Sälja se-domäner - Vart ska man gå?

Permalänk
Medlem

Sälja se-domäner - Vart ska man gå?

Hej!
Jag har en domän som jag kan tänka mig är ganska intresserant att köpa för vissa. Det är en .se-domän så det är nog mest intressant för en svensk. Förutom att lägga upp en text som säger "Köp addressen genom att skriva till xxx" vad kan jag annars göra? Jag tänkte köpa en annan domän nu och vad som händer är ju ofta att man söker på ett visst namn så står det att vissa domäner är upptagna så fortsätter man med nya namn etc. Skulle de dock veta att en domän är upptagen MEN är inaktiv så kanske de vore mer motiverade att köpa.

Hursomhelst, tips på platser där man kan sälja svenska domäner uppskattas!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl snällt fråga den du tror är intresserad om de är intresserade ?
Man har ändrat reglerna för domäner ganska nyligen för att komma åt "domännamntjuvar" så kan man visa att man har saklig rätt till en domän så kan man få den tilldelad sig i vilket fall så att pressa för mycket kan vara dumt numera.

Vad gäller domäner under toppdomänen .se så finns det dock möjlighet att få ett domännamnet överflyttat på sig genom .SE:s alternativa tvistelösninsförfarande (ATF) om:
Sökanden har någon rättighet som gäller i Sverige t.ex. ett varumärke eller firma och detta är identiskt med eller liknar domännamnet.
Om innehavaren registrerat och använt domännamnet i ond tro och
Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet.

https://lawline.se/answers/ratten-till-domannamn-och-upphovsr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får väl snällt fråga den du tror är intresserad om de är intresserade ?
Man har ändrat reglerna för domäner ganska nyligen för att komma åt "domännamntjuvar" så kan man visa att man har saklig rätt till en domän så kan man få den tilldelad sig i vilket fall så att pressa för mycket kan vara dumt numera.

Vad gäller domäner under toppdomänen .se så finns det dock möjlighet att få ett domännamnet överflyttat på sig genom .SE:s alternativa tvistelösninsförfarande (ATF) om:
Sökanden har någon rättighet som gäller i Sverige t.ex. ett varumärke eller firma och detta är identiskt med eller liknar domännamnet.
Om innehavaren registrerat och använt domännamnet i ond tro och
Innehavaren inte har någon rätt eller berättigat intresse till domännamnet.

https://lawline.se/answers/ratten-till-domannamn-och-upphovsr...

Fråga vem? Jag är ägaren och har varit så i 15 år och använt sajten 10 år? Tror du missförstår frågan, den handlar om att hitta en bra marknadsplats där jag kan sälja en viss domän

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet är väll att man måste hitta någon som ser värdet i det domännamn man äger, har man byggt upp ett värde kring det i form av t.ex. en produkt kanske det är lättare.

Men att bara sälja ett domännamn rakt upp och ned kräver nog att man blir kontaktad av någon som vill köpa det snarare än att lägga ut det till försäljning.

Har man en produkt eller ett företag kring domännamnet, finns det säkert någon som kan hjälpa dig att sälja det vidare.

Permalänk
Medlem

Tradera har en kategori för det: https://www.tradera.com/domannamn-c3_344477
Kan du alltid lägga upp som fast pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Fråga vem? Jag är ägaren och har varit så i 15 år och använt sajten 10 år? Tror du missförstår frågan, den handlar om att hitta en bra marknadsplats där jag kan sälja en viss domän

Skickades från m.sweclockers.com

Tror bara han ville hjälpa dig genom att informera om att om ditt domännamn är ett produktnamn eller företagsnamn så kan du troligen inte sälja det alls, det kommer tilldelas till "rätt" kund. (om inte du har lagliga anspråk på namnet via PRV)

Annars är den här sidan bra hjälp för dig tror jag:
https://webbsida.org/s%C3%A4lja-dom%C3%A4n

Går igenom precis det du frågar efter

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3