Ser vi slutet för Prisjakt/Pricerunner och likande sidor?

Permalänk
Inaktiv

Ser vi slutet för Prisjakt/Pricerunner och likande sidor?

Blir så less. Speciellt hushållsprodukter tycks vara förpestade med fejk-reviews:

https://i.imgur.com/cC3TIgl.png

Man tappar lusten att ens besvära sig att hitta något bra... samma skit på Prisjakt, Netonnet, Elgiganten etc. Användarrecensioner tycks ha spelat ut sin roll vid det här laget, även om hemelektronik tycks vara hyfsat förskonat so far.

Finns det någon populär sida/databas för reviews som är frikopplade från länkar till butiker?

Permalänk
Medlem

Personligen så använder jag mest de sajterna för prisjämförelse, recensionerna är jag mindre intresserad.

Permalänk
Medlem

Blir svårare och svårare att sortera ut recensioner, men tycker röstningsfunktionen funkar OK på Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jag själv har nog lagt ut texten när jag recenserat något jag riktigt gillat, tycker nog inte att det har spelat ut sin roll utan man får väl göra en egen bedömning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Blir så less. Speciellt hushållsprodukter tycks vara förpestade med fejk-reviews:

https://i.imgur.com/cC3TIgl.png

Man tappar lusten att ens besvära sig att hitta något bra... samma skit på Prisjakt, Netonnet, Elgiganten etc. Användarrecensioner tycks ha spelat ut sin roll vid det här laget, även om hemelektronik tycks vara hyfsat förskonat so far.

Finns det någon populär sida/databas för reviews som är frikopplade från länkar till butiker?

YouTube är det bästa för produktrecensioner. Du skapar dig snabbt en bild av om personen är att lita på och video är oftast betydligt bättre för att bedöma om produkten är för dig.

Att säga att fejkrecensioner skulle vara slutet för Prisjakt håller jag inte med om. Tvärt om tycker jag att Prisjakt är bra i det hänseendet. Man kan filtrera bort omdömen som lämnats i webbutiken och enbart visa de som lämnats genom Prisjakt. Det är lätt för alla att lämna omdöme så om man inte är nöjd kan man skriva det som en motpol till andra omdömen.

Men jag håller med dig om att det är många fejkade omdömen så det ställer ju högre krav på den medvetna konsumenten. De konsumenter som inte läser på väldigt mycket inför köp kan ju alltid blivit mer eller mindre vilseledda av försäljare osv ändå.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mieriola:

Personligen så använder jag mest de sajterna för prisjämförelse, recensionerna är jag mindre intresserad.

Samma sak här, recensioner är inte anledningen till att jag använder Prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr samma uppfattning. Har just nu en pågående "tvist" med Proshop.se och här är det helt uppenbart att recensionerna på Prisjakt och då även genomsnittsbetyget är helt fel. Vid en snabb anblick så ser det ut som om det är många kunder som är jättenöjda med dom, om man istället filtrerar bort de som är från anonyma konton (och som märkligt nog är väldigt lika varandra) så blir bilden snarare en helt annan, de flesta är recensioner är mycket kritiska.

Slutsatsen är väl precis vad övriga skrivit här i tråden, dessa tjänster har "sålt sig" och man kan idag enbart använda dom för att se priser, däremot att se betyg och liknande har inget som helst värde, snarare det motsatta då det finns mycket som tyder på att dom är helt påhittade/köpta. Det finns dock möjligheter att visa enbart riktiga recensioner (dvs från registrerade konton med historik) men det är dock inte alltid helt lätt att göra i praktiken.

Permalänk
Medlem

Recensioner tar jag alltid med en nypa salt, i synnerhet då man aldrig vet vilka kriterier okända recensenter använder för att sätta betyg.
Jag använder mest Prisjakt främst för att hitta vilka produkter det finns som matchar mina krav, och för att hitta vilka butiker som säljer varorna. Prisjämförelserna och recensionerna är av sekundär betydelse.