Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Folk som inte städar ur sin bil innan de ska besikta (ja, jag är besiktningstekniker) och det känns som om man behöver ta en vaccinspruta mot stelkramp och liknande innan man ens tar i bilen. Tyvärr inte ovanligt med halvätna hamburgare eller liknande liggandes på passagerargolvet, helst på vissa tyska bilar där Fordonsindentifikationsnumret ligger under mattan.

Folk som sitter och röker i bilen innan besiktningen, det är min arbetsplats och min arbetsmiljö.

Folk som kommer sent till sin tid och räknar kallt med att vi ska släppa allt och bara hjälpa dem, det finns fler människor på denna planet än dig.

Folk som missar sin tid och har betalat i förskott och tror att den tidigare betalningen går att använda, den är redan förbrukad på den första tiden, min tid är inte gratis.

Folk som gått på den gamla skrönan att man inte FÅR lägga till fler uppenbara fel på en efterkontroll, vi SKA lägga till dessa fel om vi ser dem.

Folk som frågar en på fritiden om bilen kommer gå igenom besiktningen, hur f*n ska jag kunna veta det när jag inte kollat över alla punkterna, de vill ha det gratis dessutom.

Det absolut värsta är när besiktningsteknikerna vill släppa in dig tidigare än det står i bokningen, jag står där och försöker göra det lite extra fint men nej, då blir man in-vinkad i förtid, hinner knappt få fram varningstriangeln.

Permalänk
Medlem

Triangeln lägger man fram när man åker, hundringen under den likaså.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Detta är oerhört viktigt och borde få skrivas om, är ju något som drabbar alla i Sverige. Regeringskansliet hade en livestream på sin YouTubekanal. Kazimir Åberg lyfter fram behovet av kameraövervakning i hela Sverige, trots de negativa effekterna på den personliga integriteten. Han menar att den ökande brottsligheten kräver kraftfulla åtgärder. Kameror planeras att täcka i princip alla vägar, bostadsområden och städer i Sverige. Istället för att fängsla brottslingar skall det bli massövervakning av hela befolkningen. Betackar mig korkade "har man rent mjöl i påsen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

....Folk som sitter och röker i bilen innan besiktningen, det är min arbetsplats och min arbetsmiljö....

Jag hade vägrat besikta den bilen. Eller gett en tvåa och sagt att den är någon konstigt lukt i kupén. Det är nog bäst du lämnar in den på verkstad så dom kan mäta avgasvärden inuti bilen. Glöm inte kvittot på verkstadsbesöket för att bli godkänd på ombesiktningen.

Skrivet av Svensktiger:

Har du ett jobb som har ett visst värde även utanför arbetsplatsen så får man finna sig i att andra vill använda det
Det är ju nånting vi datorintresserade har fått genomlida i alla tider.
Och var glad att du inte jobbar inom sjukvården, finns det en sjuksyster på gatan blir denne snart väckt mitt i natten för att någons unge har lite feber.

Är utbildad finsnickare har dock inte arbetat med det på snart 20 år. Vår lärare i skolan varnade oss för detta. Specifikt sa han att vi inte skulle lockas av att serva våra bilar på fordonsprogrammet som låg intill. Han hade en gång gjort detta och lite senare kom den personen och tyckte att vår lärare kunde göra ett nytt kök till honom. Du vet, tjänster och gentjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Detta är oerhört viktigt och borde få skrivas om, är ju något som drabbar alla i Sverige. Regeringskansliet hade en livestream på sin YouTubekanal. Kazimir Åberg lyfter fram behovet av kameraövervakning i hela Sverige, trots de negativa effekterna på den personliga integriteten. Han menar att den ökande brottsligheten kräver kraftfulla åtgärder. Kameror planeras att täcka i princip alla vägar, bostadsområden och städer i Sverige. Istället för att fängsla brottslingar skall det bli massövervakning av hela befolkningen. Betackar mig korkade "har man rent mjöl i påsen".
https://www.youtube.com/watch?v=vDlONcdsvgo

The road to hell is paved with good intentions...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

The road to hell is paved with good intentions...

Det finns garanterat inga goda avsikter bakom det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Detta är oerhört viktigt och borde få skrivas om, är ju något som drabbar alla i Sverige. Regeringskansliet hade en livestream på sin YouTubekanal. Kazimir Åberg lyfter fram behovet av kameraövervakning i hela Sverige, trots de negativa effekterna på den personliga integriteten. Han menar att den ökande brottsligheten kräver kraftfulla åtgärder. Kameror planeras att täcka i princip alla vägar, bostadsområden och städer i Sverige. Istället för att fängsla brottslingar skall det bli massövervakning av hela befolkningen. Betackar mig korkade "har man rent mjöl i påsen".
https://www.youtube.com/watch?v=vDlONcdsvgo

Skriv i denna tråd istället...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Det absolut värsta är när besiktningsteknikerna vill släppa in dig tidigare än det står i bokningen, jag står där och försöker göra det lite extra fint men nej, då blir man in-vinkad i förtid, hinner knappt få fram varningstriangeln.

Det ska man göra innan man ens åker dit, folk kan banne mig inte planera ett dugg nuförtiden. Ett exempel är att man absolut måste få bilen besiktad idag, just nu denna stund, att det är stängt för lunch tas ingen hänsyn och det är inte vårat fel att bilen får körförbud imorgon. Jag kan faktiskt tala om att de flesta blir glada när man tar in dem tidigare

Skrivet av MadMantiz:

Triangeln lägger man fram när man åker, hundringen under den likaså.

Och polisanmälan för försök till bestickning följer med som ett brev på posten

Skrivet av napahlm:

Jag hade vägrat besikta den bilen. Eller gett en tvåa och sagt att den är någon konstigt lukt i kupén. Det är nog bäst du lämnar in den på verkstad så dom kan mäta avgasvärden inuti bilen. Glöm inte kvittot på verkstadsbesöket för att bli godkänd på ombesiktningen.

Då vi har föreskrifter att följa så kan vi tyvärr inte godtyckligt sätta tvåor på det vi vill.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Det ska man göra innan man ens åker dit, folk kan banne mig inte planera ett dugg nuförtiden. Ett exempel är att man absolut måste få bilen besiktad idag, just nu denna stund, att det är stängt för lunch tas ingen hänsyn och det är inte vårat fel att bilen får körförbud imorgon. Jag kan faktiskt tala om att de flesta blir glada när man tar in dem tidigare

Fel! Man skall vara punktlig och hålla tidschemat enligt perfektion! ES GIBT KEINE ABKÜRZUNGEN ZUR PERFEKTION!

Permalänk

Slösurfat och sett hur dumma vissa är.
I vissa länder är internet svindyrt, vi kan prata om 1000kr/månaden. I vilket fall så finns det många som skaffar detta dyra internet, med detta får de en router där de självklart inte väljer att ha lösenord på Wifin. De kör med detta några år i ett tätbebyggt område och tycker deras svindyra internet bara blir segare hela tiden. De ringer deras internetleverantör och klagar, de förstår själva inte vad problemet är och internetleverantören rekommenderar de att ska sätta lösenord på Wifin.
Då får de plötsligt både snabbare internet igen och sedan besök av grannar som klagar att något har hänt med deras gemensamma wifi och grannen vill att personen ska ta bort lösenordet eller ge dem deras lösenord. Det finns hur många klipp som helst på detta på youtube/facebook/tiktok då grannar skämmer ut sig.

Men fattar de inte att de själva genom att dela ut wifi helt utan lösenord i ett tätbebyggt område där internet är svindyrt kommer att få detta problem? Folk som kommenterar tänker ej som mig utan ser endast grannarna som är dumma.

I Usa frihetens land där man får göra lite vad man vill. När nya områden skapas så vill alla grannar att området ska vara snyggt och välskött. För detta så skapas det en typ av samfällighetföring som heter Homeowner association (HOA), denna måste de betala varje månad för och de kan själva tilldela rejäla böter till den som bryter emot någon av dem påhittad regel.
Det kan låta vettigt. Det är bara det att med makt tillkommer snart galenskaper. Det är bara söka på HOA https://www.youtube.com/watch?v=P60-Jt6ubXw
Och man hittar artiklar om att HOA tilldelar husägare böter om de ej har deras garagedörr öppen dagtid så att alla grannar kan se in i garaget och ser att de ej gör något olagligt i garaget. Där det finns reportage om barn som inte gillar detta för deras saker kan bli stulna. https://www.youtube.com/watch?v=zyjDEqWMubM
Samma är att de kan ha regler att leveranspaket bara får ligga 15 minuter framför huset, när det har gått 20minuter kan en granne komma och klaga och hota med böter. (det finns klipp på detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Pratar vi arbetsplatser kan det faktiskt vara så svårt, varken före eller efter digitala möten ges något utrymme mellan dem.
Fysiska möten kanske man ska ta sig mellan olika rum, eller än värre, byggnader. Digitalt så är det ofta någon som säger, oj vi har slut på tid och sen pladdrar vidare i 10-15 min. Så antingen får man bli sen eller lämna ett oavslutat möte.

Vi har haft initiativ med att man ska lägga sluttiden på möten 5-10 min kortare men efter ett tag bokas det bara hela och halva timmar igen.

På min arbetsplats är det tämligen vanligt att folk ursäktar sig för att gå till nästa möte, och det är allmänt accepterat. Tror det är bättre att fostra fram en sådan arbetskultur snarare än att formellt tvinga fram att det är ok genom att inte boka de sista 5 minutrarna

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett generellt problem för nog de flesta oavsett man är mekaniker, snickare, bilreperatör, barnskötare etc. Många inom datorteknik vägrar därför hjälpa andra.

Angående passa tider så är det ett stort problem. Jag påstår mig inte på något sätt vara ett föredöme Men det är ofta någon kommer för sent till något möte och andra får vänta. Det är en utvecklingen samhället för varje år går emot att bli värre anser jag,

I min ungdom så hade jag stämpelklocka på mitt första jobb, 1 minut för sent skulle man aldrig vara. Jag funderar hur folk jag idag umgås med skulle klara av detta. Ja, stämpelklockor finns såklart än idag.

Ja, vi stämplar ju in 06:30, är man 1 sekund sen får man välja orsak till förseningen (jag brukar välja föräldraledigt) och sedan prata med chefen som korrigerar anledningen (och drar ifrån lön såklart, men för oss drar dom åtminstone bara minuter och inte halvtimmar eller timmar). Sedan går man till uppstartsmötet. Hann man stämpla in 0630, men är 20 sekunder sen till uppstartsmötet, så får man kritik för det. Formellt sett är sena ankomster skäl till varningar och sedan uppsägning men det används bara mot personer företaget verkligen vill bli av med.

Jag förstår att man bör vara i tid. Men den som kört till industriområden mellan 05:30 till 06:30, när folk stressar till löpande-band-fabriker där man verkligen får skit om man är sen, ser hur galet en del dårar kör. Bussfilen är ofta omkörningsfil för den som har extra bråttom.

När olyckor till arbetet händer, för det är några gånger per år på fabriken jag jobbar, säger cheferna alltid att vi inte ska stressa, köra lugnt etc. Och nästa dag är det skit igen om man är en halv minut sen.

Åka i god tid? Ja, men jag, och andra, lämnar barn i skola/fritids/dagis kl 06:00. Är det minsta kö eller trafikstörning till jobbet blir det tight.

Sorry för ranting.

Förstår att det är jobbigt för läkare, sjuksköterskor, bilmekaniker, etc, som får frågor i vardagen mest hela tiden. Turligt nog får jag endast frågor om datorer, och då inte speciellt ofta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Längesen man köpte något via tex tradera eller blocket. Men gjorde det förra veckan.

Nyss såg jag att säljarens konto var avstängt & det är tradera som stängt kontot. Enligt appen står köpet som "skickat utan spårningsinformation", vilket inte var så konstigt egentligen, det stod samma på köpet av ett par hörlurar för några månader sedan.

Men för 5000kr, ett rtx 3080 till tjejen, så verka de såklart lite sus, men samtidigt kanske det var så tradera rulla?

Massor med omdöme som bara var bra, men igårkväll hade kontot blivit bombat med "polisanmäl" osv. Dum som man var tog man inte köparskydd... Fan asså..

Nu väntar man på att snuten ska ringa så man kan anmäla & skicka till banken, förhoppningsvis återbetald via dem.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Det ska man göra innan man ens åker dit, folk kan banne mig inte planera ett dugg nuförtiden. Ett exempel är att man absolut måste få bilen besiktad idag, just nu denna stund, att det är stängt för lunch tas ingen hänsyn och det är inte vårat fel att bilen får körförbud imorgon. Jag kan faktiskt tala om att de flesta blir glada när man tar in dem tidigare

Och polisanmälan för försök till bestickning följer med som ett brev på posten

Då vi har föreskrifter att följa så kan vi tyvärr inte godtyckligt sätta tvåor på det vi vill.

Om man vill få snabb genomgång av bilens underrede så spraya hela skiten med linolja. Det gjorde jag senast. Tänkte inte på att det droppar i veckor efteråt. Aldrig sett någon vara så kvick under bilen innan.=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Längesen man köpte något via tex tradera eller blocket. Men gjorde det förra veckan.

Nyss såg jag att säljarens konto var avstängt & det är tradera som stängt kontot. Enligt appen står köpet som "skickat utan spårningsinformation", vilket inte var så konstigt egentligen, det stod samma på köpet av ett par hörlurar för några månader sedan.

Men för 5000kr, ett rtx 3080 till tjejen, så verka de såklart lite sus, men samtidigt kanske det var så tradera rulla?

Massor med omdöme som bara var bra, men igårkväll hade kontot blivit bombat med "polisanmäl" osv. Dum som man var tog man inte köparskydd... Fan asså..

Nu väntar man på att snuten ska ringa så man kan anmäla & skicka till banken, förhoppningsvis återbetald via dem.

Sjukt när man får ett SMS från bedrägaren att kontakta Traderas kundtjänst & att de utför en återbetalning åt honom.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vad är det för gulleplutt på klt som tycker det är smart att en biljett blir ogiltig 2 timmar och 20 minuter efter aktivering.
Man kan välja att den aktiveras direkt vid köp eller senare vilket då gör att den kan sparas mycket längre.
En till dum grej med detta är att man inte får en ja/nej fråga när man väljer att aktivera den. Så morsan råkade aktivera den av misstag och kommer nu troligtvis få köpa en till biljett när hon ska åka hem.

Varför ha detta system överhuvudtaget egentligen......?

§ 1.2
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det absolut värsta är när besiktningsteknikerna vill släppa in dig tidigare än det står i bokningen, jag står där och försöker göra det lite extra fint men nej, då blir man in-vinkad i förtid, hinner knappt få fram varningstriangeln.

Nej, det absolut värsta är när de har med sig en elev (eller vad man ska kalla det); Har aldrig fått en dyrare besiktning än när besiktaren hade med sig en elev och jag fick ett helt A4 med fel. Det mesta var ju såklart korrekt, och det där fjäderfästet funderade jag själv på om det skulle rendera omedelbart körförbud egentligen, men bromsskivan bak kunde de väl släppt...lite rost på ena skivan bara då jag bromsat försiktigt pga halka och vinterdäck. (så det blev 2 skivor osv bytta då man bör byta båda sidor)

Nåja, besiktade bilen i förrgår faktiskt, nu var det inga problem, och jag fick komma in 13 minuter innan utsatt tid. Mycket bra, eftersom jag hade bråttom - och just hade städat bilen innan jag körde till besiktningen så jag hade inget att skämmas över

Överlag verkar bilar mycket bättre än förr, jag hade mycket konstigare fel förr om åren. Hål i golvet osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Längesen man köpte något via tex tradera eller blocket. Men gjorde det förra veckan.

Nyss såg jag att säljarens konto var avstängt & det är tradera som stängt kontot. Enligt appen står köpet som "skickat utan spårningsinformation", vilket inte var så konstigt egentligen, det stod samma på köpet av ett par hörlurar för några månader sedan.

Men för 5000kr, ett rtx 3080 till tjejen, så verka de såklart lite sus, men samtidigt kanske det var så tradera rulla?

Massor med omdöme som bara var bra, men igårkväll hade kontot blivit bombat med "polisanmäl" osv. Dum som man var tog man inte köparskydd... Fan asså..

Nu väntar man på att snuten ska ringa så man kan anmäla & skicka till banken, förhoppningsvis återbetald via dem.

Jag har inte blivit lurad än, men har börjat välja till Traderas köparskydd som standard. Det känns lika bra att räkna in de ungefär 5 procent detta kostar i totalsumman för att få den där extra känslan av säkerhet.

Permalänk
Medlem

Fy för glada politiker, oavsett parti. Ja, jag förstår att en del är glada, men...nä.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Fy för glada politiker, oavsett parti. Ja, jag förstår att en del är glada, men...nä.

Glada människor i allmänhet också. Drar ner humöret så fort man ser/hör dem.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Fy för glada politiker, oavsett parti. Ja, jag förstår att en del är glada, men...nä.

There, I fixed it

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

På min arbetsplats är det tämligen vanligt att folk ursäktar sig för att gå till nästa möte, och det är allmänt accepterat. Tror det är bättre att fostra fram en sådan arbetskultur snarare än att formellt tvinga fram att det är ok genom att inte boka de sista 5 minutrarna

Det är givetvis accepterat, men då måste man också snabbt prioritera vad som är viktigast.
Angående inte boka de sista fem minuterna så handlar det mer om att få en paus att hämta kaffe, gå på dass eller förflytta sig osv innan nästa möte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Glada människor i allmänhet också. Drar ner humöret så fort man ser/hör dem.

Glada, är människor som inte vet bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Fy för glada politiker, oavsett parti. Ja, jag förstår att en del är glada, men...nä.

Dom är fulla av skitsnack, höjer sina löner rejält medan dom knappt gör något. Undanflykter är typiskt politiker. Med tanke på hur uselt dåligt Sveriges skick är vad gäller bl.a sjukvård och polis, det är en bananrepublik (på många punkter stämmer det) man lever i.

Skrivet av mrTLU:

Glada människor i allmänhet också. Drar ner humöret så fort man ser/hör dem.

Är du ironisk? Är glad åt livet, blir givetvis irriterad och även arg på en del saker, men inte är jag fast i det. Små saker som ger livet glädje, småfåglarnas kvitter, en bra låt, finns mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Är du ironisk? Är glad åt livet, blir givetvis irriterad och även arg på en del saker, men inte är jag fast i det. Små saker som ger livet glädje, småfåglarnas kvitter, en bra låt, finns mycket.

Då är du inte gubbsur som oss andra o är i fel tråd 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

....
Är glad åt livet, blir givetvis irriterad och även arg på en del saker, men inte är jag fast i det. Små saker som ger livet glädje, småfåglarnas kvitter, en bra låt, finns mycket.

Visst finns det mycket som ger livet glädje men att lufta de andra sakerna, de som stör, irriterar eller förargar, det ger en extra tillfredsställelse. Och att få medhåll om hur irriterande dessa irritationsmoment är, det ger en extra krydda.

Permalänk

Nu är det dags för lite gubbgnäll!
Det gäller våra kära leverantörer av diverse tjänster som verkligen gör allt för att förhala sitt ansvar.
Ex 1. Comhem som tevekanalsleverantör i hyresrätt. Hus byggt på 70-tal med coaxuttag i v-rum. Sändningarna strular och supporten rings. "Emma" på supporten svarar att det med all säkerhet är antennsladden från uttaget till teven som är "slut". Jag frågar vad hon menar med slut och får som svar att materialet kan bli gammalt och helt enkelt sluta fungera. Då är det min privata kabel som avses och inte kablarna som går i väggen ner i källaren där centralen sitter. Detta var runt 2010, så mycket vatten har runnit under bron sen dess.

ex 2. Nyligen. Telenors tv-tjänst via bredband. Haft mycket strul med dom i början för 6-7 år sedan, men sen har det fungerat fint. Fram till i julas. Då slutade ljudet synka med bilden. Ringde såklart kundtjänst och fick samma svar. Byt kablarna. Sagt och gjort, nätkabeln mellan tjänstefördelare byttes, samt hdmi, mellan tv-box och teve byttes utan framgång.
Efter lång tid så ringdes kundtjänst igen. Då vi gjort allt från våran sida så fick vi ett varnande meddelande om att utifall tekniker kopplades in och något var fel på våra grejer så skulle vi får stå för all kostnad. Efter ytterligare samtal och bekräftande om hur vi gjort för att felsöka skickades ny tevebox. Sen fungerade det igen. Detta ärende tog nästan 6 månader.

Ska det vara såhär?
Att bolagen på allvar tror att vi är så dumma att kablar kan "ta slut". Skador kan hända såklart, men det kollar man ju innan man ringer supporten.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu är det dags för lite gubbgnäll!
Det gäller våra kära leverantörer av diverse tjänster som verkligen gör allt för att förhala sitt ansvar.
Ex 1. Comhem som tevekanalsleverantör i hyresrätt. Hus byggt på 70-tal med coaxuttag i v-rum. Sändningarna strular och supporten rings. "Emma" på supporten svarar att det med all säkerhet är antennsladden från uttaget till teven som är "slut". Jag frågar vad hon menar med slut och får som svar att materialet kan bli gammalt och helt enkelt sluta fungera. Då är det min privata kabel som avses och inte kablarna som går i väggen ner i källaren där centralen sitter. Detta var runt 2010, så mycket vatten har runnit under bron sen dess.

ex 2. Nyligen. Telenors tv-tjänst via bredband. Haft mycket strul med dom i början för 6-7 år sedan, men sen har det fungerat fint. Fram till i julas. Då slutade ljudet synka med bilden. Ringde såklart kundtjänst och fick samma svar. Byt kablarna. Sagt och gjort, nätkabeln mellan tjänstefördelare byttes, samt hdmi, mellan tv-box och teve byttes utan framgång.
Efter lång tid så ringdes kundtjänst igen. Då vi gjort allt från våran sida så fick vi ett varnande meddelande om att utifall tekniker kopplades in och något var fel på våra grejer så skulle vi får stå för all kostnad. Efter ytterligare samtal och bekräftande om hur vi gjort för att felsöka skickades ny tevebox. Sen fungerade det igen. Detta ärende tog nästan 6 månader.

Ska det vara såhär?
Att bolagen på allvar tror att vi är så dumma att kablar kan "ta slut". Skador kan hända såklart, men det kollar man ju innan man ringer supporten.

Ungefär som ComBort hos mig för 10 år sedan.
De sålde in 250 och mer till hela hyreshuset och alla tankade järnet.
Synd bara att utrustningen i källaren var uråldrig, tror knappt den var speccad till 100/100.
Tog 10 månader att övertyga dem att det var överbelastning. 8 månader till för dem att lösa det, med ursäkten att de inte hittade någon med nyckel.
Jag ringde vaktmästaren vars nummer stod i trappan.
Han hade inte hört något alls från dem.
Ersättning? Icke.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ungefär som ComBort hos mig för 10 år sedan.
De sålde in 250 och mer till hela hyreshuset och alla tankade järnet.
Synd bara att utrustningen i källaren var uråldrig, tror knappt den var speccad till 100/100.
Tog 10 månader att övertyga dem att det var överbelastning. 8 månader till för dem att lösa det, med ursäkten att de inte hittade någon med nyckel.
Jag ringde vaktmästaren vars nummer stod i trappan.
Han hade inte hört något alls från dem.
Ersättning? Icke.

Liknande för mig, kanske 15 år sen, begärde 100/10 vilket var vad de kunde leverera men fick inte ens hälften. Ringde och klagade och fick höra att jag skulle koppla modemet direkt till en windowsdator. Svarade att det inte finns någon men att routern borde räcka för mätning. Nej, sa de, man måste koppla ComHem-modemet direkt till en windowsdator annars kan inte felen avhjälpas. Förklarade då att allt hemma hos mig fungerar som det ska, har testat med en extra router emellan och min Linuxdator hittar routern som i sin tur hittar nästa router och hittar modemet och likadant om jag byter ordningen på routrarna. "Aha, Linux!", "då kan vi inte hjälpa till, då är man på egen hand". Bad att få tala med en tekniker och fick efter en massa strul göra det. Teknikern sa direkt att hårdvaran fram till mig inte klarade mer än jag fick ut. Han ansåg att jag var lurad så jag klagade vidare och fick igen liknande svar, refererade till teknikern och fick då reda på att hårdvaran inte skulle bytas ut eftersom de bytt leverantör och att den nya leverantören inte ville hantera den gamla hårdvaran.
Ringde till slut områdeschefen för östra mellansverige som direkt sa "vad är detta för dumheter? Om du inte har rätt hastighet imorgon så ring till mig igen!"
Dagen efter hade jag min utlovade hastighet men ingen kompensation för strultiden och ingen prissänkning. Några månader senare drogs fiber in och jag bytte till en fiberleverantör. Ingen ComHem sen dess....

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu är det dags för lite gubbgnäll!
Det gäller våra kära leverantörer av diverse tjänster som verkligen gör allt för att förhala sitt ansvar.
Ex 1. Comhem som tevekanalsleverantör i hyresrätt. Hus byggt på 70-tal med coaxuttag i v-rum. Sändningarna strular och supporten rings. "Emma" på supporten svarar att det med all säkerhet är antennsladden från uttaget till teven som är "slut". Jag frågar vad hon menar med slut och får som svar att materialet kan bli gammalt och helt enkelt sluta fungera. Då är det min privata kabel som avses och inte kablarna som går i väggen ner i källaren där centralen sitter. Detta var runt 2010, så mycket vatten har runnit under bron sen dess.

ex 2. Nyligen. Telenors tv-tjänst via bredband. Haft mycket strul med dom i början för 6-7 år sedan, men sen har det fungerat fint. Fram till i julas. Då slutade ljudet synka med bilden. Ringde såklart kundtjänst och fick samma svar. Byt kablarna. Sagt och gjort, nätkabeln mellan tjänstefördelare byttes, samt hdmi, mellan tv-box och teve byttes utan framgång.
Efter lång tid så ringdes kundtjänst igen. Då vi gjort allt från våran sida så fick vi ett varnande meddelande om att utifall tekniker kopplades in och något var fel på våra grejer så skulle vi får stå för all kostnad. Efter ytterligare samtal och bekräftande om hur vi gjort för att felsöka skickades ny tevebox. Sen fungerade det igen. Detta ärende tog nästan 6 månader.

Ska det vara såhär?
Att bolagen på allvar tror att vi är så dumma att kablar kan "ta slut". Skador kan hända såklart, men det kollar man ju innan man ringer supporten.

Det är de som är dumma och tror att de kan få slut på samtalet genom standardsvar och sedan hoppas de att någon annan tar nästa samtal från dig. Kanske tror de att kunderna är lika okunniga som de själva.