AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Anledningen till att man vill köra CPPC2 är att det också styr vart jobben hamnar, alltså på vilka kärnor windows faktiskt placerar program, detta är viktigt då bara några av kärnorna kan nå sin max boost och dom är spridda lite hur som i CCD/CCX, windows placerar normalt entrådad applikation på random ställe eller på kärna 1, detta är inte förenligt med max prestanda på zen2, därför kör man CPPC2 som med hjälp av rätt agesa och rätt strömplan slås på. Sen styr CPPC2 om jobben till rätt kärna som då kan boosta maximalt.

Alltså, kör man utan CPPC2 så kan boost bete sig normalt men problemet som då uppstår är att windows inte lägger över jobben på de kärnor som kan boosta till de högsta frekvenserna, prestanda blir då väldigt random & lite hit & miss beroende på vart processer landar.

Det enda windows gör själv i och med 1903 är att styra om så samma process trådar hamnar inom samma CCD och samma CCX om möjligt, det ska minimera spridandet av processtrådar utanför CCD/CCX men för att nyttja de kärnor som kan boosta högst så måste man köra CPPC2.

Edit: i fall ni vill se vilka kärnor som boostar högst så kan ni se det i RM, där markeras bäst kärnor med guld & näst bäst med silver, är dessa kärnor någon annan än första kärnan så kommer man vilja köra CPPC2 för att jobben faktiskt hamnar på dom

Edit2: Med lite pill och process lasso kan man faktiskt styra om applikationer till dessa kärnor manuellt om man inte får CPPC2 att lira som det är tänkt (fastnar på max all core exempelvis). Det är dock inget jag rekommenderar då det är lätt att ställa till mer problem & sämre prestanda ifall man ger för litet antal kärnor i affinity exempelvis.

Så man aktiviteter CPPC2 via ryzen powerplans? Och med dom på ska första kärnorma vara dom med högst boost. Annars är det inte aktiverat? Hur ser man om den jobbar korrekt eller om den ligger på? Är det du har högbelastning på en kärna konstant?

Har jag förstått de rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeJJeY:

Så man aktiviteter CPPC2 via ryzen powerplans? Och med dom på ska första kärnorma vara dom med högst boost. Annars är det inte aktiverat? Hur ser man om den jobbar korrekt eller om den ligger på? Är det du har högbelastning på en kärna konstant?

Har jag förstått de rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Delvis ute och cyklar skämt och sido, med Ryzen strömplan så aktiveras CPPC2 förutsatt att du har en agesa 1.0.0.3 baserad bios och att du har CPPC påslaget i uefi by default. Om CPPC2 hoppar igång kommer de kärnor som kan boosta absolut högst (de markerade med guld symbol i ryzen master) och windows kommer placera entrådade processer på de kärnorna. Om windows inte placerar entrådade processer på just de bästa kärnorna så lirar förmodligen inte CPPC2.

Enda sättet att kolla hur woindows placerar entrådat jobb är att då dra igång något entrådat och se vilken kärna det hamnar på, hamnar det på en guldstjärne markerad kärna eller en som når maxboost så funkar CPPC2 som det ska. Hamnar den på random kärna eller på kärna 0 är det troligt att CPPC2 inte lirar, så vida inte kärna 0 råkar vara en av de bästa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det som många här verkar överse eller ignorera att det är inte hela processorn som ligger på 1.45-1.5V, det är en eller på sin höjd två/tre kärnor, går en kärna ner i sleep läge så visas bara senast kända status för den kärnan. Tempen som rapporteras är också den inte för hela processorn utan enbart den aktiva kärnan som maxboostar. Dessutom boostas det enbart till 1.45-1.5V under lätta laster där det inte är farligt alls.

Månså vara, men i mina ögon är det inte ett fungerande läge om man inte kan ha datorn igång utan att det skall bli en bastu i rummet för att datorn anser sig behöva dra extra mycket ström, helt utan vettig anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Månså vara, men i mina ögon är det inte ett fungerande läge om man inte kan ha datorn igång utan att det skall bli en bastu i rummet för att datorn anser sig behöva dra extra mycket ström, helt utan vettig anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ditt rum blir en bastu av 10w extra förbrukning på en cpu kärna så behöver du förmodligen göra om något med rummet i fråga, inte datorn.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Delvis ute och cyklar skämt och sido, med Ryzen strömplan så aktiveras CPPC2 förutsatt att du har en agesa 1.0.0.3 baserad bios och att du har CPPC påslaget i uefi by default. Om CPPC2 hoppar igång kommer de kärnor som kan boosta absolut högst (de markerade med guld symbol i ryzen master) och windows kommer placera entrådade processer på de kärnorna. Om windows inte placerar entrådade processer på just de bästa kärnorna så lirar förmodligen inte CPPC2.

Enda sättet att kolla hur woindows placerar entrådat jobb är att då dra igång något entrådat och se vilken kärna det hamnar på, hamnar det på en guldstjärne markerad kärna eller en som når maxboost så funkar CPPC2 som det ska. Hamnar den på random kärna eller på kärna 0 är det troligt att CPPC2 inte lirar, så vida inte kärna 0 råkar vara en av de bästa.

Ah då får jag kika det när jag kommer hem. I övrigt bordet jag kunna lira mrd cppc2 om det är aktiverat i bios men vet inte vad läget är på msi brädorna men säker auto som allt annat.

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om ditt rum blir en bastu av 10w extra förbrukning på en cpu kärna så behöver du förmodligen göra om något med rummet i fråga, inte datorn.

Fast jag har skrivit samma sak tidigare här i tråden, att jag har märkt att min Ryzen 3600 värmer upp rummet något fruktansvärt vilket inte min i5 9600k gör (i samma rum)
Kör ändå båda helt i stock settings, Ryzen 3600 7nm 65w tdp, i5 9600k 14nm 95w tdp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Prova & manuellt sätt pci-e hastighet till 3.0 i bios/uefi för dina grejer, en del har haft strul med hastighet på auto. Vilken windows version kör du förresten?

Jag kör windows10 pro x64. Konstigt nog så hittar jag inte någon bios-inställning som styr hastigheten på pci-e

Permalänk
Medlem

Ni får flytta hit till norrland då kan de vara bra med lite extra värme såhär till vintern 😜 skämt å sido 😁

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om ditt rum blir en bastu av 10w extra förbrukning på en cpu kärna så behöver du förmodligen göra om något med rummet i fråga, inte datorn.

Ja, men det är en helt annan fråga.

Faktum kvarstår att Ryzen balanced inte fungerar. Tar några sekunder från att jag aktiverar läget till att fläktarna kör igång till följd av den högre temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, men det är en helt annan fråga.

Faktum kvarstår att Ryzen balanced inte fungerar. Tar några sekunder från att jag aktiverar läget till att fläktarna kör igång till följd av den högre temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kikat på vad som orsakar det för dig? har du saker som discord, icue eller annat igång? Är sockel temp också hög eller är det peak temp som ökar & du satt en alldeles för aggressiv fläktkurva? Varken Zen, Zen+ eller Zen2 beter sig som gamla processorer men idlar gör dom vid rätt förutsättningar, det kan vara pill (mer än det borde vara) att komma dit i dagsläget men absolut går det att få "normal" gammaldags idle. Att det skulle värma ett rum är dock rent nys ärligt talat, du som människa värmer rummet LÅNGT mer än datorn. (tills GPU kickar in)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast jag har skrivit samma sak tidigare här i tråden, att jag har märkt att min Ryzen 3600 värmer upp rummet något fruktansvärt vilket inte min i5 9600k gör (i samma rum)
Kör ändå båda helt i stock settings, Ryzen 3600 7nm 65w tdp, i5 9600k 14nm 95w tdp.

Hur fan beter du dig då måste jag fråga, har du tvingat gpu'n på ryzen burken att jobba maximalt då? En hexacore matisse KAN INTE värma så mycket. Den drar som mest ~150w (3600x) eller ~140w (3600)med ett helt system igång under full blender load vid väggen, vilket är mindre än 8700k och mycket lika en 9600k, 9600k kan ligga någon enstaka watt lägre än en 3600x medans 3600 ligger under en 9600k i fråga om maximal förbrukning.

Att en 3600 helt magiskt skule värma ett rum!?! mer än en 9600k låter hysteriskt osannolikt om man kikar på vad ett system drar med respektive cpu.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Hur fan beter du dig då måste jag fråga, har du tvingat gpu'n på ryzen burken att jobba maximalt då? En hexacore matisse KAN INTE värma så mycket. Den drar som mest ~150w (3600x) eller ~140w (3600)med ett helt system igång under full blender load vid väggen, vilket är mindre än 8700k och mycket lika en 9600k, 9600k kan ligga någon enstaka watt lägre än en 3600x medans 3600 ligger under en 9600k i fråga om maximal förbrukning.

Att en 3600 helt magiskt skule värma ett rum!?! mer än en 9600k låter hysteriskt osannolikt om man kikar på vad ett system drar med respektive cpu.

Är liknade med min 3800x, det blåser värme som en kupefläkt ur chassit medans min 9700k fläktar ur sig lite små ljummet endast.
Nästan så man undrar om de glömt en 1a framför TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Är liknade med min 3800x, det blåser värme som en kupefläkt ur chassit medans min 9700k fläktar ur sig lite små ljummet endast.
Nästan så man undrar om de glömt en 1a framför TDP.

Då lär ni ha satt något jävulskt snett eller så är det massiv vcore övervoltning. Om 2 processorer drar samma effekt från väggen så kan inte den ena av dom värma superduper mycket mer, det är fysiskt förbannat omöjligt.

I stock producerar min 3900x precis 0 värme under idle då den idlar på 0.2V med alla kärnor sovandes, förlust i psu och vrm producerar enskilt mer värme än cpu'n då. Under full load drar den som mest 142W, oavsett vad som händer drar den aldrig mer än 142 watt i stock, den kan då inte spy ur sig mer värme än 142w och det är fysiskt rimligt att det inte är nära 142w heller.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Då lär ni ha satt något jävulskt snett eller så är det massiv vcore övervoltning. Om 2 processorer drar samma effekt från väggen så kan inte den ena av dom värma superduper mycket mer, det är fysiskt förbannat omöjligt.

I stock producerar min 3900x precis 0 värme under idle då den idlar på 0.2V med alla kärnor sovandes, förlust i psu och vrm producerar enskilt mer värme än cpu'n då. Under full load drar den som mest 142W, oavsett vad som händer drar den aldrig mer än 142 watt i stock, den kan då inte spy ur sig mer värme än 142w och det är fysiskt rimligt att det inte är nära 142w heller.

I idle är det inga problem, det är under belastning det värmer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

I idle är det inga problem, det är under belastning det värmer på.

En stock 3800x ligger 5W under en 9700k i max förbrukning under aida stress test, i andra är det ännu större skillnad till 3800x fördel

Finns många deltester där en 3800x drar mycket mindre än en 9700k, hur den samtidigt kan orsaka mer värme är ett rent mysterium fysiskt sett.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-3800x-review...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

En stock 3800x ligger 5W under en 9700k i max förbrukning under aida stress test, i andra är det ännu större skillnad till 3800x fördel

Finns många deltester där en 3800x drar mycket mindre än en 9700k, hur den samtidigt kan orsaka mer värme är ett rent mysterium fysiskt sett.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-3800x-review...

Ja det måste vara något skumt med angivelsen på amd cpun.
Med 9700k kan jag köra den på en Intel stock kylare utan att överhetta.

Ska prova att hålla den lilla alu kylaren på min 3800x sen och se vad tempen blir.
Då får man se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja det måste vara något skumt med angivelsen på amd cpun.
Med 9700k kan jag köra den på en Intel stock kylare utan att överhetta.

Ska prova att hålla den lilla alu kylaren på min 3800x sen och se vad tempen blir.
Då får man se skillnaden.

Nu går du från att prata om värma ett rum till temp på processor, det är helt vitt skilda saker. Alla tester på en 3800x visar att den drar mindre ström under belastning än en 9700k, mycket mindre ström, den kan inte värma ett rum mer under sådana förhållanden oavsett hur varm den blir i sig. Du kan inte plocka ur mer värmeeffekt än ren effekt instoppad i cpu, det går icke. Annars har du uppfunnit en energi reaktor i din burk som skapar energi.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du kikat på vad som orsakar det för dig? har du saker som discord, icue eller annat igång? Är sockel temp också hög eller är det peak temp som ökar & du satt en alldeles för aggressiv fläktkurva? Varken Zen, Zen+ eller Zen2 beter sig som gamla processorer men idlar gör dom vid rätt förutsättningar, det kan vara pill (mer än det borde vara) att komma dit i dagsläget men absolut går det att få "normal" gammaldags idle. Att det skulle värma ett rum är dock rent nys ärligt talat, du som människa värmer rummet LÅNGT mer än datorn. (tills GPU kickar in)

Jag har inte rört någon fläktkurva eller inställningar i Bios ännu, annat än att sätta minnet på XMP 3200 MHz.

Så här ser det ut efter omstart, lite surfande och Hwinfo i några minuter.
https://i.imgur.com/WzQalRG.png

Och om jag ändrar till Energisparläge och gör samma saker i några minuter:
https://i.imgur.com/jkFe9eB.png

Den rapporterar alltså 15 grader svalare och en hel del volt mindre vid samma belastning.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har inte rört någon fläktkurva eller inställningar i Bios ännu, annat än att sätta minnet på XMP 3200 MHz.

Så här ser det ut efter omstart, lite surfande och Hwinfo i några minuter.
https://i.imgur.com/WzQalRG.png

Och om jag ändrar till Energisparläge och gör samma saker i några minuter:
https://i.imgur.com/jkFe9eB.png

Den rapporterar alltså 15 grader svalare och en hel del volt mindre vid samma belastning.

Du kan justera lägsta frekvens på Ryzen balanced till 85% eller hela vägen till 0%, det kommer ge en icke märkbar prestanda förlust men den kommer idla betydligt bättre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Nu går du från att prata om värma ett rum till temp på processor, det är helt vitt skilda saker. Alla tester på en 3800x visar att den drar mindre ström under belastning än en 9700k, mycket mindre ström, den kan inte värma ett rum mer under sådana förhållanden oavsett hur varm den blir i sig. Du kan inte plocka ur mer värmeeffekt än ren effekt instoppad i cpu, det går icke. Annars har du uppfunnit en energi reaktor i din burk som skapar energi.

Håller med men ena datorn spyr ur sig mer värme, båda har noctuas D15 och på 3800x datorn är CPU kylaren bra mycket varmare under Aida stress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Håller med men ena datorn spyr ur sig mer värme, båda har noctuas D15 och på 3800x datorn är CPU kylaren bra mycket varmare under Aida stress.

Då tyder det på att din 3800x tillåts gå långt utanför sina TDP gränser, riktigt långt. Du kanske ska kika på det först.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag kör windows10 pro x64. Konstigt nog så hittar jag inte någon bios-inställning som styr hastigheten på pci-e

Om jag minns rätt hittar du PCI-E inställningar under "AMD PBS" i bios, det är inte säkert det ligger där men de bord jag sett på x570 har det där.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Håller med men ena datorn spyr ur sig mer värme, båda har noctuas D15 och på 3800x datorn är CPU kylaren bra mycket varmare under Aida stress.

Kanske kolla vad dem drar vid väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du kan justera lägsta frekvens på Ryzen balanced till 85% eller hela vägen till 0%, det kommer ge en icke märkbar prestanda förlust men den kommer idla betydligt bättre.

https://i.imgur.com/8nCXFD3.jpg

Satte på 85% och märker ingen direkt skillnad såhär efter några minuter. Fläkten går och nästan 1.5 V.

"Förstör" man verkligen inte Ryzens prestanda om man ändrar det, inte minst går ned till noll?

Nåväl, även vid 0% så varvar fläkten upp och volten går till 1,5 bara musen rör sig.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Satte på 85% och märker ingen direkt skillnad såhär efter några minuter. Fläkten går och nästan 1.5 V.

"Förstör" man verkligen inte Ryzens prestanda om man ändrar det, inte minst går ned till noll?

Nåväl, även vid 0% så varvar fläkten upp och volten går till 1,5 bara musen rör sig.

Det boost beteendet är precis som det ska vara, det är by design och fullt normalt. Att sätta 0% påverkar inte prestanda mätbart, om något kan det förbättra single core prestanda då det ger större utrymme för en kärna att boosta om alla andra sover fullt ut.

Vet inte hur många gånger det kan sägas, vid idle/ enkärne jobb SKA en mattise cpu boosta till 1.5V (på en kärna), att snurra runt muspekaren kommer sätta en kärna till maxboost, det skapar ett mer responsivt OS till mycket liten effektförbrukning.

Om fläktkurvan är för aggressivt satt är det enkelt att justera den temp där hastighet börjar öka, sätt den tempen till 55-60 grader för att nå max vid runt 80 grader.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Till och med under manuell CCD/CCX OC lyckas kärnor sova fullt ut vid extremt låg energikonsumtion;

Vid full sleep som detta så drar processorn så lite effekt att det inte går att mäta/urskilja från VRM förlust/drift, inte med de verktyg jag har.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@alfs: Slog till och köpte en PCI express 4.0 ssd. Det går fort. Läser uppemot 5GB/sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vet inte hur många gånger det kan sägas, vid idle/ enkärne jobb SKA en mattise cpu boosta till 1.5V (på en kärna), att snurra runt muspekaren kommer sätta en kärna till maxboost, det skapar ett mer responsivt OS till mycket liten effektförbrukning.

Är verkligen 0.3-0.4 volt mer en mycket liten effektförbrukning? Det gäller ju dessutom samtliga kärnor och inte bara en. Som beter sig så i timmar, trots ytterst lite belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Är verkligen 0.3-0.4 volt mer en mycket liten effektförbrukning? Det gäller ju dessutom samtliga kärnor och inte bara en. Som beter sig så i timmar, trots ytterst lite belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det gäller inte samtliga kärnor, det du inte ser är att de kärnor som gått in i sleep state får 0V (eller bra nära 0V), enbart den aktiva boostande kärnan får 1.5V. Det processorn rapporterar till HW övervakningsprogram är senast kända tillstånd på kärnor som gått ner i sleep läge inte aktuellt tillstånd, en del mjukvaror visar mer korrekt än andra när en kärna faktiskt sover.

Men nej, du kan inte få en mattise att mata alla kärnor med 1.5V samtidigt, skulle det inträffa så har PB buggat ur & det grövsta.

Skillnad i effekt är inte enbart avhängt på spänning, det är också beroende av ampere, utan ampere kan du ha jävligt hög spänning & ändå inte ha någon effekt att tala om. Hög ampere förbrukning sker uteslutande med hård elak belastning typ blender, prime osv. skrivbordssurfande innebär inte någon speciellt tung belastning vilket ger låg ampere & pga det så får du också låg effekt även med 1.5V till en kärna. Det är också anledningen till att du kan mata en kärna med 1.5V utan att det skapar allt för massiv värme eller energiförbrukning. Ser precision boost att ampere skenar iväg så kommer spänning sjunka drastiskt, sätts fler kkärnor under load kommer spänning sjunka än mer för att motverka för hög total energi att flöda genom kislet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Lite besviken över hur varm CPUn blir ändå - speciellt när den inte boostar mer än såhär. Kör ju med fullblock - varken GPU eller VRM är i närheten av varma. Mitt 2080Ti blir 40 grader som mest under stress. Idle när jag sitter i Chrome ligger CPUn på 32-35 grader.

2*360 60mm radiatorer med Noctuas NF-A12, går ju inte att få särskilt mkt bättre.

Kan man få lite input vad man bör skruva på i allmänhet, inte bara vad gäller värme? Screenshot nedan från Ryzen Master med Aida64 stabilitetstest (CPU+FPU+Cache+RAM ibockat). EDIT: Såg att gear down hoppat igång igen då jag meckat med hastighet - avstängt nu.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead