Rimlig IMD-kostnad för vatten i hyresrätten?

Permalänk
Avstängd

Rimlig IMD-kostnad för vatten i hyresrätten?

Tjo! Jag ska från och med nästa månad få börja betala (för föregående månad) för individuellt mätt & debiterad (IMD) vattenförbrukning i min 88 kvm lägenhet som räknar på att genomsnittliga förbrukningen motsvarar 250-270 kr för en 3:a med kök om jag minns att jag läste rätt.

Så här står det också i mejl jag nyss fick:
"Höjning av priset för el och vatten
Där [Hyresvärd] debiterar el höjs det rörliga
elpriset med 5 öre/kWh till 1,15 kr/kWh. Där
[Hyresvärd] debiterar vatten höjs priset med
19 öre. Det nya priset blir 25,59 kr/m³ för
kallvatten och 51,19 kr/m³ för varmvatten."

Detta betyder att det kostar 25,59 kr per 1000 liter kallvatten och 51,19 kr per 1000 liter varmvatten. Och 1000 liter är väl knappt ett badkar ens?!

Är detta rimligt eller blir jag blåst av hyresvärden? Om så är fallet, vart ska jag vända mig? Jag kan anmärka att jag bor i kommunalägd hyresrätt så kanske inte riktigt blir "blåst"? Dessutom har jag aldrig haft IMD för någon förbrukning förutom el så jag har dålig koll på vad rimlig kostnad är. Elkostnad vet jag att jag snittar på mellan 200-300 kr per månad vilket inkluderar både elavgift och elförbrukning.

Övrigt jag kan säga är att jag INTE har ett badkar så jag kan inte lyxa med sådant och jag brukar inte duscha flera tiotals minuter utan max 10 minuter och hellre kortare. Känns som om man måste börja duscha på gymmet nu för att här kmr IMD och knackar på dörren.

En annan sak jag inte vet är hur det blir med tvätten då jag tvättar i delad tvättstuga som man bokar med andra. Mäter de då individuellt beroende på vem som går och tvättar och lägger till detta på ens IMD? En annan sak är att jag alltid måste göra rent toan efter tvåan vilket slukar upp ett antal liter annars ser det ej gästvänligt ut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ett normalt badkar rymmer ca 150-250 liter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ett riktigt stort badkar för att få plats med en kubikmeter (1000 liter) vatten.

Tänk dig en iskub, 1 meter bred, 1 meter hög , och 1 meter lång. Där har du 1 kubikmeter vatten.

Ett badkar rymmer typ 150-200 liter. Källa: https://kundo.se/org/gustavsberg/d/hur-manga-liter-rimmer-min...

Priserna du fått verkar stämma rätt bra överens med hur det är på andra ställen, t.ex. första googleträffen från kopparstaden.com: "Kostnaden för varmvatten är 61 kr/m3 och kallvatten 23 kr/m3."

Kostnaden för en dusch beror på hur snålspolande ditt duschmunstycke är, men vi kan höfta 10 liter/minut. På 10 minuter går det alltså åt runt 100 liter.

Om vi räknar på att hälften är kallvatten och hälften varmvatten (blandat) så blir det alltså 50 liter (0,05 kubikmeter) varmvatten och 50 liter (0,05 kubikmeter) kallvatten

Din kostnad för en dusch på 10 minuter blir alltså 25,59 * 0,05 + 51,19 * 0,05 = cirka 4 kronor.

Har du råd med det?

Permalänk
Medlem

2,5 -respektive 5 öre per liter vatten skulle jag inte kalla att bli blåst. Ingen anslutningsavgift?

Angående nr 2, too much information, TMI.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@AplAy: Tycker det låter rimligt.
2,5 öre litern för kallvattnet är ju ändå rätt billigt, i alla fall om du jämför med flaskvatten.

Men du behöver ju få lite bättre grepp om volymen.

1000 liter motsvarar ju ungefär antingen: 10 badkar eller 10 x 10 minutersduschar eller 20 tvättar eller 100 körningar av diskmaskinen eller 200 spolningar på toaletten, etc.
Visst badkar rymmer kanske 150-200 liter, men man själv skall ju få plats också.

Hur många är ni i lägenheten?
Men räkna på att du: duschar i 10 minuter en gång om dagen, spolar på toaletten 4 ggr/dag, kör diskmaskinen var 3:e dag, så blir det ju nästan 4m³ på en månad, vilket bara det är 100 kr i kallvatten räknat skulle hälften vara varmvatten så är du ju uppe i 150 kr per månad. Har då inte räknat in förbrukningen så som tvätta händer, laga mat, etc. så förbrukningen är ju ännu högre per person.
Är ni då flera som bor så ökar ju förbrukningen en hel del.

Och nej, eran gemensamma tvättstuga räknas ju inte in i eran lägenhets förbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att dina priser verkar inte vara helt olikt mina. Jag bor hos en hyresvärd i Göteborg, och där betalar jag:
för el 0,90 kronor/kWh, 11,70 kronor/m³ för kallvatten och 47,10 kronor/m³ för varmvatten (ex moms, så med moms blir det 1,125 kr/kWh, 14,625 kr/m³ kallvatten, 58,875 kr/m³ för varmvattnet).

Vi bor två i lägenheten, och betalar 550 kr/mån totalt för IMD. Då är vi relativt stora elanvändare (har många maskiner som står dygnet runt).
Våra vattenkostnader (både varm- och kallvatten) står för 115 kr inkl. moms. Hoppas det hjälpte dig lite i dina beräkningar!

Edit:
Just, vi har egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin inräknat i detta. Ingen gemensam tvättstuga, och där har jag svårt att se att man skulle orka mäta förbrukning och slå mot vem som råkar ha bokat den just då.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.