Det går inte att logga in på Google-kontot efter factory reseten

Permalänk
Medlem

Det går inte att logga in på Google-kontot efter factory reseten

Har en gammal Samsung S7 som jag har factory restetat och som jag därefter inte kan logga in med, alltså på google-kontot, trots att jag har tagit reda på e-post och lösenord. Jag skulle iofs vilja ha ett nytt konto, men efter factory reseten så ber den hela tiden e-posten och lösenord som jag hade på telefonen förut. Går ändå inte att logga in på den e-posten som alltid varit kopplad. Har kollat massa videos om hur man tar sig förbi den här skiten, men verkar ändå komplicerat. Jag hade uppdaterat telefonen till Android 8,0 innan jag gjorde factory reseten, vilket jag inser nu i efterhand var dåligt. Verkar enklare att lösa problemet med äldre versioner. Har också laddat ner en APK-fil som man kan använda en OTC-enhet med USB, men den startar inte igång ändå. Har ni någon idé hur jag kan logga in på mitt konto eller skaffa ett nytt konto på telefonen eller är telefonen inte användbar längre ? Känns väldigt meningslöst!

Google svarar inte heller när man skriver till dem. Har ni några idéer? Kan man lämna in telefonen till någon? Vill inte blå rånad på en massa pengar för detta. Det är en Samsung S7 930FD (d.v.s. den internationella versionen med dubbla SIM-kort). Hade tänkt ha den på utlandsresan, men ser mörkt ut.

Snabbt svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Antar att du blir stoppad av "Factory reset protection". Det blir automatiskt aktiverat om man gör factory reset med ett google konto aktiverat på luren, och har satt ett skärmlås. (stöldskydd)
Lättast hade varit att antingen ta bort kontot från luren eller avaktiverat skärmlåset innan reset.
Att logga in med google kontot efteråt ska ju dock funka.
Har du testat att logga in via PC och kolla om du har några varningar som måste verifieras innan google tillåter inlogg på luren?
Eller kanske testa återställa lösenordet och skaffa nytt via PC.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Antar att du blir stoppad av "Factory reset protection". Det blir automatiskt aktiverat om man gör factory reset med ett google konto aktiverat på luren, och har satt ett skärmlås. (stöldskydd)
Lättast hade varit att antingen ta bort kontot från luren eller avaktiverat skärmlåset innan reset.
Att logga in med google kontot efteråt ska ju dock funka.
Har du testat att logga in via PC och kolla om du har några varningar som måste verifieras innan google tillåter inlogg på luren?
Eller kanske testa återställa lösenordet och skaffa nytt via PC.

Jaha, det visste jag inte. Så om jag hade gjort rätt så hade jag kunnat ta bort Google-kontot från telefonen innan jag gjorde factory reseten ? Bra att veta till nästa gång då, för just nu är allt kört.

Jag har loggat in på dator, men det syns inget konstigt. Där bytte jag lösenord, men det hjälpte inte heller. Fick svar från Google, men det är det vanliga svamlet som jag redan provat för länge sedan. De länkar bara in till deras sidor men svar på andra simplare frågor.

"Tack för att du kontaktade oss angående att du inte kan komma åt Google-kontot. Vi har undersökt kontot och det är fortfarande aktivt, så du borde kunna logga in som vanligt.

Försök logga in igen. Om du inte kommer ihåg lösenordet kan du använda det här formuläret och välja Jag vet inte vad jag har för lösenord. Om du har glömt ditt användarnamn men fortfarande har tillgång till den e-postadress du använde när du skapade kontot kan du få åtkomst till kontot genom att välja Jag vet inte vad jag har för användarnamn.

Om du inte kan logga in av någon annan anledning felsöker du problemet med hjälp av det här formuläret."

De verkar inte heller ha läst min frågeställning noggrannt. Det är ju inte en vanlig inloggning det handlar om, utan att logga in på Google-kontot för mobilen. Nu är jag ju fast utan att ens komma in i telefonen.

Så otroligt omständigt system de har. Man blir ju helt låst. Det här med säkerhet har verkligen gått överstyr.

Permalänk
Medlem

Ok! Av någon märklig anledning kom jag faktiskt in i mobilen nu. Möjligtvis att Google har gjort något.

Fick frågan om jag ville logga in vidare på det Google-kontot som jag verifierade nu eller om jag ville ha ett nytt konto. Jag hoppade över dessa helt.

Rätta mig om jag har fel nu, men all gammal information (som fanns på det Google-konto-adressen som jag precis bekräftat nu) finns inte kvar ? Så egentligen kan jag skapa ett helt nytt Google-konto ? Om ja, dum fråga, var går jag in och gör det i menyerna ?

Om jag har förstått detta nu så är den gamla e-posten och lösenordet bara en kontroll, men efter att man har knappat in dessa två parametrar så behöver man inte bry sig mer om detta. Man kan skapa ett helt nytt konto utan att ha några kopplingar till det gamla ? Eller ligger det kvar gammalt skräp ? Kommer jag att få bekräfta den gamla e-posten och lösenordet längre fram också eller var det endast ett engångstillfälle ? Vad händer t.ex. om jag gör en till factory reset nu eller med ett nytt konto ? Då bör väl detta gamla inte ligga kvar och spöka ?

Ursäkta för min hjärndöda frågor, men vill vara beredd på om samma skit kommer tillbaka och spökar i framtiden.

Hoppas att någon har några svar. Skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

@BBSRC: om du kollar under konton under inställningar så borde det synas om det ligger ett konto där redan. Om det inte gör det, fine, skapa bara ett nytt. Men om det finns ett, plocka bort det och sedan återställ telefonen igen och börja om helt.

För att skapa ett nytt googlekonto via telefonen:
https://www.verizonwireless.com/support/knowledge-base-203669...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@BBSRC: om du kollar under konton under inställningar så borde det synas om det ligger ett konto där redan. Om det inte gör det, fine, skapa bara ett nytt. Men om det finns ett, plocka bort det och sedan återställ telefonen igen och börja om helt.

För att skapa ett nytt googlekonto via telefonen:
https://www.verizonwireless.com/support/knowledge-base-203669...

Fint! Ska kolla länken. Nej, det finns inget konto under inställningar vad jag såg när jag kollade senast.

Frågan bara hur det blir när jag skaffar ett nytt Google-konto, om jag vid ett senare tillfälle återställer telefonen, om det första Google-konto-inloggningen kommer tillbaka och spökar. Det borde ju vara det senaste som är skapat.

Man kunde väl ta bort Google-kontot innan man gör återställningen? Då borde man väl slippa den här s.k. "inloggningen" på Google-kontot och istället skapa ett nytt när telefonen är återställd.

Permalänk
Medlem

@BBSRC: Allt ska gå lätt och smidigt om du loggar ut från ditt google konto innan du gör en återställning.

Jag har aldrig råkat ut för detta detta på en Samsung även då jag inte loggat ut från google.
Kanske för att jag gör en komplett återställning i TWRP och flashar ny mjukvara?

Din S7 skulle må bra av denna Rom. Den är stock, dvs som Samsung fast bättre.

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s7/development/rom-dq...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@BBSRC: Allt ska gå lätt och smidigt om du loggar ut från ditt google konto innan du gör en återställning.

Jag har aldrig råkat ut för detta detta på en Samsung även då jag inte loggat ut från google.
Kanske för att jag gör en komplett återställning i TWRP och flashar ny mjukvara?

Din S7 skulle må bra av denna Rom. Den är stock, dvs som Samsung fast bättre.

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s7/development/rom-dq...

Tack! Nu har jag lyckats installera kontot iaf. Har en A5 som ska gå genom samma process, men det ska nog gå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan i Googles inställningar också välja bort den telefonen så att den inte får tillgång till kontot om du tex ska sälja den.
Lite kul att man kan se alla enheter man loggat in ifrån. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du kan i Googles inställningar också välja bort den telefonen så att den inte får tillgång till kontot om du tex ska sälja den.
Lite kul att man kan se alla enheter man loggat in ifrån. Mvh

Ja, men det bör väl vara lugnt om jag raderar hela Google-kontot ? Provade på A5:an. Tog bort kontot direkt när jag hade igång telefonen. Sedan gjorde jag återställningen. Då kom ingen fråga om senast Google-konto-inloggning, vilket var bra.

Permalänk

Har faktiskt aldrig provat att öppna någon av mina nyare telefoner, har bara matat in pinkoden när den bett om det. Annars borde det fungera något liknande icloud på Apple lurar, men har inte satt mig in i det då datan ändå är krypterad. Försvinner telefonen så har dom inte tillgång till min data iaf, och det är det viktigaste för mig. Mvh P