Windows 10 käkar RAM

Permalänk
Medlem

Windows 10 käkar RAM

Hej!

Har problem med windows, det äter ram som bara den. Har 16gb minne och ligger på ca 2.6gb när datorn är omstartad, använder jag något program eller spelar spel så växer belastningen av minnet sakta och stänger jag av alla program och spel så går inte minnet ner så mycket som det ska göra. Värst är om jag laddar hem något då rusar användandet av ramen upp i rättså snabb takt tills man tillslut slår i taket på 16gb så datorn börjar fryslagga och det går inte ner när jag avslutar programmet heller. Det ända som hjälper är att starta om datorn..

En kompis till mig hade också det här problemet tidigare, vi gjorde en ominstallation på datorerna förut och det höll undan felet ett tag men för mig kom det tillbaka 😤 Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig, är så less på att behöva starta om datorn i tid och otid.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk

kan vara en bugg

@Sankish: testa att gå in i aktivitets hanteraren och kolla vad det är som drar minne. om du inte vet hur man kommer in i den klickar du CTRL ALT DEL, och klickar på aktivitetshanteraren. klicka sedan på mer information knappen och klicka på knappen "minne" för att få fram en lista under den av vad som använder mäst minne!

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 4X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

Operativsystemet använder RAM-minnet för att lagra saker för att b.la program ska startas snabbare och lagar data som du använder ofta så den slipper hämtas från en långsam hårddisk.
Vad ska du med "ledigt" ram-minne till, det är ju till ingen nytta ändå.

"With Windows 10's memory management scheme, Free memory is wasted memory. The more memory Windows 10 keeps in play, the better."

Om problemet är vid nedladdningar och vid laddning av program bör du nog kontrollera så att din hårddisk samt ditt ramminne inte är felaktiga på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_TJ:

@Sankish: testa att gå in i aktivitets hanteraren och kolla vad det är som drar minne. om du inte vet hur man kommer in i den klickar du CTRL ALT DEL, och klickar på aktivitetshanteraren. klicka sedan på mer information knappen och klicka på knappen "minne" för att få fram en lista under den av vad som använder mäst minne!

Sånt vet jag hur man gör och det är inget program som snor åt sig något i aktivitetshanteraren, det som förbryllar mig.

Skrivet av si3rra:

Operativsystemet använder RAM-minnet för att lagra saker för att b.la program ska startas snabbare och lagar data som du använder ofta så den slipper hämtas från en långsam hårddisk.
Vad ska du med "ledigt" ram-minne till, det är ju till ingen nytta ändå.

"With Windows 10's memory management scheme, Free memory is wasted memory. The more memory Windows 10 keeps in play, the better."

Ja det förstår jag men tydligen är det något knas för man ska ju inte maxa 16GB och datorn börjar fryslagga totalt och man ska få starta om den för att RAM-minnet ska få "nollställas". Då styr den ju RAM hanteringen fel.

Såg din edit nu. Okej vet att jag har en gammal 500GB hårddisk som börjar ge upp, är väldigt seg och låter lite illa, skulle den kunna påverka att det blir såhär alltså? Har en 512GB SSD som windows disk, sen en 500GB, 3TB och 6TB

Permalänk
Medlem

@Sankish: Vad har du för moderkort? Moderkort med Killer-nätverkskretsar är ökända för såna här problem, eftersom Killers mjukvara har haft stora minnesläckor. Lösningen då är att ta bort Killers mjukvara och endast installera drivrutinerna (brukar gå att ladda ner från tillverkarens sida för moderkortet).

Permalänk
Medlem

@Sankish: Din os disk börjar kanske bli full?
Om du inte behöver den? Stäng av Windows swap fil.

EDIT:
Eller ändra så Swap ligger på annan än C disken.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Sankish: Vad har du för moderkort? Moderkort med Killer-nätverkskretsar är ökända för såna här problem, eftersom Killers mjukvara har haft stora minnesläckor. Lösningen då är att ta bort Killers mjukvara och endast installera drivrutinerna (brukar gå att ladda ner från tillverkarens sida för moderkortet).

Tack så jättemycket! Har ett MSI Z87-G45 och hade Killers mjukvara installerad. Sökt massor om det här problemet men aldrig hittat något om att det är problem med Killers mjukvara. Avinstallerade Killer mjukvaran och installerade drivrutinen för nätverkskortet och ser ut som den slutade käka RAM. Återkommer ifall det inte fungerar men vid snabb inspektion nu så verkar den hålla sig, tack återigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sankish:

Tack så jättemycket! Har ett MSI Z87-G45 och hade Killers mjukvara installerad. Sökt massor om det här problemet men aldrig hittat något om att det är problem med Killers mjukvara. Avinstallerade Killer mjukvaran och installerade drivrutinen för nätverkskortet och ser ut som den slutade käka RAM. Återkommer ifall det inte fungerar men vid snabb inspektion nu så verkar den hålla sig, tack återigen

vad är killers mjukvara?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är killers mjukvara?

Ett program till nätverkskortet som inte behövs, installera endast drivrutinerna för nätverkskortet och inte killer programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ett program till nätverkskortet som inte behövs, installera endast drivrutinerna för nätverkskortet och inte killer programmet.

aha misstänkte att det kunde vara killer nic som det kallas va?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

aha misstänkte att det kunde vara killer nic som det kallas va?

Det stämmer 🙂

Permalänk

jag har killer

@perost: jag har killer Control center och gigabytes version av drivrutinerna. jag märker inte av något så stort just nu att det käkar ram, såg dock nu att den använda 6 gb och jag har bara edge och twitch öppet... är det så på alla datorer? har för mig att det var samma sak, att windows drog jätte mycket ram före jag installerade killer Control center också. men jag märker inte av något frys lagg eller något sånt. borde jag avinstallera det ändå? jag laddade ner det från microsoft store. och ska jag avinstallera dom vanliga internet drivrutinerna också? och installera nya då också*

Visa signatur

-:INTEL CORE I7 7700K:-:MSI GEFORCE RTX 2070 ARMOR:-:G.SKILL TRIDENT Z RGB 4X8GB 3200MHz DDR4:-:AORUS Z270X-GAMING 5:-:CORSAIR RM750X V2:-:SAMSUNG 850 EVO 500GB SSD:-:MICROSOFT WINDOWS 10 HOME:-:NZXT KRAKEN X72:-

Permalänk
Medlem

@Jesper_TJ: Jag vet inte om Killer släppt någon ny mjukvara som fixar problemet eller ej, bara att det under flera år regelbundet dykt upp såna här trådar där lösningen är att avinstallera deras mjukvara. Men det brukar vara ganska uppenbart om man lider av det problemet.

Men frågan är väl om du faktiskt använder deras mjukvara eller inte? Om du inte använder den så finns det ju ingen större anledning att ha den installerad, vad jag läst så drar den rätt mycket processorkraft också och gör troligtvis mer skada än nytta.

Permalänk
Rekordmedlem

Ärt det någon som vet om någon som fått några fördelar av Killer Nic i modern tid sedan de slutade att tillverka riktiga nätverkskort som hade en egen cpu ?
Efter kortens tid så verkar de mast ha blivit ett totalt urvattnat varumärke som bara använts för att luta folk att köpa en sämre eller i bästa fall inte sämre produkt för högre pris.
Oftast så innebär bara sånt som kallas speloptimering problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.