Någon som har koll på multiverktyg typ Gerber och Leatherman?

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på multiverktyg typ Gerber och Leatherman?

Jag har tänkt skaffa ett multiverktyg men är inte det minst påläst vad jag ska köpa för fabrikat.

Det jag sett mycket är Gerber och Leatherman men är det någon kvalitetsskillnad mellan dem?

Tackar ödmjukast för era erfarenheter.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen erfarenhet av Gerber men kan säga att jag haft Leatherman i 15år (en och samma) och är fortfarande lika nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Leatherman, fantastisk kvalitet och välgenomtänkt design.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Inaktiv

Fick en SOG Powerplier någon gång på 90-talet. Hittade den häromveckan, monterade isär den och gjorde rent, såg att det fortfarande fanns reservdelar så jag köpte några nya knivblad och monterade ihop allt. Med ett nytt fodral känns den som ny, så den modellen kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan skaffat mig en Victorinox.
Jag har flera och de är verkligen toppen! Leatherman har jag också men de tycker jag inte ens spelar i samma liga. Inget riktigt fel på dem så, utan snarare att victorinoxen bara är bättre.

Tänk dock på att swisstool finns i olika versioner/revisioner. Köp de nyare (kanske bara finns ”nya” på marknaden nu) med den grövre tången. Detta gäller inte Spirit dock, dessa finns bara i en modell, i alla fall vad jag vet.

Gerber är inget jag hade satsat på.

Gå in på någon butik och känns på de olika tillverkarna. Hur verktygen klickar i sina lås, hur lätta det är att använda osv. Tänk på om du vill kunna få ut verktygen utan att behöva fälla upp tången. Victorinox är av denna typ. Leatherman har både och.

Permalänk
Medlem

Har själv en Leatherman Charge TTi, som är riktigt bra men då är den ju även bland de dyraste.

Har även en liten ficklampa (Lumintop HLAAA) och även bitkit i fodralet.
Speciellt ficklampan är guld värd många gånger att ha.

Har även två ''Xiaomi'' Nextool som är riktigt prisvärda https://www.banggood.com/NEXTOOL-16-IN-1-Multi-function-EDC-T...

Enda direkta nackdelen med Xiaomi är att de inte kommer med fodral att ha i bältet.
Fördelar är speciellt saxen som är stor och så har den en ''glaskrossare'' vilket inte är så vanligt vad jag vet bland multiverktyg.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Har en Leatherman som nu är 23 år gammal, och fungerar like fint i dag som då, men har också en relativt ny Gerber, tycker den fungerar like bra, tror du kan gå för vilkensom och bli nöjd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Får man springa runt med en sådan på sig eller åker man dit för brott mot knivlagen i lallar landet Sverige?

Permalänk
Medlem

Både Sog, Letherman, Gerber och Victorinox gör både kassa och bra grejer. Alla företagen har hundratals varianter så att bara säga att ett märke är best blir ganska "meh" och visar på en subjektiv åsikt.

Vad ska du ha kniven till? I verkstan som backup? EDC? På lagret? Rätt verktyg till rätt sak!

Själv diggar jag Letherman skeletool skarpt!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Får man springa runt med en sådan på sig eller åker man dit för brott mot knivlagen i lallar landet Sverige?

Läs på om lagen innan du yttrar dig om "Lallarland".

Det beror helt på uppsåt. Som med alla andra knivar eller farliga föremål.

Ontopic:

Jag har sålt båda, och jag tycker att båda är av bra kvalitet. Det bästa är egentligen att åka och klämma och känna på dem, se till att dem ligger bra i handen, känns bra helt enkelt. Det är väldigt avgörande.

Garantimässigt så hade jag några ärenden med Leatherman, på verktyg som var 10-15 år gamla, och de byter ut rakt av mot motsvarande modell. Väldigt generöst med andra ord.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.