Bygga om Gamla högtalare till Bluetooth.

Permalänk

Bygga om Gamla högtalare till Bluetooth.

Är det någon som har tips på hur man går till väga för att bygga om gamla högtalare (ej aktiva) till blåtands högtalare?

jag har ett par Sonab OA-14 R som jag skulle vilja göra lite moderna.:) Någon som byggt något liknande som vill dela med sig?

Skulle vilja ha av/på knapp och Volym. på högtalaren. Inte med batteridrift utan strömförsörjning.

Har inte hittat något lämpligt kitt.

Detta är info om högtalaren.
Frekvensomfång: 25-18.000 Hz (OA14 )
Tonkurva: 29-15.000 Hz +/- 3dB på golv mot vägg
Delningsfrekvens: 1800 Hz
Bas- mellanregisterelement: 1st 6,5-tums 8 ohms Peerless SC 165
Diskantelement: 4st 5 cm 8 ohms Peerless MT 20 HFC
35 Liter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frippe1976:

Är det någon som har tips på hur man går till väga för att bygga om gamla högtalare (ej aktiva) till blåtands högtalare?

jag har ett par Sonab OA-14 R som jag skulle vilja göra lite moderna.:) Någon som byggt något liknande som vill dela med sig?

Skulle vilja ha av/på knapp och Volym. på högtalaren. Inte med batteridrift utan strömförsörjning.

Har inte hittat något lämpligt kitt.

Detta är info om högtalaren.
Frekvensomfång: 25-18.000 Hz (OA14 )
Tonkurva: 29-15.000 Hz +/- 3dB på golv mot vägg
Delningsfrekvens: 1800 Hz
Bas- mellanregisterelement: 1st 6,5-tums 8 ohms Peerless SC 165
Diskantelement: 4st 5 cm 8 ohms Peerless MT 20 HFC
35 Liter.

En liten förstärkare (class-D chip) med en bluetooth mottagare och ett nätadapter från tex en gammal laptop fungerar utmärkt.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

@gdmllj: Tipps på var jag köper dessa delar?

Om någon skulle vilja bistå med ett kopplingsschema vore grymt!

Tekniskt sett, hur kopplar man om man vill få ut Stereo på högtalarna, kan de sammankopplas Trådlöst?
båda behöver ju alla fall nätdrift + var sin förstärkare, vilken förstärkare behövs för att få ut så mycket kräm som möjligt av dessa högtalare?. Högtalarna i sig är nyrenoverade så baselement och diskanter är I gott skick.

Hjälp mig gör en budget inköpslista..;)

Inköpslista:

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Tänkte du bygga in allt i högtalaren eller köra extern amp med bluetooth reciever?
Om du ska bygga in, tänkte du då köra bara en högtalare i mono, eller ha kabel mellan högtalarna för att få stereo?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frippe1976:

@gdmllj: Tipps på var jag köper dessa delar?

Om någon skulle vilja bistå med ett kopplingsschema vore grymt!

Tekniskt sett, hur kopplar man om man vill få ut Stereo på högtalarna, kan de sammankopplas Trådlöst?
båda behöver ju alla fall nätdrift + var sin förstärkare, vilken förstärkare behövs för att få ut så mycket kräm som möjligt av dessa högtalare?. Högtalarna i sig är nyrenoverade så baselement och diskanter är I gott skick.

Hjälp mig gör en budget inköpslista..;)

Inköpslista:

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Du kan inte köra varje högtalare trådlöst, du kommer då få synkroniseringsproblem. Om du vill komma undan billigt kan du köpa något som detta: https://www.ebay.com/itm/2-X-50-Watt-6-Ohm-Verstarke-Audio-Am...
Annars kan du köpa en förstärkare som har bluetooth bara, tex: Dayton

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

@maskeradmannen: ja jag skulle endast vilja ha ström in+ någon knapp av/på (skruvmodell/ljud) på utsidan allt annat skulle jag vilja dölja inuti.

Permalänk

@gdmllj: Hmm Det måste ju finnas ett sätt tänker jag= Jag kan ju köra urbanares högtalare Synkat dock inte i stereo. Ok är det omöjligt att köra i stereo så borde det väll gå att köra de samtidigt?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Rekordmedlem

Att göra nån hemmabyggd BT lösning där du synkar 2 mottagare lär bli svårt men om du skiter i BT och använder 2 Chromecast audio så finns synkfunktionen färdig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske något sånt här du är ute efter, en smula overkill men riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1976:

@gdmllj: Hmm Det måste ju finnas ett sätt tänker jag= Jag kan ju köra urbanares högtalare Synkat dock inte i stereo. Ok är det omöjligt att köra i stereo så borde det väll gå att köra de samtidigt?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Möjligt är det säkert. Som du säger så har många portabla BT högtalare/lurar den funktionen. JBL kan para ihop 100 högtalare över bluetooth tex.
Mina Sony SRS-XB40 kan jag även para ihop i stereo.
Dock har jag inte hittat något liknande för såna här DIY-projekt. Gissar att man måste leta efter high-end produkter för att ev finna såna funktioner.
För att underlätta så hade jag själv satt en förstärkare och bluetooth mottagare i en av högtalarna och sen kört sladd mellan högtalarna för att få över kanalen dit. Alternativt skruvat ihop dom och hört hela paketet i mono.
Vid val av bluetooth receiver så kan det vara värt att inte snåla för mycket pga ljudkvalitet. Många billiga har en tendens att ha ett irriterande golv av brum & surr. Dyrare med senare BT version bör också ha stöd för APT-X
Det vanligaste, SBC codec komprimerar ljudet till nånstans runt 320kbps medan APT-X HD har en bitrate på 576. Bättre ljud mao, om man då inte kör från låt säga mp3 under 320kbps. Då spelar det ju ingen roll.
LDAC är väl att föredra med sina 990kbps, men det kostar eftersom det involverar certifiering och licens från SONY.

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk

@maskeradmannen: Kan du hjälpa mig med med en shoppinglist på produkter du tycker jag skulle köpa för att få till ett bra kit. vilka delar vad behövs om jag vill behålla Stereo, och dra sladd mellan högtalarna blir väll enklast kanske.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk

@mrqaffe: Hmm låter ju smart.. hur skulle man isfall koppla in dessa? och vad annars skulle behövas.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frippe1976:

@mrqaffe: Hmm låter ju smart.. hur skulle man isfall koppla in dessa? och vad annars skulle behövas.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

En CC audio till respektive högtalarkanal och så kopplar du in h eller v ljudkanal från dem, synkfunktionen får du via deras "multirumsynk" som är en färdig lösning men det blir mycket enklare om du har en kabel mellan den aktiva och den passiva högtalaren och kablar slipepr du ju inte änså om du bygger 2 aktiva heller för du måste ju strömförsörja slutstegen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Kanske något åt det här hållet:

https://www.brl.se/sv/artiklar/smsl-sa-36a-plus-svart-forstar...

Kan ligga på golvet eller fästas på baksidan av en av högtalarna. Jag skulle nog undvika att bygga in det inuti högtalarna för att inte störa akustiken. Vill du ändå in och rota i själva högtalarlådorna kanske detta kan vara något:

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-kab-250-forstarka...

Vill du ha något bara för att ta emot Blåtand och omvandla till linjenivå finns det sådant som Sony SBH-24. Har en sådan själv kopplad direkt till ett slutsteg som sedan driver ett par gamla passiva högtalare.

Permalänk
Medlem

Chromecast audio var ju riktigt bra förslag!
Iden fick igång mig så jag beställde precis en CC för ett eget projekt med en class D amp på 2x50w +100w som bara har legat i väntan på vad jag ska göra med den. Måste bara hitta något roligt att bygga in den i. Typ en plåtlåda..

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk

@maskeradmannen:Då är det bara att koppla högtalarna till varsin d amp och sen till var sin CC eller? Så då blir det 2 st strömförsörjning per högtalare? har jag fattat rätt?

Funkar D amp på 2x50w +100 eller ska jag ha 50W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frippe1976:

@maskeradmannen:Då är det bara att koppla högtalarna till varsin d amp och sen till var sin CC eller? Så då blir det 2 st strömförsörjning per högtalare? har jag fattat rätt?

Funkar D amp på 2x50w +100 eller ska jag ha 50W

Varje förstärkarkort behöver en nätdel och beroende på hur du kallar det så kan du endera ta ström från den för att driva CC eller så har du en helt separat nätdel men det enklaste är nog att koppla ihop det via en gemensam nätdel, du har förstärkaren i en av högtalarna eller utanför i en egen låda så du behöver bara en nätdel så vida du inte ska bygga om högtalarna så de drivs aktivt men då behöver du lite mer prylar tex ett filter.
Det är inte omöjligt att bygga så om du vill men kräver lite mer jobb.
3 kanalsförstärkarna är för att man ska kunna driva både ett par stereotoppar och en mono basmodul från dem, det finn mängder med olika förstärkarmoduler och kombinationer om du börjar kolla på halvfabrikaten för hembyggare.
Du får börja med att bestämma dig för om du ska ha en stereoförstärkare som driver båda kanalerna eller om du ska ha en monoförstärkare i varje högtalare, du får också bestämma dig för om elektroniken ska byggas in i högtalaren eller inte.

Du kan också fundera på om du vill bygga det för att kunna bygga om i framtiden eller om det bara handlar om att få ljud som det ser ut idag osv...

En alternativ lösning som ännu inte nämnts är att kolla på Hifiberry, https://www.hifiberry.com/ Det systemet går att kombinera ihop på otaliga sätt och med olika kvalitetsnivåer och kan byggas in i andra delar eller byggas fristående.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Mitt mission är att Jag skulle vilja göra det så osynligt som möjligt, hälsa baka in det i högtalaren om det går..om inte så bygger jag en box och fanerar i samma träslag så det smälter ihop. Är inte rädd för att hugga i;)

Om vi säger att jag ska göra Sterioförstärkare som driver båda högtalarna. Vad behöver jag då köpa in?
Behöver lite stöd i inköpslistan.:) jag är inte oteknisk men har inte hållit på med ljud förut så det är ett nytt område!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frippe1976:

@mrqaffe: Mitt mission är att Jag skulle vilja göra det så osynligt som möjligt, hälsa baka in det i högtalaren om det går..om inte så bygger jag en box och fanerar i samma träslag så det smälter ihop. Är inte rädd för att hugga i;)

Om vi säger att jag ska göra Sterioförstärkare som driver båda högtalarna. Vad behöver jag då köpa in?
Behöver lite stöd i inköpslistan.:) jag är inte oteknisk men har inte hållit på med ljud förut så det är ett nytt område!

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Öm det ska byggas in så köper man lämpligen nån typ av "förstärkarkort" och en lämplig signalkälla dill det, ska du bygga in allt i en högtalare så kan du ganska enkelt använda BT och/eller CC för det går ju i så fall att sätta en omkopplare som växlar mellan källorna.
förstärkaren blir en vanlig stereoförstärkare.
du kan troligen koppla om så du kan använda den befintliga kabelanslutningen på högtalaren du bygger in elektroniken i så den blir slutstegsutgång till den andra högtalaren.
Vilken förstärkare du väljer beror på vad det får kosta bygget i sig lär funka skapligt bra med nästan vad som helst men du kan spela starkare och renare desto bättre förstärkare du väljer.
Billigast är det troligen att hsandla på Ebay men det tar också längst tid.
Det finns mängder med Tripathbaserade kit där som du kan utgå från, lik detta 2x 20W är nog ungefär det minsta du borde älja men uppåt finns det ingen gräns.
https://www.ebay.com/itm/DC-12V-TA2020-Class-T-20W-20W-Dual-S...

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe:Jaaamen jag tänker ändå att jag är beredd på lägga ut kanske. 1500 spänn åtminstone.

Gärna Sverige, gärna snabbt.:)

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frippe1976:

@mrqaffe:Jaaamen jag tänker ändå att jag är beredd på lägga ut kanske. 1500 spänn åtminstone.

Gärna Sverige, gärna snabbt.:)

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Det finns inte mycket halvabrikat i Sverige, du kan ju kolla på det Ljudia har men annars är det klent med delar och speciellt i de lägre prisklasserna.
Det är väl i så fall nästan bara https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/byggsats... och en signalkälla som hamnar runt 1500 kr .

Visa signatur