Speldator till 10-åring för att spela Fortnite och Roblox

Permalänk
Medlem

Speldator till 10-åring för att spela Fortnite och Roblox

Hej!

Jag söker en stationär speldator till min 9-åriga som som snart fyller 10 år. Han spelar idag fortnite på Xbox one och Roblox på min gamla bärbara Acerdator som är cirka 5-6 år gammal (och seg men den funkar men laggar ibland)z Dessa är spelen som han kommer att spela på speldatorn och eventuellt Minecraft.

Budgeten är 15 000 kronor och då vill jag att allt ska ingå, dator, skärm, tangentbord, mus och ev ett bra headset, blir det något dyrare är det okej - bara jag får någonting bra för pengarna. Min son vill gärna ha tangentbord och mus som lyser (ev i regnbågsfärger som finns).

Jag har tittat på olika paket på Netonnet, komplett, webhallen och någon på Elgiganten men jag tycker att det är svårt att veta vad som är bra.

Jag kan inte själv montera en dator (men lär mig gärna) men köper helst ett set men där vi kanske kan byta ut delar i framtiden om det behöver ske en uppgradering.

Ett plus är om det finns bluetooth på datorn så att hans trådlösa xboxkontroll kan användas på datorn.

Vet att det finns flera trådar kring detta tema men jag har inte hittat någon med min budget.

Tacksam för hjälp.

Mvh Anna

Permalänk
Medlem

@Anna 32G:

Kan detta vara något.

Dator för 1300:-

Någon har säker synpunkter på denna kombo, vänta med köp.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Kolla trådar och tips här tills du ser ungefär vad du kan sikta på;
Många 'vettiga' paket landar kring 12000:- här är ett exempel ihopbyggd på webbhallen:
(köpte dock själv detta chassi med fönster https://www.webhallen.com/se/product/275657-Phanteks-Eclipse-... )

CPU: AMD 3600
GPU: "2060 Super" (motsvarar 2070 eller AMD 5700 som också ligger i samma prisklass kring 4500:-)
RAM: 16 GB 3200 MHz
Windows: köpt på ebay och installerat med USB-sticka

Moderkortet är just nu inte förberett för processorn utan måste uppdateras, hör med webbhallen om de gör det i bygget.
Däremot ingår inte wifi/bluetooth - ska man ha det på moderkortet går man upp 500:- och får ett bättre eller köper ett kort för ungefär samma pris.

Tillkommer; skärm 2000:-, mus/tbg/hörlurar 1000:- (finns t.ex ett tangentbord på clas ohlsson för ca 250:- som man kan starta med)

Så i runda svängar 15500:-
Köper man delar och monterar kan man pressa priset eller välja en något bättre variant kanske för att få det snyggare som RGB på minnena i listan ovan.
Lägger jag ihop en lista själv i olika butiker hamnar jag på nästan samma pris: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3901196
Då är det ett bättre nätagg och chassi, minnena har inte rgb men jag spenderade nog monteringskostnaden på en dubbelt så stor SSD. Fortfarnade inget wifi.
Så det är mer ett exempel på att man lätt kan få nästan samma resultat på olika sätt.

Permalänk
Avstängd

@Anna 32G:
ok.. 15 000 för att köra roblox--- Hemma sitter kidsen och kör på datorer för en par tusen för roblox miljön kräver inte mycket.
Brukar ha tre kids med varsin burk på helgerna hemma. Dom bryr sig inte vad det är för burk som du nöjer sig med att det fungerar bra... och då behövs inget dyrt..
Det vikta är som vanligt egentligen att det finns nog med mínne och att man inte installerar all skit som tar upp alla resurser.
I dag finns flera "portaler" som riktar sig till kids som vill man ska installera deras "miljö". nexon med mapelstry kan ensam ta 8 gig och två kärnor om den får ligga i autostarten.. utan att man startar skälva spelet.
Så köp billigare, låt det växa fram vad han faktiskt behöver., å se till att han (vilket kids brukar göra) inte lägger in en massa som sänker datorn.
Komplett har många sett under 10000 och det är mer än bra nog för kids miljön som faktiskt mest spelar i stället för att stirra på fps mätaren som äldre gör..
https://www.komplett.se/category/10627/datorer/komplett-pc/ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Anna 32G:
ok.. 15 000 för att köra roblox--- Hemma sitter kidsen och kör på datorer för en par tusen för roblox miljön kräver inte mycket.
Brukar ha tre kids med varsin burk på helgerna hemma. Dom bryr sig inte vad det är för burk som du nöjer sig med att det fungerar bra... och då behövs inget dyrt..
Det vikta är som vanligt egentligen att det finns nog med mínne och att man inte installerar all skit som tar upp alla resurser.
I dag finns flera "portaler" som riktar sig till kids som vill man ska installera deras "miljö". nexon med mapelstry kan ensam ta 8 gig och två kärnor om den får ligga i autostarten.. utan att man startar skälva spelet.
Så köp billigare, låt det växa fram vad han faktiskt behöver., å se till att han (vilket kids brukar göra) inte lägger in en massa som sänker datorn.
Komplett har många sett under 10000 och det är mer än bra nog för kids miljön som faktiskt mest spelar i stället för att stirra på fps mätaren som äldre gör..
https://www.komplett.se/category/10627/datorer/komplett-pc/ko...

Fast han spelar ju inte bara roblox - tanken är att han även ska spela fortnite på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna 32G:

Fast han spelar ju inte bara roblox - tanken är att han även ska spela fortnite på datorn.

Här har du en riktig gamingdator med gott om RGB belysning. Köp tangentbord, mus och headset från annat håll så har du en komplett setup för 15067kr. Du skulle såklart kunna komma undan billigare men tänkte ge dig ett förslag att förhålla dig till.

PLUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kolla trådar och tips här tills du ser ungefär vad du kan sikta på;
Många 'vettiga' paket landar kring 12000:- här är ett exempel ihopbyggd på webbhallen:
(köpte dock själv detta chassi med fönster https://www.webhallen.com/se/product/275657-Phanteks-Eclipse-... )

CPU: AMD 3600
GPU: "2060 Super" (motsvarar 2070 eller AMD 5700 som också ligger i samma prisklass kring 4500:-)
RAM: 16 GB 3200 MHz
Windows: köpt på ebay och installerat med USB-sticka

Moderkortet är just nu inte förberett för processorn utan måste uppdateras, hör med webbhallen om de gör det i bygget.
Däremot ingår inte wifi/bluetooth - ska man ha det på moderkortet går man upp 500:- och får ett bättre eller köper ett kort för ungefär samma pris.

Tillkommer; skärm 2000:-, mus/tbg/hörlurar 1000:- (finns t.ex ett tangentbord på clas ohlsson för ca 250:- som man kan starta med)

Så i runda svängar 15500:-
Köper man delar och monterar kan man pressa priset eller välja en något bättre variant kanske för att få det snyggare som RGB på minnena i listan ovan.
Lägger jag ihop en lista själv i olika butiker hamnar jag på nästan samma pris: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3901196
Då är det ett bättre nätagg och chassi, minnena har inte rgb men jag spenderade nog monteringskostnaden på en dubbelt så stor SSD. Fortfarnade inget wifi.
Så det är mer ett exempel på att man lätt kan få nästan samma resultat på olika sätt.

Tack för tips! Varför vill man ha chassi med fönster, för att kunna se ev RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna 32G:

Tack för tips! Varför vill man ha chassi med fönster, för att kunna se ev RGB?

Mycket bra fråga, så är det - men du efterlyste själv regnbågsfärger.
Senaste tipset har RGB i fläktar, CPU kylare, minnen och säkert på andra ställen också.
- DOCK så glömde han PSU/nätaggregat, så CPU-kylaren kanske inte ryms i budgeten ändå.

Apropå budget så är det svårt att rekommendera att slänga ut 15000:- när fortnite går bra på mycket mindre,
men om du inte har en hårdare gräns får du svårt att få budgetrekommendationer här om något bättre bara är ett par hundralappar bort och då måste man börja fila lite på varje komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anna 32G:

Hej!

Jag söker en stationär speldator till min 9-åriga som som snart fyller 10 år. Han spelar idag fortnite på Xbox one och Roblox på min gamla bärbara Acerdator som är cirka 5-6 år gammal (och seg men den funkar men laggar ibland)z Dessa är spelen som han kommer att spela på speldatorn och eventuellt Minecraft.

Budgeten är 15 000 kronor och då vill jag att allt ska ingå, dator, skärm, tangentbord, mus och ev ett bra headset, blir det något dyrare är det okej - bara jag får någonting bra för pengarna. Min son vill gärna ha tangentbord och mus som lyser (ev i regnbågsfärger som finns).

Jag har tittat på olika paket på Netonnet, komplett, webhallen och någon på Elgiganten men jag tycker att det är svårt att veta vad som är bra.

Jag kan inte själv montera en dator (men lär mig gärna) men köper helst ett set men där vi kanske kan byta ut delar i framtiden om det behöver ske en uppgradering.

Ett plus är om det finns bluetooth på datorn så att hans trådlösa xboxkontroll kan användas på datorn.

Vet att det finns flera trådar kring detta tema men jag har inte hittat någon med min budget.

Tacksam för hjälp.

Mvh Anna

Om du var villig att bygga själv så är här en mycket fin dator (med lagom mycket RGB/ljus). Overkill för både Fortnite och Roblox - men skulle man vilja spela något annat mer krävande i framtiden så kommer den ju fungera galant även för det. Mycket uppgraderingsvänlig är den också!

Moderkortet kommer antagligen behöva en BIOS-uppdatering. Men detta kan du göra med en USB-sticka då kortet stödjer "USB-Flashback". Datorn har förövrigt stöd för både Wifi och Bluetooth. En mycket välskriven och noggrann guide på hur man bygger en dator finns här på Sweclockers.

Tillbehören och skärm får någon annan ge tips på.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anna 32G:

Det gör kidsen hemma med.... inte det heller krävande..
Om du vill h en problemfri dator .. köp ett paket, utprovat, garantier, support..
Ofta är det lite minne i pakten men det går ju få med mer i leveransen.
Gillar du mecka en gång i veckan.. bygg själv..
Jag bygger alltid själv, en hobby, jag finner det givande... men har man inte byggandet och meckande som ett nöje.. köp färdiga utprovade paket lösningar. Vad som skiljer spelprylar från vanliga är ofta en massa glada färger, lite ... extremt utseende... och risig kvalitet ergonomi.. Grafikkorten undantagna. Men i övrig så har inte spelprylar något egentlig mervärde över kontorsprylar, ofta är spel prylar sämre vid samma pris..men "ser" häftigare ut.. det är det senare som kostar. Ofta visar det sig att en "kontors dator" med bättre grafikkort är mer tillförlitlig, kräver mindre service... även vid spelande.
Så mitt råd... köp ett billigt paket och låt behovet växa fram.. spel datorer ät trots allt 90% attityd 10% faktiska behov..