Skrivet av maskeradmannen:
Antar att du blir stoppad av "Factory reset protection". Det blir automatiskt aktiverat om man gör factory reset med ett google konto aktiverat på luren, och har satt ett skärmlås. (stöldskydd)
Lättast hade varit att antingen ta bort kontot från luren eller avaktiverat skärmlåset innan reset.
Att logga in med google kontot efteråt ska ju dock funka.
Har du testat att logga in via PC och kolla om du har några varningar som måste verifieras innan google tillåter inlogg på luren?
Eller kanske testa återställa lösenordet och skaffa nytt via PC.
Jaha, det visste jag inte. Så om jag hade gjort rätt så hade jag kunnat ta bort Google-kontot från telefonen innan jag gjorde factory reseten ? Bra att veta till nästa gång då, för just nu är allt kört.
Jag har loggat in på dator, men det syns inget konstigt. Där bytte jag lösenord, men det hjälpte inte heller. Fick svar från Google, men det är det vanliga svamlet som jag redan provat för länge sedan. De länkar bara in till deras sidor men svar på andra simplare frågor.
"Tack för att du kontaktade oss angående att du inte kan komma åt Google-kontot. Vi har undersökt kontot och det är fortfarande aktivt, så du borde kunna logga in som vanligt.
Försök logga in igen. Om du inte kommer ihåg lösenordet kan du använda det här formuläret och välja Jag vet inte vad jag har för lösenord. Om du har glömt ditt användarnamn men fortfarande har tillgång till den e-postadress du använde när du skapade kontot kan du få åtkomst till kontot genom att välja Jag vet inte vad jag har för användarnamn.
Om du inte kan logga in av någon annan anledning felsöker du problemet med hjälp av det här formuläret."
De verkar inte heller ha läst min frågeställning noggrannt. Det är ju inte en vanlig inloggning det handlar om, utan att logga in på Google-kontot för mobilen. Nu är jag ju fast utan att ens komma in i telefonen.
Så otroligt omständigt system de har. Man blir ju helt låst. Det här med säkerhet har verkligen gått överstyr.