Behöver råd om uppgr. av GPU - Lenovo Legion Y520T

Permalänk
Medlem

Behöver råd om uppgr. av GPU - Lenovo Legion Y520T

Hej, har nyligen kommit tillbaka till datorscenen efter ett par års paus och inser att rätt mycket förändrats sedan hade mitt egna datorbygge (2012). Under Black Friday norpade jag en beg. dator för 6k som verkar hyfsad, min polares ord, och som enligt honom har rejäla uppgraderingsmöjligheter. Märket är Lenovo av modellen Legion Y520 Tower, alltså är detta inget hemmabygge, därav ser ni bl.a. att det är ett underpresterande grafikkortet i jämförelse med andra delar.

Kopierar Speccy för närmare teknisk spec:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7-8700 @ 3.20GHz 39 °C
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
16.0GB Dual-Channel Unknown @ 1330MHz (19-19-19-43)
Motherboard
LENOVO 36EF (U3E1) 38 °C
Graphics
SMS24B750V (1920x1080@60Hz)
Intel UHD Graphics 630 (Lenovo)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (ZOTAC International) 31 °C
SLI Disabled
Storage
931GB Samsung SSD 860 QVO 1TB (SATA (SSD)) 34 °C
238GB SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L7 (Unknown (SSD))

Så, vad jag främst är nyfiken på är hurpass bra mitt nuvarande moderkort håller sig gentemot ett uppbyte av GPU? Behöver jag även byta upp moderkortet i samband med detta?
Undrar även om det syns något på horisonten som kan innebära ett större pristapp i grafikkort ute på marknaden idag, tyvärr är jag inte lika uppdaterad som jag tidigare varit. Så alla tips och råd om framtida uppgraderingsmöjligheter för min burk uppskattas

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@maow45: Det som kan ställa till det vid uppgradering av gpu är bios, vet inte om nuvarande har stöd för nyare modeller och/eller om det finns nyare bios att ladda ta hem.

Minnena är förmodligen 2666MHz dom du har, samma sak här är att du får kolla om moderkortet stödjer snabbare minne.

Det man även bör kolla på när det är en märkesdator är vad det är för PSU, dom är ofta inte speciellt väl tilltagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@maow45: Det som kan ställa till det vid uppgradering av gpu är bios, vet inte om nuvarande har stöd för nyare modeller och/eller om det finns nyare bios att ladda ta hem.

Minnena är förmodligen 2666MHz dom du har, samma sak här är att du får kolla om moderkortet stödjer snabbare minne.

Det man även bör kolla på när det är en märkesdator är vad det är för PSU, dom är ofta inte speciellt väl tilltagna.

Mycket nyttig info @MacAllan! Har tydligen en 80+ Bronze 450W så antagligen något som nog kan behöva bytas också ja..
Vill jag alltså ha nya ram-minnen för att matcha en ny gpu? Inte helt hundra på hur bios spelar in i bytet av komponenter heller tyvärr, är det ungefär mjukvara som kan tillåta nyare typer av hårdvara (ram)?

Permalänk
Medlem

Om du ska byta psu kolla först så att det är standard atx kontakter på mobo, många märkesdatorer har oem specifika kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av maow45:

Mycket nyttig info @MacAllan! Har tydligen en 80+ Bronze 450W så antagligen något som nog kan behöva bytas också ja..
Vill jag alltså ha nya ram-minnen för att matcha en ny gpu? Inte helt hundra på hur bios spelar in i bytet av komponenter heller tyvärr, är det ungefär mjukvara som kan tillåta nyare typer av hårdvara (ram)?

Du behöver inte nya minne för att byta gpu, det var mest något du skulle tänka på OM du vill byta till snabbare minne.
Bios spelar en ganska stor roll vid byte av komponenter som ansluts till moderkortet (cpu, minne, gpu och viss mån även SSD), bios är den mjukvara som styr moderkortet och har den inte stöd för den komponenten du vill ansluta så hittas den inte.

Efterhand nya produkter släpps så brukar tillverkarna släppa nya bios med stöd för nya produkter, men det är inte alltid märkes datorer får dessa uppdateringar eftersom tillverkaren av datorn hellre ser att du köper ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maow45:

450W räcker rätt långt, kollar du t.ex. på Sweclockers test av RTX 2080 Ti så drog deras testdator max 405W från väggen (så kanske 370-380W från nätagget med förluster borträknade). Detta är med en överklockad 8700K, medan du har en lite mindre strömtörstig 8700 som dessutom inte går att överklocka.

Men du måste tala om vad ditt mål med en uppgradering är. D.v.s. vad är det du vill göra som ett GTX 1060 inte klarar av. Annars blir det svårt att ge något annat råd än att bara köpa det bästa grafikkortet du har råd med.

Angående moderkortet så finns det ingen orsak att byta det, annat än om du även vill byta processor. Det kommer inte begränsa prestandan för grafikkortet, och det ska inte ha något problem med bättre grafikkort heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Om du ska byta psu kolla först så att det är standard atx kontakter på mobo, många märkesdatorer har oem specifika kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att veta, tack!

Skrivet av MacAllan:

Du behöver inte nya minne för att byta gpu, det var mest något du skulle tänka på OM du vill byta till snabbare minne.
Bios spelar en ganska stor roll vid byte av komponenter som ansluts till moderkortet (cpu, minne, gpu och viss mån även SSD), bios är den mjukvara som styr moderkortet och har den inte stöd för den komponenten du vill ansluta så hittas den inte.

Efterhand nya produkter släpps så brukar tillverkarna släppa nya bios med stöd för nya produkter, men det är inte alltid märkes datorer får dessa uppdateringar eftersom tillverkaren av datorn hellre ser att du köper ny dator.

Aha det verkar ju rimligt förstås, så låt säg att jag hade velat kolla upp vilka bios mitt MOBO (LENOVO 36EF), vart hittar jag sån info enklast? Behöver jag kanske veta vad för slags output komponenten i fråga har, innan jag söker mig till det?

Skrivet av perost:

450W räcker rätt långt, kollar du t.ex. på Sweclockers test av RTX 2080 Ti så drog deras testdator max 405W från väggen (så kanske 370-380W från nätagget med förluster borträknade). Detta är med en överklockad 8700K, medan du har en lite mindre strömtörstig 8700 som dessutom inte går att överklocka.

Det är ju glädjande att höra, kan bara minnas tillbaka till att jag haft 600+W tidigare, men saker blir väl förhoppnings lite strömsnålare med tiden då i alla fall

Skrivet av perost:

Men du måste tala om vad ditt mål med en uppgradering är. D.v.s. vad är det du vill göra som ett GTX 1060 inte klarar av. Annars blir det svårt att ge något annat råd än att bara köpa det bästa grafikkortet du har råd med.

Jag förstår, hade nog ingen egentlig avsikt att uppgradera i nuläget, utan handlade nog mer om när det väl är dags för att sätta sig in i 4K, 60fps, 144hz, vad det nu kan vara. Min nuvarande gpu klarar de spel jag är ute efter i nuläget i lagom upplösning utan lagg, så är rätt nöjd än så länge.

Skrivet av perost:

Angående moderkortet så finns det ingen orsak att byta det, annat än om du även vill byta processor. Det kommer inte begränsa prestandan för grafikkortet, och det ska inte ha något problem med bättre grafikkort heller.

Det besvarar nog min grundläggande frågeställning, men det @MacAllan skrev tidigare om bios är fortfarande något jag behöver hålla utkik efter alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maow45:

Aha det verkar ju rimligt förstås, så låt säg att jag hade velat kolla upp vilka bios mitt MOBO (LENOVO 36EF), vart hittar jag sån info enklast? Behöver jag kanske veta vad för slags output komponenten i fråga har, innan jag söker mig till det?

För att ta reda på vilket BIOS du har just nu så brukar det stå inne i BIOS. För att hitta senaste BIOS till datorn så är det modellnamnet på datorn och inte moderkortet du ska söka efter, eftersom det är datorn och inte moderkortet som är själva produkten i det här fallet. D.v.s. det räcker inte med bara Y520T, utan du måste ta reda på hela namnet (troligtvis Y520T-25ICZ). Sen är det bara att leta upp supportsidan för den modellen så finns det BIOS att ladda ner där (oftast enklast att bara googla på modellnamnet + BIOS).

Skrivet av maow45:

Det är ju glädjande att höra, kan bara minnas tillbaka till att jag haft 600+W tidigare, men saker blir väl förhoppnings lite strömsnålare med tiden då i alla fall

Nja, mer att de flesta haft mycket starkare nätagg än de behövt sen urminnes tider. Förr var det kanske mer motiverat eftersom nätaggen oftast var sämre konstruerade. Nu för tiden sitter många med 750W, inklusive jag själv, eftersom man sällan sparar särskilt många kronor på ett svagare nätagg om man vill ha lite kvalité. Men den stora majoriteten på Sweclockers skulle nog i själva verket klara sig fint på 450W.

Skrivet av maow45:

Jag förstår, hade nog ingen egentlig avsikt att uppgradera i nuläget, utan handlade nog mer om när det väl är dags för att sätta sig in i 4K, 60fps, 144hz, vad det nu kan vara. Min nuvarande gpu klarar de spel jag är ute efter i nuläget i lagom upplösning utan lagg, så är rätt nöjd än så länge.

Då är det nog bara att sitta lugnt i båten tills vidare, både NVIDIA och AMD förväntas släppa nästa generations grafikkort i början av nästa år.

Skrivet av maow45:

Det besvarar nog min grundläggande frågeställning, men det @MacAllan skrev tidigare om bios är fortfarande något jag behöver hålla utkik efter alltså?

Inte direkt. Det var ett stort problem för en 7-8 år sedan när UEFI började komma, där nyare grafikkort som krävde UEFI inte fungerade med gamla moderkort som inte uppdaterats (vilket datortillverkarna sällan gjorde). Nu för tiden ska det inte vara något större problem att uppgradera grafikkort ens på märkesdatorer, särskilt inte om du redan har ett så modernt grafikkort som ett 1060.

Permalänk
Medlem

@perost: Nu känns det som jag har mycket att smälta men absolut väldigt uppskattad info, då återkommer jag nog säkert när nästa generations gpu är släppta.. Tackar så hjärtligt!