Permalänk
Medlem

Du kan polisanmäla men det lär inte leda till något.
Låter hårt att Sony bannar konsoler på livstid mer rimligt hade varit under en tidsbegränsad period.

Permalänk
Medlem

om du vet hans namn och allt så kan du testa se om han har facebook och villka grupper han är med i och öppet lägga ut vad han har gjort så han bland annat blir bannad ifrån köp och sälj trådar så andra inte måste gå igenom samma resa som dig, detta kan väl inte vara emot reglerna då de inte är någon form av uppmaning till brott?
sedan som tidigare sagt kontakta hans släktingar.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

om du vet hans namn och allt så kan du testa se om han har facebook och villka grupper han är med i och öppet lägga ut vad han har gjort så han bland annat blir bannad ifrån köp och sälj trådar så andra inte måste gå igenom samma resa som dig, detta kan väl inte vara emot reglerna då de inte är någon form av uppmaning till brott?
sedan som tidigare sagt kontakta hans släktingar.

Säg inte det, man kan tex bli dömd för förtal även genom att sprida sanna uppgifter.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har solklart rätten på sin sida civilrättsligt. Problemet är att kostnaderna för att driva en process kommer överstiga köpebeloppet och även om en merpart av dessa kostnader skulle bli ersatta av säljaren i efterhand om köparen vinner processen så vore det sannolikt inte värt besväret att driva en process.

Det enda sättet är att lösa det på ett personligt plan med säljaren.

Skrivet av Krippa75:

Säg inte det, man kan tex bli dömd för förtal även genom att sprida sanna uppgifter.

Att "hänga ut" personen genom att på ett sakligt sätt redogöra för omständigheterna kring köpet skulle inte vålla några rättsliga problem för TS. : "xxx sålde en ps4 som till mig där PSN kontot var bannat utan att påpeka detta innan försäljningen, jag är väldigt besviken på xxx"

Permalänk

Han svarade precis och påstår att det inte var något problem att använda PSN när han ägde konsolen... Ringer Sony nu så får vi se vad de säger.

edit: det var visst 30 min kötid på supporten så försöker lite senare istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

jag äger själv ingen konsoll utan endast pc men om det är själva psn kontot som är bannat varför inte bara göra nytt konto?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

jag äger själv ingen konsoll utan endast pc men om det är själva psn kontot som är bannat varför inte bara göra nytt konto?

Det är inte psn-kontot som är bannat utan möjligheten till att använda psn-konton på konsolen. Det går alltså inte att logga in på mitt psn-konto eller att för den delen skapa ett nytt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Avstängd

Men den fungerar väl att spela spel på (skiva)? Har säljaren påstått något annat? Om bilderna han skickat visat att han är inne på PSN? Annars har du väl inget att dra vidare.

[EDIT]: Vore ju smart att trycka på "uppdatera" på sidan innan man postar... Verkar idiotiskt att köpa PS4 om det är så att Sony kan bannlysa hårdvaran... helt sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men den fungerar väl att spela spel på (skiva)? Har säljaren påstått något annat? Om bilderna han skickat visat att han är inne på PSN? Annars har du väl inget att dra vidare.

[EDIT]: Vore ju smart att trycka på "uppdatera" på sidan innan man postar... Verkar idiotiskt att köpa PS4 om det är så att Sony kan bannlysa hårdvaran... helt sjukt!

Orkade inte läsa allt men tror nog också det ligger mer bakom låst konsol än dåligt beteende. Bl.a. nämns modifierad mjukvara... https://support.us.playstation.com/articles/en_US/KC_Article/...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Enda sättet att konsolen blir bannad är genom att jailbreaka den och sedan gå online. Troligtvis har han hackat i något spel, blivit bannad och sedan sålt den vidare till dig. Sony drar inte tillbaka några konsolbans utan de är permanenta.

Detta har skett sedan PS3 eran så det är inget nytt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

Fick kontakt med Sony och anledningen till att konsolen är bannad är p.g.a. att den är skuldsatt, han som ägde den tidigare hade undgått att betala något. Mer ville inte Sony säga utan jag skulle istället ta kontakt med min säljare och så skulle han sedan ta kontakt med Sony för att lösa det.

Frågade även hur mycket den var skuldsatt (om det inte var någon större summa hade jag kunnat betala) men de kunde visst inte säga det till mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då stämmer det jag läste om att konsoler bannas då det finns en skuld att betala. Och i den texten stod det att de bannar bara över 100 euro.

Permalänk
Medlem

@Benq123456789: Frågade du om datum för när den blev bannad? det kan ju vara intressant att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

konsolen är bannad är p.g.a. att den är skuldsatt, han som ägde den tidigare hade undgått att betala något.

Såg också det som vanlig anledning när jag sökte på Console Ban. Folk som gör chargebacks, dvs kontaktar kortbolaget/banken och anmäler betalningar till Sony som bedrägeri. Sony ska då enligt uppgift först låsa ens PSN-konto, och i ett senare skede Console Ban:a om man inte betalar.

Detta skulle jag säga ökar chansen till ban lift. Då sannolikheten att de lyfter en ban på en konsol som bannats pga modifierad mjukvara troligen är obefintligt liten.

Permalänk
Skrivet av Linus:

@Benq123456789: Frågade du om datum för när den blev bannad? det kan ju vara intressant att veta

Nä glömde det. Kom på att jag skulle gjort det precis när Sonysupporten la på luren. Ska ringa upp igen senare idag för att ställa just den frågan.

Btw, något mer jag bör fråga då?

Visa signatur

Permalänk

Fick svar från min säljare som påstår att han inte har någon skuld hos Sony, han säger även att han fick ps4:at från sin syrra som i sin tur köpte det av en granne. Han (min säljare) har även finansierat en resa till Spanien med pengarna han fick när han sålde ps4:at och kan därför inte betala tillbaka pengarna... och flyget går visst idag.

Han ska iaf ringa Sony imorgon... påstår han iaf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fick svar från min säljare som påstår att han inte har någon skuld hos Sony, han säger även att han fick ps4:at från sin syrra som i sin tur köpte det av en granne. Han (min säljare) har även finansierat en resa till Spanien med pengarna han fick när han sålde ps4:at och kan därför inte betala tillbaka pengarna... och flyget går visst idag.

Han ska iaf ringa Sony imorgon... påstår han iaf.

Hehe, låter lovande...

Hur som, tur att man inte håller på med nyare konsoler, verkar ju helt sjukt. Om personen som köpte konsolen av Sony inte gör rätt för sig eller kör ett bedrägeriförsök via sitt kortföretag så borde den rätta vägen för Sony vara att endera gå via kronofogdemyndigheten eller den rättsliga vägen för att få tillbaka pengarna. Alternativt lösa det med kortföretaget som i sin tur får hantera bedragaren. Att riskera att dra in tredje part i en sådan här hantering är ju vansinne.

Gör andra konsoltillverkare på samma sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coreflake:

Min fråga är hur i helvete man blir bannad/utesluten?? Har man kört mot rött i GTA för många gånger? Har man kanske AFK-fiskat i minecraft? Nä jag är lost. Någon som vet?

EDIT: nvm hittade en lista över regler. Så "basically don't be a dick to other people"

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så var den där ''I'm gonna report you to my dad who works at Sony servers'' brevet sant

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

- Fick svar från min säljare som påstår att han inte har någon skuld hos Sony.
- han säger även att han fick ps4:at från sin syrra som i sin tur köpte det av en granne.
- Han (min säljare) har även finansierat en resa till Spanien med pengarna han fick när han sålde ps4:at och kan därför inte betala tillbaka pengarna.
- flyget går visst idag.
- Han ska iaf ringa Sony imorgon... påstår han iaf.

I mina öron låter det där som en bedragare som har skulder och ouppklarade affärer på mer än ett håll, tyvärr lär detta bli en dyrköpt läxa men man kan ju hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Aargh, vilka svin det finns. Sånt här blir man bara förbannad av att läsa!
Låter som den inte duger till mycket mer är reservdelar eller bluray spelare.
Dom flesta populära spel är trots allt online.
Däremot så kan man ju tycka att SONY borde tänkt till lite bättre eftersom det trots allt finns en eftermarknad på konsoller, och på något sätt gjort det möjligt att låsa upp på ett eller annat sätt när just sånt här händer.
Det är knappast nya ägarens problem om någon tidigare ägare har skulder till SONY....fast tydligen är det just så det är :/
Vad är det dom bannar egentligen? Är det på serienummer tro?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tror att du bör läsa det här istället

Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Nr 2 här är framför allt viktigt, 3:an kan väl också vara så beroende på vad TS köpte den för förstås
1:an kan man absolut hävda här också, dock så är det väl lite av en tolkningsfråga kanske, men absolut, nr 2 faller säljarens taktik på direkt

Du vet att befintligt skick har ändrats väsentligt sedan dacke-fejden typ, hoppas jag med tanke på att du ska ha tenta i civilrätt snart så att läsa direkt från lagen är alltid att rekommendera framför nån konsumentsida på internet som gärna gör gällande att befintligt skick innebär att man kan ljuga lite här och var om vad som helst

Men, sakfel var det inte, ville bara lägga till lite

Intressant i sammanhanget är att vetskapen om att konsolen är bannad nästan omöjligen kunnat undgå säljaren.

Konsolen kan inte bli bannad utan att man går online, alltså måste säljaren ha använt den online. Har han använt den online bör han också ha noterat att den är bannad.

Enda gången han kan ha missat det, är om bannen blev aktiv exakt samtidigt som han stängde av konsolen för sista gången för att packa ner och sälja den. Fet chans, liksom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte acceptera hans ursäkter, det är uppenbart att han försöker förhala. Håll kommunikationen kortfattad och korrekt, ge dig inte in i resonemang och bekräfta inte ursäkterna med någon kommentar öht.
Ställ ett ultimatum helt utan öppningar för tolkningar, i stil med att om inte pengarna återbetalats till fullo innan veckan är slut polisanmäler du honom för bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Vad är det dom bannar egentligen? Är det på serienummer tro?

Aa precis, behövde säga vilket serienummer konsolen hade när jag snackade med supporten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Men vad GÖR man?
Hur ska du hänvisa till paragraf 19?
Säljaren svarar ju inte.

Då ska man alltså på något sätt börja processa detta?
Vad är det för väntetider i domstol nuförtiden? Veckor? Månader?
Kommer dom öht ta upp ett mål i denna storlek på pengar?
Är det öht värt tiden kontra vad man betalat (antar att det rör sig om några tusenlappar?).
Är domstolen kompetent nog att reda ut detta?
Även om man vinner, vad händer om inte den andra parten betalar? Kronofogden ska mäta ut?

Jag vet hur du känner och varför du får så många frågor! Men som jag också skrev i början av min kommentar så citerar jag mig själv i början där jag ger ett "överdrivet svar" och "Så du läser följande om du vill..."

Men i alla fall. Jag kanske överdrev med att drar in diverse lagar för att lösa en liten tvist angående en spelkonsol. Ville bara poängtera att köparen har ju faktiskt rätt om han ville ta det så långt (jag visste ju inte hur mycket pengar det handlade om försen senare i tråden)

Nu i efterhand vet vi hur mycket köparen la ut och då är det väl ingen större ide att dra in till domstol för detta... Men detta hade jag gjort om jag var köparen:

1) Vänta. Säljaren verkar vilja göra rätt för sig och ska ringa Sony och försöka häva sin avstängning.

2) Gå till säljaren och begära pengarna tillbaka

- Tydligen så är pengarna borta nu och han kan inte betala tillbaka. Men det säger ju inget att köparen kan köpa tillbaka den senare för han verkar ju kunna spendera pengar på att göra annat roligt än att göra rätt för sig?

3) Polisanmäla (för det handlar ju faktist om en ekonomisk förlust på strax över 4000:-)

- Eftersom han sticker till spanien kanske han såg en snabb lösning på problemet och tänkte blåsa köparen från första början?

4) Skriva en recension på sweclockers om han nu har ett konto.

Ursäkta sent svar har haft mycket idag

*Edit* Sen med det där att säljaren inte svara... Det är självklart för jävligt. Det enda man kan göra är väl att polisanmäla det samt gå till närmast anhöriga. Sen gäller det att sprida det så inte andra åker dit för samma sak.

Permalänk
Medlem

@anon186265: Personligen håller jag det för osannolikt att säljarens historia skulle vara sann; den har alla klassiska argument.
"Fått den av syrran, som köpt den av en granne" = ingen spårbar historik.
"Har redan bränt pengarna" = omöjligt med snabb återgäldning.
"Ska ut och resa redan idag" = ingen tidsbuffert att agera på.
"Ska kontakta Sony imorgon" = löften om framtida lösningar som rättfärdigar att inget sker i nuet.

Jag sätter mitt obefintliga rykte på att han inte självmant kommer at kontakta TS i frågan, utan kommer att fortsätta hålla sig undan så långt det är möjligt.

Men vi får se. Jag hoppas förstås att det löser sig för TS!

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Maskinen är alltså artificiellt låst av Sony, som förmodligen förbehåller sig rätten att i praktiken stänga av godtyckligt. Även om du skulle få den upplåst, varför finna sig i det? Användare har uppenbarligen inte kontroll över sin hårdvara som den är. Apparaten hör hemma på tippen

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd

Oavsett hur säljaren uppfört sig så anser jag Sonys agerande vara under all kritik. Om man nu vill bannlysa en användare så anser jag att man bör ha personliga och verifierbara användarkonton som gör att Sony kan bannlysa specifikt en person och inte en hårdvara. Om det är personligt konto så kan man då alltså inte skaffa ett nytt utan att lösa det problem som låst kontot från början.

Om man köpt en produkt som PS4 äger man den uppenbarligen inte utan tillverkaren kan spärra den från full användning rent godtyckligt.

Permalänk
Medlem

Hej. Köpte ett begagnat ps4 pro igår och frågade innan om han kunde skicka bilder etc för att säkerhetsställa att ps4:at fungerade, vilket det gjorde. Men när jag försöker logga in på PSN på ps4:at får jag upp en felkod som säger att konsolen är bannad permanent.

Har kontaktat säljaren (vet vad han heter, var han bor etc). Men han svarar inte.

Så mina frågor lyder: Är det han gjort olagligt? (stod inget om att ps4:at var bannat) Vad bör jag göra härnäst?

så klart olagligt men lycka till! om inte har bedragaren inte 40-50 anmälningar mot sig så gör polis/åklagare ingenting,
vet du hur man gör Google bildsök ? om han är osmart så kan du hitta dina bilder på nätet.
vad gör du nästa gång, Säljaren ska inte säkerhetsställa ditt köp det ska du göra!

sen kan du väl alltid hälsa på om du nu redan varit där en gång ? behöver ju inte gå till hot & misshandel utan mera göra livet lite surt.. rota runt lite, ringa släkten, föräldrarna, göra klart att du kommer att fortsätta vara irriterande tills pengarna är tillbaks.

Fick kontakt med Sony och anledningen till att konsolen är bannad är p.g.a. att den är skuldsatt, han som ägde den tidigare hade undgått att betala något. Mer ville inte Sony säga utan jag skulle istället ta kontakt med min säljare och så skulle han sedan ta kontakt med Sony för att lösa det.

Frågade även hur mycket den var skuldsatt (om det inte var någon större summa hade jag kunnat betala) men de kunde visst inte säga det till mig...

dina pengar används kanske att betala skulden ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Men vi får se. Jag hoppas förstås att det löser sig för TS!
//G

ja. Precis!

Permalänk

Säljaren erbjöd sig swisha mig 1500kr, påstår att han inte kan få ihop 4000kr innan nästa lön om ens då. Vilket jag kan förstå.

Ska jag ta dessa 1500kr och sedan försöka sälja konsolen, spelen samt handkontrollerna? Verkar inte som att jag kommer kunna få tillbaka mina 4000kr på ett bra tag. Att anmäla till polisen i syftet att få tillbaka hela beloppet verkar ju lönlöst.

Visa signatur