Förberedande installation av tvättmaskin vid stambyte(dyrt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej ingen vridbrytare, varför skulle jag ha det? 400v i en lägenhet idag är väl rätt ovanligt?
Ett vanligt utanpåliggande 230.

Se bilder jag bifogade.

Du säger du läst tråden. Men jordfelsbrytare ingår i stambytet, liksom helt nytt badrum med lampor och 230v uttag i badrumsskåpet.

Hade jag installerat jordfelsbrytare och nytt proppskåp själv så är 20000 inget att prata om.

Men nu handlar det inte om det;
Se bilderna, ett rör, en t-koppling, kran samt 15-20 meter kabel...
https://imgur.com/a/x6VOR35

Man brukar vid fast installation köra brytare, kör man propp så har man bara ett uttag som sagt. Är ju alltid trevligt att kunna bryta strömmen. Det har ingenting med spänningen att göra i detta fallet... Bara att brytarna kostar en slant tyvärr, det var därför jag frågade innan.

Samma sak med jordfelsbrytaren, ville bara kolla så de inte drog till med ytterligare en egen till bara maskinen, har sett det förut. Tro mig, har sett det mesta (men inte allt) ute på jobb.

Ja, det där var ju ingen rörläng att tala om, själva rörjobbet är ju gjort på en grisblink. Kabeln kostar inte mycket och uttagen är relativt billiga. Jag hade då inte personligen pyntat 6k för det där under premissen att det gjordes i samma veva som resterande jobb.
Men gissar att de har fast pris på jobben som tidigare sagt, de lär tjäna rätt hyggligt på det.

Vore roligt att se en materialspec på det där.

Skrivet av KAD:

Jag kanske missar något på bilderna, men var är det tänkt att avloppet från tvättmaskinen ska gå? Slang ner i handfatet? Slang till golvbrunn i dusch?

Om du kollar på bilden som visar rören under handfatet så ser du en nippel som sticker upp bakom vattenlåset, där kan du ansluta tvättmaskinen till avloppet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag är inte så insatt i ROT- då jag inte har hus just nu.
Vad felar tycker du?
Arb.kostnad faller inte under ROT eller?
4010:- är materialkostnad. Totalt efter ROT 5928:-

Jag hade fel, trodde det fortfarande var 50% istället för 30% som det är nu. Det är arbetskostnader du får dra av för, inte material. Som jag också skrev vore det rimligt att få en offert innan de genomför arbetet, då det är ett extra jobb utanför föreningens beställning måste du ju veta vad du betalar för. Att man inte alltid kan ge en exakt summa får man nog acceptera men materialkostnaderna är för höga tycker jag personligen.

Jag tycker du ska ringa dem och säga som det är och verkligen be att få en specifikation vad de tar betalt för.
Du kan också ringa Konsumentverket och bara ställa frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Samma sak med jordfelsbrytaren, ville bara kolla så de inte drog till med ytterligare en egen till bara maskinen, har sett det förut. Tro mig, har sett det mesta (men inte allt) ute på jobb.

Tack för svar, du verkar ju kunna detta, så skicka gärna PM.

Jag är bara en simpel svetsare och nog fan fakturerar vi. Absolut.
Men vi kan alltid speca materialkostnaderna; via WPS eller ritningar.
jag/vi kan inte tända bort tre fina ESAB pinnar och ta betalt för 2.5 kg svetspinnar, när jag bara använt 10-12 stycken?
Eller? Men det gör vi. Utan vidare.

Ingen storkund ifrågasätter, men jag som liten kund...
Därför luktar detta mögel för jag känner igen det från en annan bransch...

Jag vill ha specat vad som kostar 4010:- i mitt badrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag hade fel, trodde det fortfarande var 50% istället för 30% som det är nu. Det är arbetskostnader du får dra av för, inte material. Som jag också skrev vore det rimligt att få en offert innan de genomför arbetet, då det är ett extra jobb utanför föreningens beställning måste du ju veta vad du betalar för. Att man inte alltid kan ge en exakt summa får man nog acceptera men materialkostnaderna är för höga tycker jag personligen.

Jag tycker du ska ringa dem och säga som det är och verkligen be att få en specifikation vad de tar betalt för.
Du kan också ringa Konsumentverket och bara ställa frågan.

Ok tack. ROT-avdraget är alltså OK? Tack.

Permalänk
Medlem

Såg dina bilder nu och märker att jag missuppfattat i mitt första inlägg.
Det är alltså en kran, någon meter rör och en t-koppling?
Sen lite elkabel och ett uttag?
Om det "bara" är detta material så känns det sjukt överdrivet, runt 1000 lär vara mer rimligt.

Sen känns det lite märkligt att det nya uttaget är helt öppet, svårt att se på bilderna men som jag tolkar det så går det att spruta vatten in i eluttaget med duschslangen.
Men det kanske inte är en dusch bakom draperiet på första bilden utan en liten "gömma" för något annat^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Falcon:

Ok, det var någon i tråden som tyckte ROT-draget var lite lågt, därav frågan.

Jag har inte bett om någon "schneidar brytare", vet inte ens vad det är, antar det är ett bra märke men...
Om du läst mitt första inlägg, så är detta inom ett stambyte, d.v.s i det här fallet nytt proppskåp med jordfelsbryt.
Belysning/230v badrum har en separat särking. Två lampor tak samt ett 230v uttag i badrumsskåpet.

Utöver det har vi beställt "förberedelse för tvättmaskin", även denna har separat säkring med ett extra utanpåliggande 230v.

Man kan inte ta dubbelt betalt för framdragning av kablage? Då man redan gjort det en gång inom stambytet...
Kabel kostar, absolut. Rör och T-koppling + kran kostar, givetvis. Men 4k känns så överdrivet.

Inte läst tråden ser jag. Läs igen, stambyte.

Jag har inte valt badkar, snarare tagit bort det till förmån för en tvättmaskin.

Har du två separata säkringar till badrummet alltså? en till belysning/eluttag och en till tvättmaskin? då blir det som SuperNova skriver:

Skrivet av SuperNova:

Drog de kablar från proppskåpet?
Man får nämligen inte dra olika grupper i samma rör...

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade troligtvis redan belysning i badrummet innan, alltså fanns de kablarna redan och inget nytt behövdes vis stambytes-renoveringen. Tvättmaskinen behöver däremot en ny kabeldragning. Är det olika grupper får de inte gå i samma rör och då blir det merjobb plus material att fixa en ny kabelväg dit.

Var det du eller elektrikern som ville ha en separat säkring för tvättmaskinen? kan inte se varför den inte skulle kunna dela med resten av badrummet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Såg dina bilder nu och märker att jag missuppfattat i mitt första inlägg.
Det är alltså en kran, någon meter rör och en t-koppling?
Sen lite elkabel och ett uttag?
Om det "bara" är detta material så känns det sjukt överdrivet, runt 1000 lär vara mer rimligt.

Det är korrekt. Det som är rödmarkerat på bilderna under handfatet är extra för tvättmaskin.
Samt givetvis kablage och extra säkring i nya proppskåpet.

Skrivet av bardbard:

Sen känns det lite märkligt att det nya uttaget är helt öppet, svårt att se på bilderna men som jag tolkar det så går det att spruta vatten in i eluttaget med duschslangen.
Men det kanske inte är en dusch bakom draperiet på första bilden utan en liten "gömma" för något annat^^

Det är också korrekt, det är ganska exakt 80 cm mellan duschdraperi och uttaget på väggen.
Verkar det inte godkänt? Så får jag givetvis ta upp detta också. Jordfelsbrytare är också installerad så det kanske är andra regler då?
Även lamparmaturen i taket är väldigt nära, men det är ju ett litet badrum, antar den är IP-klassad för vatten?

Skrivet av hunden:

Var det du eller elektrikern som ville ha en separat säkring för tvättmaskinen? kan inte se varför den inte skulle kunna dela med resten av badrummet.

Badrummet har två belysningar, en i taket samt en inbyggd i badrumsskåpet, tillsammans med ett 230v uttag i badrumsskåpet.
Detta, åtminstone belysningen, går på separat säkring. Det gör även tvättmaskinen.

Jag har inte blivit tillfrågad om separat säkring eller något annat.
Har beställt förberedelse för tvättmaskin.

Permalänk
Medlem

Har du hört något mer?

Jag tycker är det låter mycket för både material och arbete, med tanke på att de redan var på plats för jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com