Köpa GoPro-kamera eller tio gånger billigare konkurrent?

Permalänk

Köpa GoPro-kamera eller tio gånger billigare konkurrent?

Hej!
Jag hade tänkt köpa en mindre videokamera, typ GoPro, men har samtidigt sett att det finns tio gånger billigare kameror på t.ex. Kjell & Co som t.ex. kan filma i 4k.

Jag hade främst tänkt filma mitt bands konserter, dvs placera en kamera på ett stativ framför scenen för att sedan kunna lägga upp enklare reklamklipp på hemsidan och youtube. Är GoPro-kameran tio gånger bättre för ändamålet?

Permalänk
Medlem

Generellt får du vad du betalar för. En GP för 4500kr vs en enkel för 450kr ger nog kvalitet som är minst 10 gånger bättre, men å andra sidan... det kanske duger för vad du tänker använda den till. Det kanske inte måste just vara 4k och då kan du få tag i en GP för 1900kr vilket är lite trevligare pris för just konserter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Min gissning är att den billiga kameran inte bara är minst 10ggr sämre utan även helt oanvändbar för dina behov, dvs du kommer inte få några filmer du vill lägga på hemsidan. Konserter är svårt för en kamera.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att svara på en sådan fråga. Det finns billiga modeller som är helt okej och säkert inte sämre med en faktor 10 (hur man nu väljer att jämföra det) och det finns de som är riktigt usla. Generellt över tid kan man nog säga att Gopro inte alltid har varit bäst och ffa inte särskilt prisvärda. Jag är dock inte så insatt i hur marknaden ser ut i skrivande stund.

Just det du tänkt använda kameran till är väldigt utmanande för en kamera rent renerellt. Gopro och liknande kameror är särskilt utmanade av svagt ljus pga relativt liten sensor, även om senare modeller av gopro är väldigt mycket bättre än tidiga versioner.

Om det är väldigt trångt och du måste ha kameran på eller väldigt nära scen kan ju en gopro eller liknande vara nödvändigt för att få med hela scenen/bandet annars finns det ju andra kameror som filmar med bättre kvalitet för liknande pengar. I regel är det ju dock "stillbildskameror" och då finns det ofta begränsningar i hur länge man kan filma kontinuerligt.

Beroende på vilka gopro-modeller du kollat på så kan eventuellt Yi 4k eller Yi 4K+ vara alternativ som kan spara dig lite pengar men ge tillräckligt bra resultat.

Nu kanske ni redan har utrustning för att få ljudupptagning med hyggligt kvalitet, annars kan det vara idé att kolla om Zoom Q4n, Q8 eller liknande ger tillräckligt bra videokvalitet för då har ni vettigt ljud automatiskt åxå.
Annars får ni ju köpa mic att plugga in i kamera eller helst kanske en extern inspelare och synka i datorn om ni vill ha ljud som går att höra vad det föreställer. Ljudet från en actionkamera vill man inte ha till musikupptagning.
Jag tror inte att Q8 ger mycket sämre bildkvalitet än de flesta actionkameror kommer att göra men det går ju inte att jämföra med en "riktig" kamera. Däremot blir ljudet rätt bra och det är en enkel och smidigt lösning.

Permalänk
Medlem

Googla efter reviews först och jämför med konkurrenterna så kan du säkert avgöra om det är värt pengarna eller inte.
Sen har du ju alltid alternativet att hålla utkik efter en begagnad gopro-kamera och slå till när du hittar en till bra pris.

Nu är jag absolut ingen kameraexpert men om du vill filma dina konserter i (antagligen) dåliga ljusförhållanden så finns det säkert bättre alternativ. GoPro och liknande actionkamerors styrka är väl när man vill filma rörliga händelser så som skidåkning, dykning, trick med din skateboard etc etc där bildkvalitén inte är det viktigaste. Min helt vanliga Sony mobiltelefon tar mycket bättre bilder än min gopro-kamera.

Permalänk
Medlem

Jag tog mig för att leta reda på klipp från riktig konsertmiljö tagna med Zoom Q8 och resultatet är ju inte som om man tagit med en DLSR som sagt, men videokvaliteten är hygglig och ljudet är ju rätt bra. Vill man ha mycket bättre ljud så är det ju att ta upp via flera mickar/kanaler med en mer avancerad inspelare som vill till.
https://www.youtube.com/watch?v=Urg2G89mmzs
https://www.youtube.com/watch?v=V1JI74s7Xkg

Permalänk
Rekordmedlem

Om det handlar om att dokumentera egna spelningar så ta ljudet från mixern och ha ev en "publikmikrofon" i stället för att låta kameran i sig ta upp ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Annars kan man köpa en gopro hero och flasha om så har du en hero 5 som kan filma 4k, så blir det Lite billigare
https://gethypoxic.com/blogs/technical/latest-gopro-hero-is-a...

Skickades från m.sweclockers.com