätt från början så blir det väldigt bra ändå!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: OK tack så mycket, då kör jag nog med papper och penna

Permalänk
Medlem

@tre_glödlampor: Kan starkt rekommendera en produkt som heter Rocketbook tillsamans med mobilen, blir som att ha din egna whiteboard med dig
Man gör sina anteckningar / ritar, fotograferar med appen som automatiskt med hjälp av QR koden på varje sida skär ut enbart bladet du antecknat på och laddar upp det till valfri molntjänst, eller bara sprar i mobilen.
Sedan rengör man bara med en mikrofiberduk och en skvätt vatten!

Mycket smidigt, den kan även konvertera till PDF om man vill ha det så.
Sedan ligger alla mina anteckningar i en egen mapp på min Google drive!

https://getrocketbook.com/

(Är inte sponsrad, tycker bara om produkten )

Permalänk
Medlem

Jag har gått 4 år elektro på KTH har tagit anteckningar med min Surface Pro 4 under ~1 år, typ 3an. Det fungerar men är inte alls lika naturligt och smidigt som papper, och att behöva tänka på hur jag ska anteckna gör att jag ibland tappade koncentrationen på själva föreläsningen.

Mitt tips är att använda papper och penna, och sedan ha en dator men en skärm som håller uppe sig själv så att du kan använda datorn på buss eller tåg.

Permalänk
Medlem

Köpte en Surface Pro 5 till kemiska och bilologiska anteckningar i OneNote. Tycker min Chromebook fungerar bättre, men saknar pennfunktionen.

Hur vart det för dig?
Har själv funderat tidigare på en Rocketbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@tre_glödlampor: Kan starkt rekommendera en produkt som heter Rocketbook tillsamans med mobilen, blir som att ha din egna whiteboard med dig
Man gör sina anteckningar / ritar, fotograferar med appen som automatiskt med hjälp av QR koden på varje sida skär ut enbart bladet du antecknat på och laddar upp det till valfri molntjänst, eller bara sprar i mobilen.
Sedan rengör man bara med en mikrofiberduk och en skvätt vatten!

Mycket smidigt, den kan även konvertera till PDF om man vill ha det så.
Sedan ligger alla mina anteckningar i en egen mapp på min Google drive!

https://getrocketbook.com/

(Är inte sponsrad, tycker bara om produkten )

... men vad är det du anteckningar? Läste att det var 36 sidor eller liknande, vilket knappt räcker för ett kapitel av anteckningar, så att det blir ofta skicka över och sen läsa dem på datorn, no?

Permalänk
Medlem

Jag kör med samsung tab s4 och är riktigt nöjd lite ovant i början men man vänjer sig och nu skriver jag lika bra på plattan som papper samt skönt att nästan kunna ha allt med sig i innerfickan på jackan nu istället för att behöva släpa med sig x böcker och block i ryggsäck

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan