Inomhusantenn till FM. Vad välja?

Permalänk
Medlem

Inomhusantenn till FM. Vad välja?

Fick plocka fram min gamla hemmabio (dvd/cd/radio) för att kolla gamla filmer.
Saken är att jag inte har någon FM antenn (villa).

Vill köpa något för inomhusbruk.

Vad rekomenderar ni?

Ej utomhusantenn!

Permalänk
Medlem

@A-gubbe:
Antar att det är vanlig sån här du söker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

@A-gubbe:
Antar att det är vanlig sån här du söker.

Möjligt. Tack.

Finns det inget mer sofistikerat?

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, du behöver ingen FM-antenn för att kunna kolla gamla filmer?

Men om du ändå vill kunna lyssna på radio i din hemmabio så behöver du en antenn. Antennen som Eazy rekommenderade är en enkel men effektiv antenn. Det är antingen en dipolantenn eller en vikt dipolantenn. (Omöjligt att se utifrån.) Oavsett är det en effektiv antenntyp för ändamålet, trots att den inte är särskilt sofistikerad. Det är en antenntyp som direkt från en "handbok" för antenner.

Det är ändå klart bättre än många andra FM-antenner som är en enda tråd. (Förmodligen skulle t.o.m. något sådant räcka utmärkt för dig om du inte bor ovanligt långt bort från närmaste sändare.)

Ska du ha något med "sofistikerat" så är det någon slags aktiv antenn som gäller (som ofta kan vara mindre men ge sämre resultat än en enkel dipolantenn) eller någon slags riktantenn (likt en TV-antenn) men den vill du nog inte ha hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För det första, du behöver ingen FM-antenn för att kunna kolla gamla filmer?

Men om du ändå vill kunna lyssna på radio i din hemmabio så behöver du en antenn. Antennen som Eazy rekommenderade är en enkel men effektiv antenn. Det är antingen en dipolantenn eller en vikt dipolantenn. (Omöjligt att se utifrån.) Oavsett är det en effektiv antenntyp för ändamålet, trots att den inte är särskilt sofistikerad. Det är en antenntyp som direkt från en "handbok" för antenner.

Det är ändå klart bättre än många andra FM-antenner som är en enda tråd. (Förmodligen skulle t.o.m. något sådant räcka utmärkt för dig om du inte bor ovanligt långt bort från närmaste sändare.)

Ska du ha något med "sofistikerat" så är det någon slags aktiv antenn som gäller (som ofta kan vara mindre men ge sämre resultat än en enkel dipolantenn) eller någon slags riktantenn (likt en TV-antenn) men den vill du nog inte ha hemma.

Menar du att den enkla antennen ger bättre mottagning än en aktiv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Menar du att den enkla antennen ger bättre mottagning än en aktiv?

Ja.

Å andra sidan kan en aktiv antenn vara fullt tillräcklig, och vara mindre i storlek.

Den inbyggda antennförstärkaren i en aktiv antenn kan också vara bra om man ska ha en lång kabel till antennen, men det verkar ju inte som att det är det du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja.

Å andra sidan kan en aktiv antenn vara fullt tillräcklig, och vara mindre i storlek.

Den inbyggda antennförstärkaren i en aktiv antenn kan också vara bra om man ska ha en lång kabel till antennen, men det verkar ju inte som att det är det du vill.

Vill bara förstärka och bekräfta vad som sägs här. Undvik små aktiva antenner, en vanlig dipol som kan riktas någorlunda mot sändaren, eller en bra reflex, är nästan alltid bättre.
Nästa steg är en riktad antenn på taket (eller om det inte går, vinden.)

Det kan kännas främmande att billigt är bäst, men i det här fallet är det ofta det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Möjligt. Tack.

Finns det inget mer sofistikerat?

Jodå, hur stort kan du montera ? Undvik däremot aktiva antenner om de inte är väldigt avancerade (och dyra) för de är nästan alltid ett sämre val än en vanlig passiv/mekanisk antenn.
om du vill ha en rundtagande antenn så kanske https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbeh...
Har du plats och möjlighet att rikta antennen rätt kan ju nån halvstor yagi funka, jag har själv lagt en ovanpå ett innertak där den inte syntes, nått sånt här https://www.conrad.se/p/wittenberg-antennen-wb-205-fm-takante...
Större kan man kanske ha på vinden men ska du ha riktigt stora så bör de vara utomhus och ska du lyssna på sändare i flera riktningar behöver du då även flera antenner eller en rotor eftersom de är ganska riktade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag körde själv med en yagi-antenn med fyra element på den tiden jag lyssnade på radio. Jag hade den inomhus men bodde högt på söders höjder. Jag fick in olika piratsändare, Mariehamn och brusiga finska sändare. Över trettio mil bort! Jag googlade antenner nu. Det borde jag inte gjort. Nu dyker det upp massor av reklam i iPad! Tur att den inte är min!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag körde själv med en yagi-antenn med fyra element på den tiden jag lyssnade på radio. Jag hade den inomhus men bodde högt på söders höjder. Jag fick in olika piratsändare, Mariehamn och brusiga finska sändare. Över trettio mil bort! Jag googlade antenner nu. Det borde jag inte gjort. Nu dyker det upp massor av reklam i iPad! Tur att den inte är min!

Skickades från m.sweclockers.com

🤣🤣🤣👍

Permalänk
Medlem

För tillfälle "byggde" jag en enkel dipol. Beställde den enkla dipolen med.

Redan nu tar jag emot dessa stationer som jag behövde.
Tusen tack för all hjälp.