Ena tråden på mitt väggfäste har lossnat

Permalänk
Medlem

Ena tråden på mitt väggfäste har lossnat

Halloj,

Den ena tråden på mitt väggfäste har lossnat. Hur gör man för att få ner TV'n från väggen? Jag har hört att man kan använda ståltråd? Eller ska jag kontakta NetOnNet och kräva att dem kommer och fixar det?

Det gäller detta väggfäste från NetOnNet. https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfa...

Permalänk
Medlem

Jag pratade med NetOnNet och de vill varken ta på sig kostnaden eller skicka ut en montör som kollar på detta.. Vilket I mitt tycke känns lite dåligt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: Att Netonnet inte vill eller kan skicka ut någon för att fixa ett trasigt 199 kronors-väggfäste är förstås rimligt. Däremot bör du kunna reklamera fästet om det gått sönder inom tre år från inköpsdatum.

Skulle rekommendera ett mer traditionellt väggfäste utan trådar och liknande. När fästet består av ett par bitar enkla metallstänger brukar även 199-kronorsfästena hålla längre än prylen de ska fästa på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Proluial: Att Netonnet inte vill eller kan skicka ut någon för att fixa ett trasigt 199 kronors-väggfäste är förstås rimligt. Däremot bör du kunna reklamera fästet om det gått sönder inom tre år från inköpsdatum.

Skulle rekommendera ett mer traditionellt väggfäste utan trådar och liknande. När fästet består av ett par bitar enkla metallstänger brukar även 199-kronorsfästena hålla längre än prylen de ska fästa på väggen.

Exakt så sa dem också, vilket är förståligt. Men samtidigt så gick väggfästet sönder i samband med monteringen och därför tycker jag att de borde dem bistå med hjälp att montera ner TV'n från väggen.

Att de kan ta på sig att ge tillbaka pengarna för väggfästet som kostar 199:- är en prutt i rymden, när TV'n som kostar strax under 14 000:- kan förstöras pga. dåligt konstruerat väggfäste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske kan man använda sig av ståltråd och försöka hitta fästet? Eller har du några andra tips?

Permalänk
Medlem

Vajerklädhängare som du böjer ut så det blir en krok kanske. Bara att börja försöka.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Vajerklädhängare som du böjer ut så det blir en krok kanske. Bara att börja försöka.

Ja det kanske fungerar.. jobbigt bara att väggfästet är så slimmat, det blir svårt att se bakom..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Proluial:

Exakt så sa dem också, vilket är förståligt. Men samtidigt så gick väggfästet sönder i samband med monteringen och därför tycker jag att de borde dem bistå med hjälp att montera ner TV'n från väggen.

Vill du ha den typ av garantier för dina produkter rekommendera jag att du vänder dig till en yrkesmässig installatör som tar betalt för installation och även säljer ett lämpligt väggfäste till dig. Då ska de lämna garanti på installation och de väljer som regel fästen de vet håller kvalitet eftersom de gärna vill slippa åka ut och gör om arbetat på garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill du ha den typ av garantier för dina produkter rekommendera jag att du vänder dig till en yrkesmässig installatör som tar betalt för installation och även säljer ett lämpligt väggfäste till dig. Då ska de lämna garanti på installation och de väljer som regel fästen de vet håller kvalitet eftersom de gärna vill slippa åka ut och gör om arbetat på garanti.

Det har du rätt i. Jag ska tänka på det vid köp av nästa väggfäste & tv.. OM jag nu för bort min nuvarande TV från väggen..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Proluial:

Det har du rätt i. Jag ska tänka på det vid köp av nästa väggfäste & tv.. OM jag nu för bort min nuvarande TV från väggen..

Ett alternativ är faktiskt att anlita en firma för både och

Permalänk

Hade likadant fäste som båda snören gick av på. Har väldigt stor tv så var omöjligt att komma åt. Ståltråd böjde sig bar då det behövdes en hel del kraft att dra ner fästet.

Slutade med att jag "bankade" med hela tven åt ena hållet och böjde metallen som förhindrar den att glida åt sidan. Köpte ett ordentligt fäste nästa gång.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett alternativ är faktiskt att anlita en firma för både och

Tror du att dem ordnar sånt? Vilka firma ska man vända sig till i såna fall och vad kan man förvänta sig för kostnad? Har de garanti på att den gamla TVn inte går sönder vid demontering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hade likadant fäste som båda snören gick av på. Har väldigt stor tv så var omöjligt att komma åt. Ståltråd böjde sig bar då det behövdes en hel del kraft att dra ner fästet.

Slutade med att jag "bankade" med hela tven åt ena hållet och böjde metallen som förhindrar den att glida åt sidan. Köpte ett ordentligt fäste nästa gång.

Oj, då måste du ha "bankat" hårt"? Förstörde du inte TV'n när du gjorde så?

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Oj, då måste du ha "bankat" hårt"? Förstörde du inte TV'n när du gjorde så?

Bankade hårt men sensuellt Tven fungerar ett år senare utan märken.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Sen till festen, men vill bara tacka för tipset! Skapat konto och allt för att bekräfta att det här trixet funkar än! Hatten av.