AiO vattenkylning av grafikkort?

Permalänk

AiO vattenkylning av grafikkort?

Flytta gärna om detta ligger i fel avdelning

Hej! Det är som så att jag har ett kfa2 geforce gtx 1080 exoc-snpr (stavning?) där ena fläkten är kass.

Så min fråga är går det att ta bort hela kylpaketet och sätta dit en AiO vattenkyl-lösning? Tänker om det är något mer än själva gpun som behöver aktiv kylning? Eller om man ska sätta flänsar någonstans?

Har aldrig pysslat med vatten förr så är helt grön

Edit: om nån känner till bra tips för montering så har jag ett Corsair Carbide 275R chassi.

Mvh

Visa signatur

System1 |system2:
5900x |3600x
X570S |B550
32Gb 3600Mhz DDR4 |16Gb 3600Mhz DDR4
Radeon 6700 XT 12gb | RTX 4060 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrölle86:

Hej! Det är som så att jag har ett kfa2 geforce gtx 1080 exoc-snpr (stavning?) där ena fläkten är kass.

Så min fråga är går det att ta bort hela kylpaketet och sätta dit en AiO vattenkyl-lösning? Tänker om det är något mer än själva gpun som behöver aktiv kylning? Eller om man ska sätta flänsar någonstans?

Edit: om nån känner till bra tips för montering så har jag ett Corsair Carbide 275R chassi.

Mvh

Svarar med min egna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544991-2080ti-aio-kyl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrölle86:

Mvh

Hej,
Det enklaste tror jag till att börja med är att testa med att kontakta deras support och hör om de kan skicka ut en ny fläkt till dig.
http://www.kfa2.com/kfa2/support
Ska du vattenkyla kortet så behöver du även kyla minnena och vrm så att dessa inte blir överhettade.
NZXT Kraken brukar funka med aio vattenkylning.
https://www.inet.se/kategori/141/grafikkortskylning

Permalänk
Medlem

Kör också NZXT G12 på mitt 1080ti. Men en Corsair H55 som är liite i underkant kylningsmässigt men funkar bra sen jag stoppade på en Noctua A12x25. Med facit i hand hade jag nog valt en dubbelradiator så man får lite mer marginal.

Någon extra kylning för strömmatningen eller VRAM kör jag inte. Pga att kortet ligger runt 60 grader vid spelande istället för 80 så blir inte de andra komponenterna lika varma heller. Funkar bra hittills iaf! Jag har kvar backplate vilket kanske hjälper lite med att sprida värme.

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Kör också NZXT G12 på mitt 1080ti. Men en Corsair H55 som är liite i underkant kylningsmässigt men funkar bra sen jag stoppade på en Noctua A12x25. Med facit i hand hade jag nog valt en dubbelradiator så man får lite mer marginal.

Någon extra kylning för strömmatningen eller VRAM kör jag inte. Pga att kortet ligger runt 60 grader vid spelande istället för 80 så blir inte de andra komponenterna lika varma heller. Funkar bra hittills iaf! Jag har kvar backplate vilket kanske hjälper lite med att sprida värme.

Ingen kylning alls på övriga komponenter???
Har du någon fläkt som blåser på kortet?
Har du bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Ingen kylning alls på övriga komponenter???
Har du någon fläkt som blåser på kortet?
Har du bild?

Det sitter ju en liten fläkt på G12'an, men jag har inga extra kylflänsar på grafikkortet.
Värt att noterat är att jag inte har något radiator i fronten av chassit, så luften är sval när den når grafikkortet, det kan väl göra några graders skillnad också.

Kan skicka bild senare i veckan när jag är hemma om det fortfarande är intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrölle86:

Mvh

Hejsan.

Får man fråga vad det är för fel på din fläkt? Jag har samma kort och det beter sig lite konstigt. Kortet skall ju dra igång fläktarna när detta når 45C dock så verkar min ena fläkt gå hela tiden, medans den andra fläkten (Den närmast utgångarna för kortet) startar och slår av sig hela tiden, tills dess att kortet går upp över 50C då går dom igång, men då verkar kortet inte ens kunna komma ner i temps igen för att slå av dom. Jag lär nog dock inte byta kylare då jag har så pass med garanti kvar på mitt att Netonnet då får byta ut det men det är lite surt och speciellt när det är röd belysning på mina fläktar så det blir ju snygga (NOT) skuggor när fläkten kör ON/OFF race hela tiden

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods:

Felet på mitt är att när fläktarna startar så börjar ena fläkten låta som ett skuret lager och så håller den på att snurra,stanna,snurra.. Sjukt störigt ljud, haha.

KFA2 supporten kunde inte skicka fläktar, utan man skulle kontakta stället där man köpt kortet. Men jag har inte någon garanti på det.

Har hittat ersättningsfläktar på Ali express som ser ut som original med belysning och allt. Så tänkte testa dem och se om det blir tyst.

Visa signatur

System1 |system2:
5900x |3600x
X570S |B550
32Gb 3600Mhz DDR4 |16Gb 3600Mhz DDR4
Radeon 6700 XT 12gb | RTX 4060 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrölle86:

@BM-Mods:

Felet på mitt är att när fläktarna startar så börjar ena fläkten låta som ett skuret lager och så håller den på att snurra,stanna,snurra.. Sjukt störigt ljud, haha.

KFA2 supporten kunde inte skicka fläktar, utan man skulle kontakta stället där man köpt kortet. Men jag har inte någon garanti på det.

Har hittat ersättningsfläktar på Ali express som ser ut som original med belysning och allt. Så tänkte testa dem och se om det blir tyst.

Det kan ju vara en idé. Jag har läst lite om folk som har haft mitt problem och dom har fått korten antingen utbytta eller lagade av KFA2. Får se om jag orkar leva med mitt problem (Grabben har fått det nu och har det i en burk där man inte ser fläktarna och där det går lite varmare) Så just nu är det inte riktigt ett problem för mig. Jag fick nöja mig med grabbens gamla GTX 1070 Dual OC ist, vilket fungerar för mig då jag typ bara spelar CS

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Angående kylning av allt på pcb så är det mest VRM som det är viktigt med kylfläns och fläkt på.
Det är många kort som inte har någon kylning alls på minnena. Det är bra att ha det, men inte nödvändigt.

Det är dock nödvändigt med minst en fläkt. Om jag satte på en AIO med hemma mod så skulle jag satt en fläkt bak på kortet som var en aning vinklad så den blåste över hela PCB.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.