intel i5-9400 , låsa alla sex kärnor på turbofrekvens?

Permalänk

intel i5-9400 , låsa alla sex kärnor på turbofrekvens?

tjena, undrar om det går att manuellt göra så att alla sex kärnor körs i 3.9 ghz på i5-9400 konstant oavsett belastning från aktuellt spel man spelar för tillfället? eller är detta i princip något som sker av sig självt i praktiken oavsett?

vet att processorn är låst men den ska ju klara 3.9 ghz på alla sex kärnor i turbo boost iaf, undrar då om man behöver mecka med multicore enhancement i bios på tex ett z390 moderkort eller om man kan helt enkelt stänga av typ speedstep, c-states, powersaving/välja high performance power plan i windows 10, så ska den ligga på 3.9 ghz på alla sex kärnor vid spelande?

tacksam för svar !

mvh

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk

Inte utan överklockning vilket du behöver i5-9600K för.

Permalänk
Avstängd

De enklaste sättet att få en processor att gå i sin fulla Turbo Boost är kort och gott välja "Hög prestanda" under "Energi alternativ". Detta medför förvisso att din processor alltid går i högsta möjliga Turbo frekvens hela tiden oavsett vad datorn gör. Även i IDLE. Sen kan du såklart gå in i BIOS och göra dessa saker om du orkar sätta dig in i de. Men rent praktiskt så blir resultatet detsamma.

Skrivet av Flibbertigibbet:

De går visst att få låsta processorer att gå i sin högsta Turbo frekvens. Ett exempel på hur man gör de skrev jag precis här ovanför.

Tillägg citat
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

nja? eftersom den klarar 3.9 ghz på alla sex kärnor i turbo boost ska det väl inte vara några problem?

Skrivet av HC-8315:

De enklaste sättet att få en processor att gå i sin fulla Turbo Boost är kort och gott välja "Hög prestanda" under "Energi alternativ". Detta medför förvisso att din processor alltid går i högsta möjliga Turbo frekvens hela tiden oavsett vad datorn gör. Även i IDLE. Sen kan du såklart gå in i BIOS och göra dessa saker om du orkar sätta dig in i de. Men rent praktiskt så blir resultatet detsamma.

De går visst att få låsta processorer att gå i sin högsta Turbo frekvens. Ett exempel på hur man gör de skrev jag precis här ovanför.

yes, ungefär så jag misstänkte! undrade just detta om man behövde mecka på något vis eller om det skulle vara så att vissa spel kanske inte belastade de sex kärnorna helt så att resultatet blev mindre än 3.9 ghz på samtliga kärnor, men antar att man via detta sätt kan åtminstone garantera 3.9 på alla sex, sen om spelen utnyttjar flera kärnor mer eller mindre bra mellan olika speltitlar är en annan femma antar jag, ville bara försäkra mig om att det går att låsa denna frekvens på alla sex kärnor oavsett belastning, typ

tackar iaf !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Skrivet av alexander_1986:

nja? eftersom den klarar 3.9 ghz på alla sex kärnor i turbo boost ska det väl inte vara några problem?

Skrivet av HC-8315:

Antog att 3.9GHz var max men såg på Intel Ark att det är 4.10GHz.

Vad jag då menade var att det inte går att köra max turbo på alla kärnor utan överklockning.

Permalänk
Avstängd

Antog att 3.9GHz var i5 9400 var max men såg på Intel Ark att det är 4.10.

Vad jag då menade var att det inte går att köra max turbo på alla kärnor utan överklockning.

De är ju delvis sant som du säger. Om man ser till dom låsta modellerna så får man utgå från deras max Turbo Boost för samtliga kärnor. Och då kan du låsa den på den frekvensen oavsett moderkort. Men om man vill låsa den på dess maximala Turbo för en kärna så går de ju inte utan överklockning.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Antog att 3.9GHz var max men såg på Intel Ark att det är 4.10GHz.

ah stämmer 4.1 för singlecore max boost och så vidare, vet du hur det fungerar förresten i princip? betyder det att bara en kärna används av sex och att den går i 4.1 medan resten går i default frekvens eller används alla sex fast, för en kärna blir det 4.1 och 3.9 för resten och så vidare eller? har själv ingen aning !

tror inte den situationen är så jättevanlig kan ha fel men, oavsett är för mig det intressanta att alla sex kör på 3.9 konstant men hade varit intressant att veta i alla fall !

mvh

edit:

Skrivet av HC-8315:

De är ju delvis sant som du säger. Om man ser till dom låsta modellerna så får man utgå från deras max Turbo Boost för samtliga kärnor. Och då kan du låsa den på den frekvensen oavsett moderkort. Men om man vill låsa den på dess maximala Turbo för en kärna så går de ju inte utan överklockning.

om du vet lite mer om hur det fungerar med singlecore boost på 4.1 ghz och hur det fungerar får du gärna svara också! typ vilken situation det brukar inträffa i och vad händer med resterande kärnor typ?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Avstängd

ah stämmer 4.1 för singlecore max boost och så vidare, vet du hur det fungerar förresten i princip? betyder det att bara en kärna används av sex och att den går i 4.1 medan resten går i default frekvens eller används alla sex fast, för en kärna blir det 4.1 och 3.9 för resten och så vidare eller? har själv ingen aning !

tror inte den situationen är så jättevanlig kan ha fel men, oavsett är för mig det intressanta att alla sex kör på 3.9 konstant men hade varit intressant att veta i alla fall !

mvh

Typ så. Om ett program bara utnyttjar en kärna så kan processorn köra sin maximala frekvens vilket i ditt fall är 4,1GHz. Övriga kärnor kommer då att köra i vilofrekvenser. Detta händer dock väldigt sällan eftersom de hela tiden finns något arbeta som processorn jobbar med och man får i 99% av fallen ändå bara ut den maximala frekvensen för samtliga kärnor.

Visa signatur

Permalänk

Rolig tråd ang ämnet. (Ignorera mina 2 svar, fick för mig på något sätt att han hade problem med överklockning och att endast vissa kärnor fungerade etc.).

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Typ så. Om ett program bara utnyttjar en kärna så kan processorn köra sin maximala frekvens vilket i ditt fall är 4,1GHz. Övriga kärnor kommer då att köra i vilofrekvenser. Detta händer dock väldigt sällan eftersom de hela tiden finns något arbeta som processorn jobbar med och man får i 99% av fallen ändå bara ut den maximala frekvensen för samtliga kärnor.

I see, intressant! sen även om processorn är låst kan man kanske klämma ut lite grann med BCLK på 102.5 istället för 100 typ, så blir det 4ghz+ på alla sex kärnor så länge det är stabilt

Rolig tråd ang ämnet. (Ignorera mina 2 svar, fick för mig på något sätt att han hade problem med överklockning och att endast vissa kärnor fungerade etc.).

skall läsa igenom den nu, får ignorera dina 2 svar då inga problem :>

får tacka er båda för hjälpen iaf och ha det gott

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Avstängd

I see, intressant! sen även om processorn är låst kan man kanske klämma ut lite grann med BCLK på 102.5 istället för 100 typ, så blir det 4ghz+ på alla sex kärnor så länge det är stabilt

skall läsa igenom den nu, får ignorera dina 2 svar då inga problem :>

får tacka er båda för hjälpen iaf och ha det gott

BCLK klockning skulle jag avråda ifrån av just den anledningen. Den lilla ökning i frekvens kommer ge dig noll i prestandaökning rent praktiskt. De som däremot händer om du ökar BCLK är att du ökar risken för permanenta skador i processorn med ökad risk för skador på minnena och ev grafikkortet också. Så åter igen, för 24/ drift så avråder jag starkt från att klocka BCLK.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

BCLK klockning skulle jag avråda ifrån av just den anledningen. Den lilla ökning i frekvens kommer ge dig noll i prestandaökning rent praktiskt. De som däremot händer om du ökar BCLK är att du ökar risken för permanenta skador i processorn med ökad risk för skador på minnena och ev grafikkortet också. Så åter igen, för 24/ drift så avråder jag starkt från att klocka BCLK.

låter vettigt ! hade sett "snyggare" ut med 4 ghz än 3.9 så att säga men om det är risk för permanent skada är det såklart lätt att skippa, men är det verkligen så att systemet inte hade failat en boot/stresstest först istället för en permanent skada direkt så att säga tror du? åtminstone vid maximalt 102.5 klock typ? bara nyfiken

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Avstängd

låter vettigt ! hade sett "snyggare" ut med 4 ghz än 3.9 så att säga men om det är risk för permanent skada är det såklart lätt att skippa, men är det verkligen så att systemet inte hade failat en boot/stresstest först istället för en permanent skada direkt så att säga tror du? åtminstone vid maximalt 102.5 klock typ? bara nyfiken

Vid en misslyckad boot efter klockning av BCLK så är risken väldigt hög att något faktiskt redan tagit skada. Jag skall inte måla fan på väggen för komponenter kan tåla en hel del. De som kan paja är själva minneskontrollen. Har man en riktig otur så kan de dra med sig både moderkort och minnena.
Jag vet inte hur pass mycke man har låst generation 8 och 9, men jag tror att moderkorten faktisk återställer BCLK om man försöker överklocka en låst processor på de sättet.

Visa signatur