Permalänk
Medlem

Z5 Compact Root

Tjena!

Kommit fram till att jag vill roota min Z5 Compact, E5823. När jag hade Z1 Compact så gick det utan problem, fann guides osv.

Till min modell dessvärre så verkar det inte finnas så mycket. Rätt dött i XDA forumet om denna lur. Verkar finnas mycket för den större varianten, E6603 osv.

Är det någon här som är high på det och kan peka mig i rätt riktning? Jag antar att upplåsning av Bootloader är mer eller mindre oundvikligt men jag tänkte, det kommer väl inte fler uppdateringar till min modell..? Och det går la att flasha vid ett senare tillfälle ifall det skulle finnas något smaskigt i en senare uppdatering.

Vill alltså ha root access, inte tänka på massa custom ROMs, om det nu inte skulle vara rekommenderat.

E5823
32.4.A.1.54

3.10.84-perf-g99119bc
BuildUser@BuildHost #1
Fri Aug 18 15:21:50 2017

Tack så mycket!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit en smal sak om det inte var för den jäkla TA-partitionen... Här är i alla fall stegen du behöver ta.
1. Nedgradera till Lollipop med flashtool
2. Roota med någon hack/exploit-app, typ kingroot och utgå från att telefonen nu har alla virus som existerar
3. Backup på TA-partition
4. Lås upp bootloader
5. Flasha tillbaka senaste firmware
6. Flasha recovery
7. Roota med magisk
8. Återställ TA-partition

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det hade ju varit en smal sak om det inte var för den jäkla TA-partitionen... Här är i alla fall stegen du behöver ta.
1. Nedgradera till Lollipop med flashtool
2. Roota med någon hack/exploit-app, typ kingroot och utgå från att telefonen nu har alla virus som existerar
3. Backup på TA-partition
4. Lås upp bootloader
5. Flasha tillbaka senaste firmware
6. Flasha recovery
7. Roota med magisk
8. Återställ TA-partition

Tack så mycket för stegen! Jag har sett det där med att nedgradera, men det "put me off" litegrann. Nu vet jag inte om det är så mycket som introducerades i uppgraderingarna som är användbart, men det kanske inte spelar så stor roll om man ändå har root-access.

EDIT: Tänker väl främst på batteritid och värmeutveckling!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Tack så mycket för stegen! Jag har sett det där med att nedgradera, men det "put me off" litegrann. Nu vet jag inte om det är så mycket som introducerades i uppgraderingarna som är användbart, men det kanske inte spelar så stor roll om man ändå har root-access.

Du ska inte nedgradera för att köra gammal firmware, du ska nedgradera för att kunna nyttja sårbarheter i den gamla programvaran och på så vis få root utan upplåst bootloader, vilket är en nödvändighet för att ta backup på TA-partitionen med DRM-nycklar.

Jag hade aldrig rekommenderat att köra vidare på samma mjukvara som man startat kingroot på eftersom det är en skum app som dessutom har root access och kan köra in vilken knepig malware som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ska inte nedgradera för att köra gammal firmware, du ska nedgradera för att kunna nyttja sårbarheter i den gamla programvaran och på så vis få root utan upplåst bootloader, vilket är en nödvändighet för att ta backup på TA-partitionen med DRM-nycklar.

Jag hade aldrig rekommenderat att köra vidare på samma mjukvara som man startat kingroot på eftersom det är en skum app som dessutom har root access och kan köra in vilken knepig malware som helst.

Ah, då förstår jag! Tack så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

https://forum.xda-developers.com/z5-compact/general/how-to-ba...

Mer detaljerad guide om du behöver det. XDA är stället att vara på för allt relaterat till android.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ah, då förstår jag! Tack så mycket

Liten länksamling också:
Firmware FTF: http://www.xperiablog.net/2014/08/16/create-your-own-ftf-firm...
Flashtool: http://www.flashtool.net/index.php
Kingroot: https://kingroot.net/
TA Backup: https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2292598 (kan vara en ny som gäller nu, var ett tag sedan jag sonyade)
Bootloaderupplåsning: https://developer.sony.com/develop/open-devices/get-started/u...
TWRP: tror det är den här som gäller https://forum.xda-developers.com/z5-compact/development/twrp-...
TWRP: https://forum.xda-developers.com/crossdevice-dev/sony/twrp-3-...
Magisk: https://forum.xda-developers.com/apps/magisk/official-magisk-...

Har en guide i sign som kan vara nyttig, men du verkar redan ha lite koll så kanske inte behövs.

Användardata försvinner givetvis i steg 1, så backup före det om du vill ha kvar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://forum.xda-developers.com/z5-compact/general/how-to-ba...

Mer detaljerad guide om du behöver det. XDA är stället att vara på för allt relaterat till android.

Absolut. Tack så mycket!

Liten länksamling också:
Firmware FTF: http://www.xperiablog.net/2014/08/16/create-your-own-ftf-firm...
Flashtool: http://www.flashtool.net/index.php
Kingroot: https://kingroot.net/
TA Backup: https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2292598 (kan vara en ny som gäller nu, var ett tag sedan jag sonyade)
Bootloaderupplåsning: https://developer.sony.com/develop/open-devices/get-started/u...
TWRP: tror det är den här som gäller https://forum.xda-developers.com/z5-compact/development/twrp-...
Magisk: https://forum.xda-developers.com/apps/magisk/official-magisk-...

Har en guide i sign som kan vara nyttig, men du verkar redan ha lite koll så kanske inte behövs.

Riktigt bra länksamling, det uppskattas rejält!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Absolut. Tack så mycket!

Riktigt bra länksamling, det uppskattas rejält!

Tror jag glömde en grej också. Man behöver nog låsa bootloadern innan man återställer TA-partitionen. Eller skita i att återställa den om man inte behöver de DRM-låsta funktionerna.

EDIT: Eller så blir bootloadern låst när man återställer TA-partitionen. Har glömt hur det fungerade egentligen och mina anteckningar hjälper mig dessvärre inte att reda ut det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag glömde en grej också. Man behöver nog låsa bootloadern innan man återställer TA-partitionen. Eller skita i att återställa den om man inte behöver de DRM-låsta funktionerna.

EDIT: Eller så blir bootloadern låst när man återställer TA-partitionen. Har glömt hur det fungerade egentligen och mina anteckningar hjälper mig dessvärre inte att reda ut det.

Hej igen,

Tror allt går bra, jag är på steg: Flasha recovery, som jag inte riktigt kommer förbi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hej igen,

Tror allt går bra, jag är på steg: Flasha recovery, som jag inte riktigt kommer förbi.

Vad är det mer specifikt du kör fast på? Hittar du telefonen om du kör fastboot devices?

I övrigt borde du köra den här snubbens TWRP istället för den jag länkade förut. Den är nyare och vad jag kunde se oftare rekommenderad på senare tid på XDA:s Z5C-subforum.
https://forum.xda-developers.com/crossdevice-dev/sony/twrp-3-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det mer specifikt du kör fast på? Hittar du telefonen om du kör fastboot devices?

I övrigt borde du köra den här snubbens TWRP istället för den jag länkade förut. Den är nyare och vad jag kunde se oftare rekommenderad på senare tid på XDA:s Z5C-subforum.
https://forum.xda-developers.com/crossdevice-dev/sony/twrp-3-...

Hur man går tillväga med själva prompt, vilket command som helst ger errors här. Japp, jag hittade den och det är den jag försöker med, "Suzuran"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hur man går tillväga med själva prompt, vilket command som helst ger errors här. Japp, jag hittade den och det är den jag försöker med, "Suzuran"

"ett error" är ju inte så beskrivande. Klistra in hela meddelandet eller ta en skärmdump och bifoga. Hela kommandoraden bör vara:

fastboot flash recovery recovery_v3.2.3_22.08.2018.img

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"ett error" är ju inte så beskrivande. Klistra in hela meddelandet eller ta en skärmdump och bifoga. Hela kommandoraden bör vara:

fastboot flash recovery recovery_v3.2.3_22.08.2018.img

Ber om ursäkt, börjar bli lite seg. Fick precis igång det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ber om ursäkt, börjar bli lite seg. Fick precis igång det.

Det är bara att pinga på om du kör fast igen. (men vänta dig inga fler svar inatt )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bara att pinga på om du kör fast igen. (men vänta dig inga fler svar inatt )

Absolut. Du har hjälpt mer än tillräckligt och jag tänker om jag tagit mig så här långt så bör jag kunna avsluta det...rimligtvis. Annars hörs vi imorgon ang. en telefon som inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, klantig som man är så flashar man recovery på boot istället.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Aj då Blir svårt att boota till system då.
Nu är jag inte hemma på Xperia, men har flashar massa andra lurar under flera år.
Hur som.. en "boot.img" borde du ha till den firmware du har på luren nu om du har laddat hem och flashat den. Eller AndroPlus kernel som jag läste om i guiden.
Då kan du flasha boot med "fastboot flash boot boot.img"

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Aj då Blir svårt att boota till system då.
Nu är jag inte hemma på Xperia, men har flashar massa andra lurar under flera år.
Hur som.. en "boot.img" borde du ha till den firmware du har på luren nu om du har laddat hem och flashat den. Eller AndroPlus kernel som jag läste om i guiden.
Då kan du flasha boot med "fastboot flash boot boot.img"

Jag har den AndroPlus men den "tillhör" väl Lollipop, om jag flashat tillbaka till Nougat så behöver jag väl en annan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Jag har den AndroPlus men den "tillhör" väl Lollipop, om jag flashat tillbaka till Nougat så behöver jag väl en annan?

Det stämmer. Du behöver en som kan boota N. Hade ingen aning om hur långt du kommit i processen, men tänkte jag kunde hjälpa med kommandot om det behövdes.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Det stämmer. Du behöver en som kan boota N. Hade ingen aning om hur långt du kommit i processen, men tänkte jag kunde hjälpa med kommandot om det behövdes.

Började med detta för sent, nu är man trött och arg.. Finner ingen nougat boot...
Och ja, man borde ta backups, och jag failade på sista steget..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ingen ko på isen än inte. Bara flasha senaste firmware genom flashtool igen så får du tillbaka din kernel och sen kan du flasha recovery på rätt partition istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen ko på isen än inte. Bara flasha senaste firmware genom flashtool igen så får du tillbaka din kernel och sen kan du flasha recovery på rätt partition istället.

Lugnande.

Jag tror jag försökte det men det verkade ha fastnat i nån boot-loop. Jag ger mig på't igen.

EDIT: Har ett annat problem med... Fick LCD problem på denna lur en gång i tiden, fick skicka in och få den lagad. Det var gröna linjer och helt rörigt på hela skärmen. Det började komma tillbaka på senare tid, speciellt om luren är varm. Jag kan säga att NU är det riktigt jobbigt, ibland måste jag starta mobilen upp och ned för att det ska funka.. Sker relativt sällan då jag inte typ, spelar och så, men under hela den här processen har det visat sig otroligt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, senaste firmware flashat, recovery rätt flashat. När den ska starta upp efter processen så blir det svart och startar om. Sedan står den stilla på "Sony Xperia" skärmen. Det var detta som fortsatte vara problemet innan jag väl gav upp inatt. Läst om några som bara väntat ut det och att det klickat igång till slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Okej, senaste firmware flashat, recovery rätt flashat. När den ska starta upp efter processen så blir det svart och startar om. Sedan står den stilla på "Sony Xperia" skärmen. Det var detta som fortsatte vara problemet innan jag väl gav upp inatt. Läst om några som bara väntat ut det och att det klickat igång till slut.

Första systembooten tar ju alltid ett tag, men du kan ju boota direkt till recovery med knappkombinationen. Det borde inte ta lång tid alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första systembooten tar ju alltid ett tag, men du kan ju boota direkt till recovery med knappkombinationen. Det borde inte ta lång tid alls.

Blir samma. Den startar upp, blir svart, startar upp igen och sen står den stilla på det första som kommer upp, alltså Sony skärmen. Kommer inte till animationen överhuvudtaget. Den har legat iallafall en 10min utan ändring.

Tack för att du orkar med..

EDIT: Splash screen kanske det kallas.

EDIT2: Läser runt och folk säger att det kan ta 5-10 min. Men även andra som har haft andra lösningar, fastboot format cache och userdata. Verkar funka för vissa, tydligen ska det ha varit någon tråd på Reddit. Även på andra modeller. Kan det vara något att prova?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Blir samma. Den startar upp, blir svart, startar upp igen och sen står den stilla på det första som kommer upp, alltså Sony skärmen. Kommer inte till animationen överhuvudtaget. Den har legat iallafall en 10min utan ändring.

Tack för att du orkar med..

EDIT: Splash screen kanske det kallas.

EDIT2: Läser runt och folk säger att det kan ta 5-10 min. Men även andra som har haft andra lösningar, fastboot format cache och userdata. Verkar funka för vissa, tydligen ska det ha varit någon tråd på Reddit. Även på andra modeller. Kan det vara något att prova?

5-10 min ska räcka för första boot och 1 min gott och väl för att se boot animation, så något är helt klart vajsing. Att formatera olika partitioner borde inte göra någon skillnad jämfört med att flasha över dem med flashtool.

Du kan ju testa att flasha lollipopfirmwaren igen och boota utan vidare ändringar. Det funkade ju förut, så om det inte fungerar nu är det ju en bra fråga vad som hänt. Kanske behöver man ha låst bootloader för att flasha med flashtool. Det kan du testa om det inte går med bara lollipopfw.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5-10 min ska räcka för första boot och 1 min gott och väl för att se boot animation, så något är helt klart vajsing. Att formatera olika partitioner borde inte göra någon skillnad jämfört med att flasha över dem med flashtool.

Du kan ju testa att flasha lollipopfirmwaren igen och boota utan vidare ändringar. Det funkade ju förut, så om det inte fungerar nu är det ju en bra fråga vad som hänt. Kanske behöver man ha låst bootloader för att flasha med flashtool. Det kan du testa om det inte går med bara lollipopfw.

Jag tror jag försökte flasha till Lollipop inatt också för att se ifall det funkade då, men jag tror jag upplevde samma problem. Men det är bara firmware, ingen TWRP på det? Testar igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Jag tror jag försökte flasha till Lollipop inatt också för att se ifall det funkade då, men jag tror jag upplevde samma problem. Men det är bara firmware, ingen TWRP på det? Testar igen.

Precis, skit i TWRP och försök bara få igång telefonen igen. Hur är det med batterinivån förresten? Om den är för låg kan telefonen vägra boota.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis, skit i TWRP och försök bara få igång telefonen igen. Hur är det med batterinivån förresten? Om den är för låg kan telefonen vägra boota.

Den blev lite tjurig förut så jag gick in i recovery och lät den ladda lite där. Den vägrade bara vara "avstängd" med röda lampan, telefonen ville starta jämt och sen inte alls. Vet inte bästa sättet att ladda telefonen i ett sånt här stadie. Men det är i vägg, ej datorn.

EDIT: Tillbaka flashad, står och snurrar på den där silkesanimationen som Xperia har på boot.

EDIT2: Där kom den igång. Så jag kommer åt luren på den firmware.

EDIT3: Pratar med en person på XDA, han som distribuerar den TWRP vi talar om.

Han säger att jag kanske ska installera GreenKernel också, då det enligt honom är "Night and day in performance and battery". Så jag har det tillgängligt här med. Men det tar bort Magisk så man ska behöva roota igen.

Flash TWRP
Flash GreenKernel through TWRP
Flash Magisk through TWRP

Så, nu när jag är tillbaka på Lollipop, då ska jag väl roota igen med KingRoot? Eller är det bara när backup ska göras på TA? Bootloadern är upplåst som det ska vara.

Lånad bild, men så här ser min skärm ut emellanåt, det gör att det tar lite längre tid....

EDIT4: Är tillbaka på Nougat, så nu ska jag köra om proceduren och förhoppningsvis rätt den här gången.

EDIT5: Sådär! Verkar ha gått igenom! Root med Magisk klar!

Då är det sista, TA backupen. Nu när allt funkar är jag lite nervös över det absolut sista steget...

Visa signatur