Köpråd Systemkamera till semester

Permalänk
Avstängd

Köpråd Systemkamera till semester

Ska snart ha semester och fick en impuls att skaffa en systemkamera.
Mest pga att det är första semestern med flickvännen och vill ha minnena

Jag kan inget alls men har fått för mig att jag vill ha en systemkamera, mest för dom ser coolast ut.

Har väll bara 2 krav egentligen, max 4k och den ska ta bättre bilder än en mate 20 pro, och den ska köpas i butik (ej beg)

Har tittat på den här
Canon EOS 4000D systemkamera + 18-55 DC III objektiv - Systemkamera

Permalänk
Medlem

Kör på den du hittat. Canon gör fina kameror och har bra pris på objektiv.
Ska du filma med den så kan Panasonic Lumix kameror vara av större intresse dock.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att det kanske inte är det bästa tillfället att skaffa en ny systemkamera till semestern om du inta haft nån förr för du ska ju kunna hantera den också.
Själv har jag börjat lämna systemkameran hemma vid resor och använder en bra kompakt i stället för att spara vikt och plats, de större kamerorna används bara när det är rena fotoutflykter. En bra kompakt är så mycket enklare att ha med sig och jämfört med en "kitoptik" så skiljer det inte mycket i bildkvalitet.

Har du foto som hobby så skaffa en systemkamera om du hinner lära dig att använda den men ska du främst ha bra bilder på semestern så tror jag att en kompakt gör det bättre. Sony RX 100 är en bra kompakt som man lätt tar med sig och den ligger i samma prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har väll bara 2 krav egentligen, max 4k och den ska ta bättre bilder än en mate 20 pro, och den ska köpas i butik (ej beg)

Nu måste jag vara lite tråkig och säga att det är fotografen som tar bilderna. En 4000D har alla möjligheter att ta tekniskt bättre bilder än vilken mobilkamera som helst men man ska kanske inte förvänta sig allt kommer att bli himla mycket bättre med kameran på auto och bara trycka av.
En systemkamera handlar i stor utsträckning om att själv kunna ta kontrollen och även om att ha möjligheten att ha bästa tänkbara verktyg för varje given situation, därav att man kan (och bör) byta objektiv för att kunna nyttja den på bästa sätt.
Det kan även vara på plats att nämna att de "kitobjektiv", i detta fallet 18-55/3.5-5.6, som följer med kameran till viss del handikappar kameran. Inte så att objektivet är dåligt men man kan inte nyttja kameran till dess fulla potential med dem.

Med detta vill jag säga att du bör ha realistiska förväntningar på resultatet. Det är inte rimligt att du förväntar dig bilder i stil med de duktiga fotograferna bara för att du skaffar en bra kamera. Dessutom så processar bilderna hårdare med högre färgmättnad och kontrast i mobilkamerorna (åtminstone generellt sett) så vid första anblicken kommer bilderna säkert att tyckas se sämre ut. Detaljgranskar man dem däremot ser man att både detaljrikedomen och färgkvaliteten är bättre. Särskilt så när ljuset börjar bli lite svagare.

Jag tycker att det kan vara värt att kolla in Nikon D3500 åxå. Den är lite bättre än 4000D på i princip allt. Framför allt har den en bättre sensor.
Man ska såklart inte överdriva skillnaderna, för de är inte enorma, men på det stora hela är det en lite bättre kamera, IMO. Den är ju dock nästan tusenlappen dyrare åxå...

Det skulle även kunna vara värt att kolla på en kompetent kompaktkamera. Du skulle dock behöva sträcka budgeten en tusenlapp om du ska få en riktigt "rolig" modell som Sony RX100 Mk III eller Canon G7X Mk II. Dessa är helt klart jämförbara med 4000D med kitobjektivet men i fickformat (och utan möjlighet att byta objektiv).
Du har ju även Panasonic LX15 som ligger på 4k3, dvs en lätt sträckning av budgeten. Jag har dock inte någon egen erfarenhet av den så jag kan inte gå i god för den på samma sätt som RX100 och G7X. Den har dock samma sensorstorlek och ett ljusstarkt objektiv, så den bör åxå vara ett bra alternativ.
Här är en test om du vill läsa själv:
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx10-lx1...

RX100 Mk I är även den en väldigt bra kamera men har dessvärre ljussvagare objektiv som handikappar den lite. Den finns dock för runt 3000kr.

Permalänk
Avstängd

Funderar på Sony Rx100 iii nu istället, vill ha mer en kamera för dummies

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det blev en a6000 , tack alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sköna hopp i den här tråden Så länge man fotar i dagsljus och tar vanliga bilder (typ porträtt, landskap) räcker en mobiltelefon gott och väl. Mobilen kommer ta minst lika bra bilder som din systemkamera i Auto-läge. Så fort du vill fota något mer avancerat (t.ex. en snabb rörelse, makro eller mörker) behöver du kunna berätta för kameran vad det är du är ute efter. De flesta kameror och mobiler har stöd för det genom fördefinierade lägen. Men till slut landar det i att du med en systemkamera har möjlighet till full kontroll över inställningarna så att du kan bestämma exakt hur kameran ska bete sig. Har du inte de behoven så behöver du heller inte en systemkamera, eller en kamera för dummies.