Permalänk
Medlem

Tips på fiskar till akvarium

Ohoj!

Efter mycket tjat från barnen om husdjur så förlikade vi och skaffade ett mindre akvarium (åtminstone till en början, så får man se hur det går).

Så nu har vi ett 60l akvarium som 8 tigerbarb och 2 pansarmalar kallar sitt hem.

Till frågan dock, vad är lämpligt att komplettera med i fiskväg? Storleken på akvariet sätter ju sina gränser.
Eller ska man tom nöja sig med de som simmar runt där idag?

Permalänk
Medlem

Hej

Pansarmalar är stimfisk, o ska vara minst 6-7 stycken så det kan du skaffa några till isf.

Men som sagt akvariet är ju inte jätte stort heller så blir ju snabbt överbefolkat.

Annars finns ju färgglada guppys o neontetror som e lite roliga och se på och blir ju mycket färg i karet.

dock är väll tigerbarb fenbitare med så fiskar mycket långa fenor är ju inte att rekomendera.

Jag hade nog ökat på stimmet med pansarmalar och kankske lite fler tigerbarb med andra färger sålänge för att se intresset med akvarie hos barnen,

För att sedan isf gå på större akvarie och någon mer sorts fisk.

mvh

Permalänk
Geeks
SweClockers

Handlar mycket om tycke och smak, men tigerbarberna får du se upp med. De kan gilla att äta på mindre fiskar, särskilt i ett mindre akvarium.

Ett gäng Guramis och 1-2 Ancistrus-dammsugare borde passa bra! En gammal tumregel är dock att du bör ha drygt en liter akvarium per centimeter fisk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ja man ska inte ha för många firrar i ett ganska litet akvarium. Jag hade nog dragit i några kardinaltetror/neontetror också och sen nöjt mig där sålänge. Tycker ungarna det är kul och engagerar sig mycket i det kan ni ju utöka senare.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black