Märkligt med insekter, fler drabbade?

Permalänk
Medlem

Märkligt med insekter, fler drabbade?

Läste detta på Min Hembios forum om insekter som tar sig in i en TV och tror inte det kan var sant.
Fler drabbade, både TV och dataskärm?

Skrivet av Danhill:

Jaha, typiskt, med detta varma och härliga väder som vi har i Skåne så har vi även fått en jäkla massa så kallade åskflugor eller trips som de nu heter, små irriterande j*vla insekter på 1 mm typ. De har fan lyckats ta sig in i min tv bakom displayen och såklart dött därinne, så nu när det är en ljus bakgrund så syns de ganska så tydligt. Så sjukt irriterande, resten av familjen bryr sig inte, jag däremot stör mig enormt. Någon annan som har fått dessa irriterande insekter i era tv;n?

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=327831&pa...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Häromkring kallas de millimetrar och genom åren har jag haft en eller annan sån som letat sig in i skärmen och dött. Skitstörigt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

För en 7-8 år sedan så hade jag en skärm där säkert 8-10 trips om inte fler hade kommit in i skärmen och dött. Verkligen irriterande.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Absolut. Bor själv i Skåne och dessa trips kan orsaka mycket huvudbry.
Framförallt upplever jag det som ett problem när jag placerade skärmen precis vid fönstret (och bodde i en by - i stan verkar de vara ett mindre problem).
På min förra skärm hade jag för många år sedan en svart millimeter som rörde sig. Såklart fick jag för mig att trycka till den (dumt gjort då den dog på stört). Därefter tog det nog bara någon dag innan nästa kom. Då försökte jag leda ut den till sidan av skärmen där displayen slutar och kanten börjar. När den väl kommit dit tryckte jag till skärmkanten varpå den dog.

Efter ett tag hade jag 3 svarta insekter på insidan av skärmen på olika ställen och några ute i kanterna som jag inte kunde se. Tursamt nog drabbades skärmen av en vertikalt svart sträck vilket gjorde att jag kunde reklamera skärmen och få en ny.
Visserligen kom de tillbaka, men när hösten och vintern kommer blir det ett mindre problem.

Så numera har jag aldrig datorskärmen precis för ett öppet fönster. En sommarnatt med mörkt ute och ljust innanför fönstret och så värmen från skärmen. Verkar vara som bäddat för trips.

Permalänk
Medlem

Insekter helt generellt sett dras mot ljus och värme. Att ha fönstret öppet och vara i ett rum där den enda ljuskällan är skärmen bådar inte väl.

Permalänk
Medlem

Har massor av dessa i en TV jag fick av en familjemedlem främst i ramen men en och annan har letat sig ner in bakom displayen. Har undrat fram tills nu vad dessa insekter är men nu vet jag då

Bor också i Skåne så undrar om det bara är här det förekommer?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Sötast
Skrivet av yrfhar:

Läste detta på Min Hembios forum om insekter som tar sig in i en TV och tror inte det kan var sant.
Fler drabbade, både TV och dataskärm?
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=327831&pa...

Hände för ett par veckor sen x)

Såg den jäveln krypa från högersidan på min PG279 och satte sig tillsist mitt i skärmen å slog upp läger där....
Hade inte mycket mer till val än att öppna skärmen, separera film lagerna och ta ut den, lagom spännande X)

Permalänk
Medlem

Trips eller sk. millimetrar. Har massor av sånna här.
Varje sommar så är den nån vecka som det är galet mycket, förmodligen kommer de från sädesfälten och exploderar i antal nån gång per sommar och förflyttar sig med vinden.
Har haft flera fall av att de söker sig in i elektronik, larmdeckare, skärmar etc.
Det bästa är att vänta lite tills de har dött och torkat ut, sen ramlar de nästan ur, alternativt så tar man en dammsugare och försöker suga ut dem samtidigt som man skakar på prylen lite lätt.
Brukar fungera för mig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Hände för ett par veckor sen x)
https://i.imgur.UW.jpg

Såg den jäveln krypa från högersidan på min PG279 och satte sig tillsist mitt i skärmen å slog upp läger där....
Hade inte mycket mer till val än att öppna skärmen, separera film lagerna och ta ut den, lagom spännande X)

Tredje året i rad nu jag får Trips i skärmen...

Helt ärligt.
Har aldrig hänt med någon annan skärm, men just denna modell har jag fått 1st trips att krypa in i skärmen för att självdö.
Sjukt drygt.

Then again..... Jag är kungligt bra på att demontera rengöra skärmen nu....