MP3 spelare för 30 000kr vilka hörlurar passar bäst?

Permalänk
Avstängd

MP3 spelare för 30 000kr vilka hörlurar passar bäst?

Hej,

Jag har sett Sonys premium MP3 spelare och är rätt säker på att den levererar. Jag är teknisk av mig men inte såpass att jag kan förstå mig på hårdvara på en MP3 spelare för 30 000kr. Jag undrar vad den innehåller som gör att den blir så dyr?

Länk till spelaren: https://www.sony.com/electronics/walkman/nw-wm1z#product_deta...

Till denna MP3 spelare, är det dessa hörlurar man bör minst ha i kvalité för att kunna uppleva fulla upplevelsen?

Hörlurar för 20 000kr.

Länk till hörlurarna: https://www.sony.com/electronics/headband-headphones/mdr-z1r?...

Permalänk
Medlem

Anledningen att den är så dyr är för att det finns folk som tror dyrare = bättre inom HiFi världen. Precis som att köpa hdmi kabel för flera tusen när en för 49 kr ger exakt samma bild/ljud.

Permalänk
Medlem

Den kombinationen funkar säkert bra. Som sagt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk
Medlem

Du betalar 20k för guldplätering. Sen har du ju självklart fina komponenter i enheten, exakt vad har jag inte orkat läsa mig till.

Sen tvekar jag starkt på att Sony's lurar är de bästa lurarna du kan köpa för 20k.
Du har tex Audeze LCD-3 HD800s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Den kombinationen funkar säkert bra. Som sagt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Klockren, precis inga genvägar

Permalänk
Rekordmedlem

Är man det minsta hifiintresserad så är MP3 totalt ointressant.
Det finns saker för mycket mindre pengar som låter bättre än den teoretiskt bästa MP3 spelare som går att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Daygamerme: Jag tror du får omvärdera formuleringen "MP3-spelare". Om du köper en spelare för denna summa så har du forhoppningsvis lossless-material. Jag skulle inte haft ett par over the ear-lurar, utan istället satsat på custom/universal iem's.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Den är väl primärt tänkt till att spela högupplöst ljud i något lämpligt format, tror inte någon normalt funtad människa köper den för att spela MP3or.

Permalänk
Medlem

Vem i dess sinnes fulla bruk köper en MP3-spelare för 30k. Jag tvivlar på att något i den storleken är värt 30k ö.h.t eftersom de är begränsade av storleken. Dessutom är ju mp3 uteslutet om man vill ha "det perfekta ljudet". Tvivlar på att den gör något bättre än en mp3-spelare för en tiondel av priset. Detta doftar snake oil.

Med det sagt är en bra DAC värt en del, men 30k i det formaten, nja.

Permalänk
Inaktiv

Rätt produkt för rätt person. Jag vet inget om TS hen kanske är Jay Z eller någon annan som drar in hutlös mycket pengar på musik. Och då är det knappast en mobiltelefons mp3 spelare man ska använda sig av. Det finns olika kvalite på mp3 spelare och sedan behöver man inte enbart lyssna på en mp3or på dessa apparater.

Är man dock en helt vanlig person som de flesta är och kanske inte ens har musik/ljud som inkomstkälla, så håller jag med de flesta att det är galet mycket man får betala för marginell skillnad.

Angående hörlurarna är säkert bra, men pratar man om hörlurar för över 20 000kr och en mp3 spelare för samma pris så kanske man bör fundera på att fråga på ett Hifi-forum? Det finns säkert gott om folk här som har grejer för dessa priser, men det finns betydligt fler där.

Hifi är lite som datorer. Vissa kan ha svårt att förstå varför man behöver ha en för över 5000kr, då Netflix, Facebook fungerar lika bra ändå. Men har man något som huvudsakliga inkomstkälla så kan man lägga betydligt mycket mer pengar på något för en marginell skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vem i dess sinnes fulla bruk köper en MP3-spelare för 30k. Jag tvivlar på att något i den storleken är värt 30k ö.h.t eftersom de är begränsade av storleken. Dessutom är ju mp3 uteslutet om man vill ha "det perfekta ljudet". Tvivlar på att den gör något bättre än en mp3-spelare för en tiondel av priset. Detta doftar snake oil.

Den spelar ju i stort sett alla lossless och högupplösta format AIFF, FLAC, DSD, osv och upp till 24-bit/192kHz. Men alla här verkar ha hängt upp sig på MP3, vilket jag tror tyder på att ni inte är målgruppen för produkten.

Som bonus är den konstruerad från ett solitt block koppar som sen är doppat i guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är man det minsta hifiintresserad så är MP3 totalt ointressant.
Det finns saker för mycket mindre pengar som låter bättre än den teoretiskt bästa MP3 spelare som går att göra.

Ja, så klart. Men om du går in och läser specen så ser du att den spelar i princip alla fil-format. "MP3-spelare" är ju ganska missvisade produktnamn tyvärr

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Att spela mp3 är det sista den där spelaren är tänkt för.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Om man läser så innehåller det mer än så kallad MP3. Sedan hur den är uppbyggd är svårt att veta utan bilder och info.

Vilka hörlurar man skall ha är väldigt indudivelt. Det finns inget riktigt svar över vilka som är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läcker som bara den och skapar kraftigt ha begär. Men 30k....njae. Hade det varit flaggskeppet på en hemmabioreciver så hade jag kunna tänka mig den summan...men inte till en enhet som spelar musik. 10k hade jag kunnat tänka mig för denna...om jag varit 100% audiofil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Inga audio specs.
Antagligen obytbart batteri.
Patetiskt.