Hur kan man identifiera asbest? Kan man se?

Permalänk

Hur kan man identifiera asbest? Kan man se?

Hej,

Vet inte om jag hamnat i rätt forum eller tråd när det gäller frågor kring bygg. Jag har dock en fråga som någon kanske kan besvara?

Jag har påbörjat en renovering hemma och lägenheten är byggd 1964, då asbest användes väldigt mycket. Kan man se om det finns asbest?

Se bilder nedan:

https://imgur.com/KUif9Ex

https://imgur.com/1F6HxEd

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5080
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk

Ser ut som en eternit ventilationstrumma = asbest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Jag håller med, det ser ut som en typisk sådan. Vi hade mer eller mindre exakt en sådan som satt mellan skorstensstocken och slängen från köksfläkten i ett kök som var renoverat -65.

Tillägg: Och så låg det en stump ute i botaniken som hantverkarna förmodligen kastat där när det begav sig...

Permalänk
Medlem

Ser ut som asbtes och möjligen att det var det i kakelfogen också om det var samma ålder på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Jag håller med. Har själv ett hus från -68 där just isolering runt ventilation är asbest.
Helt ofarligt så länge du inte pillar på det. Du får själv ta bort asbest utan någon direkt skyddsutrustning men tips är att använda mask, glasögon, handskar och en tät overall. Är din plan att ta dit ett företag så blir det en helt annan historia med rigorös säkerhetstänk och hela baletten.

Prata med en ventilationsfirma och se vad som är bäst att göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja det är garanterat asbest, sett sådana lite varstans i -60 tals konstruktioner. Börjar du riva i det så behöver du lämplig skyddsutrustning. Det kostar inte många kronor att ersätta med spirorör och isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja det är garanterat asbest, sett sådana lite varstans i -60 tals konstruktioner. Börjar du riva i det så behöver du lämplig skyddsutrustning. Det kostar inte många kronor att ersätta med spirorör och isolering.

Vill tillägga att det är smart att kontakta återbruket/tippen i kommunen för att få reda på hur du skall hantera deponin för att de skall ta emot asbest.