Moderkort trasigt - Vad ska jag köpa istället?

Permalänk
Medlem

Moderkort trasigt - Vad ska jag köpa istället?

Hej,
Min vattenkylare slog läck och förstörde moderkortet. Garantin har gått ut på delarna, så förutsätter att det blir byte av både CPU och MB. (Tidigare komponenter i signaturen) Vad borde jag köpa för delar istället? Har ej behov av maxprestanda, utan prioriterar prisvärdhet. Ej låst till det röda/blå laget, men har kört det blåa i alla år så kunde vara kul att testa från det röda.

Önskemål:
"Framtidssäkert"
Prisvärt
Minst 6 fysiska kärnor med SMT/HT
Plats för TPM-modul
Diskret eller rött färgschema
Gärna ett märke som leverar BIOS-uppdateringar löpande (Vilket ASUS inte gjort...)

Budget: Inom rimlighetens gränser, har råd med vad det kostar iaf.

Tar också tacksamt emot tips på bra luftkylare.

Tack på förhand!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Du behöver nog nytt RAM också? Eller har du DDR4-minnen redan?

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 190 kr hos Webhallen)
RAM: KINGSTON 16GB RAMKit 2x8GB DDR4 3000MHz CL15 XMP HyperX Predator Black (949 kr hos NetOnNet)
Summa: 4 128 kr

Har du fler än 4 enheter som ansluter via SATA så kan du istället köpa MSI B450 TOMAHAWK MAX, men då får du endast en M.2-slot, istället för 2. Inte värt det om du inte verkligen måste använda fler SATA-anslutningar.

Fläkt behöver du ingen, det ska ingå en wraith stealth-kylare vilket jag har hört duger bra. Du kan ju alltid köpa en CPU-kylare senare om du inte är nöjd, och då kan jag varmt rekommendera:
CPU-kylare: Noctua NH-U12A (1 090 kr hos Inet)

Jag har den kylaren temporärt till en i9 9900KS och den klarar av att kyla utmärkt i alla scenarion utom de allra tyngsta CPU-lasterna, vilket för mig är transcoding av video med ffmpeg, då blir CPUn över 90 grader C varm, vissa kärnor kan dippa upp på 100 grader C.
En R5 3600 skulle vara en barnlek i jämförelse, men det är ju lite overkill samtidigt. Jag har inte koll på exakt hur bra en Wraith Stealth är men ska du byta ut den så tänker jag att det ska vara en rejäl förbättring, annars lägger du pengar på något du inte kommer märka någon direkt förbättring av.

edit:
framtidssäkert skulle jag säga att det är iom att du kan sälja din R5 3600 senare till någon som t.ex. i dagsläget använder R5 1600 eller R5 2600, och då kan du själv uppgradera till en R9 3900X om du så skulle vilja, eller kanske något från Ryzen 4000-serien som borde vara kompatibel med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Du behöver nog nytt RAM också? Eller har du DDR4-minnen redan?

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 190 kr hos Webhallen)
RAM: KINGSTON 16GB RAMKit 2x8GB DDR4 3000MHz CL15 XMP HyperX Predator Black (949 kr hos NetOnNet)
Summa: 4 128 kr

Har du fler än 4 enheter som ansluter via SATA så kan du istället köpa MSI B450 TOMAHAWK MAX, men då får du endast en M.2-slot, istället för 2. Inte värt det om du inte verkligen måste använda fler SATA-anslutningar.

Fläkt behöver du ingen, det ska ingå en wraith stealth-kylare vilket jag har hört duger bra. Du kan ju alltid köpa en CPU-kylare senare om du inte är nöjd, och då kan jag varmt rekommendera:
CPU-kylare: Noctua NH-U12A (1 090 kr hos Inet)

Jag har den kylaren temporärt till en i9 9900KS och den klarar av att kyla utmärkt i alla scenarion utom de allra tyngsta CPU-lasterna, vilket för mig är transcoding av video med ffmpeg, då blir CPUn över 90 grader C varm, vissa kärnor kan dippa upp på 100 grader C.
En R5 3600 skulle vara en barnlek i jämförelse, men det är ju lite overkill samtidigt. Jag har inte koll på exakt hur bra en Wraith Stealth är men ska du byta ut den så tänker jag att det ska vara en rejäl förbättring, annars lägger du pengar på något du inte kommer märka någon direkt förbättring av.

Stort tack för tipsen!

Ryzen 5 3600 verkar vara ett bra val, bra prisklass och känns som att den har prestanda så det räcker och blir över för mig.

Hur står sig B450-moderkorten mot X570? Är ju lite prisskillnad, men riskerar jag att ångra mig i framtiden om jag stannar på B450?
Mortar-kortet ser ut att ha allt jag efterfrågat och blir lättare att få det snyggt i lådan med mATX.

Jag har i nuläget 32GB (4x8GB) DDR4, så RAM slipper jag köpa. Hade turen att det var billigt när jag byggde PCn som nu havererat.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

@JamesBanana:
Alla moderkort är inte skapta lika förstås, så vissa B450 kommer inte ha så bra VRM och det skulle vara ett problem om du i framtiden vill uppgradera din CPU till något mer strömtörstigt och/eller du vill överklocka.
Just MSI B450M Mortar Max ska inte vara några problem och enligt denna video, av någon långt mer kompetent än jag, ska det vara det överlag bästa B450-moderkortet: https://youtu.be/JGY2mqTn2rc?t=1380

X570 (eller B550, vilket inte säljs till oss slutkunder) har som enda egentliga fördel att den stödjer PCI-e 4.0. I dagsläget är användningsområdet mycket tveksamt om du inte verkligen måste ha exempelvis den här SSDn:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28866-samsung-ssd-980-pro-u...

Men det duger alldeles utmärkt, på alla sätt och vis, med en PCI-e 3.0 NVME SSD som t.ex. Samsung 970 Evo, och jag tror det inte kommer förändras någon gång snart.

edit:
Ah, du, vad har du för RAM exakt?
Om du vill vara noggrann så borde du kolla så att ditt RAM är med på QVL-listan för det moderkort du köper.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Skönt att höra. Bör klara mig utan de fördelar som är i X570, har ju inte ens planer på ett vassare grafikkort de närmsta åren. Har inga planer på någon högre överklockning, om det blir av alls de närmsta åren.

RAM är av modell Hyper-X Fury HX424C15FBK4/32 och finns med i listan som kompatibelt för B450M Mortar Max

Superstort tack för all hjälp, nu känner jag mig mycket mer trygg med att investera i nya delar

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

X570 (eller B550, vilket inte säljs till oss slutkunder) har som enda egentliga fördel att den stödjer PCI-e 4.0. I dagsläget är användningsområdet mycket tveksamt om du inte verkligen måste ha exempelvis den här SSDn:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28866-samsung-ssd-980-pro-u...

Ja, men de här relativt "smala" anslutningarna för t.ex. M.2 (bara 4 banor) så gör det ju större praktisk skillnad eftersom taket där är relatativt lågt. Dock inget problem för de flesta.
Det är väl dock ingen direkt chock om t.ex. nästa generations grafikkort också använder PCIe 4.0. Dock lär ju PCIe 3.0 x16 räcka rent praktiskt.

Skrivet av Galadhnen:

Ah, du, vad har du för RAM exakt?
Om du vill vara noggrann så borde du kolla så att ditt RAM är med på QVL-listan för det moderkort du köper.

Sant i någon mening, men är väl relativt osannolikt att just minnena TS har sedan gammalt skulle råka vara med i det nya moderkortets QVL.

QVL är ju inte något försök att skapa en uttömmande lista av vilka minnen som fungerar utan är ett axplock av minnen som fanns på marknaden när listan skapas (i regel när moderkortet släpps) som moderkortstillverkaren valde att ha med när de testade kortet.
Dvs, listan säger bara något om minnena som står på listan, dvs att moderkortstillverkaren har validerat att just dessa fungerar, den säger ingenting om hur bra övriga minnen fungerar (bör ju dock också bör fungera om de är av rätt typ).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Har du fler än 4 enheter som ansluter via SATA så kan du istället köpa MSI B450 TOMAHAWK MAX, men då får du endast en M.2-slot, istället för 2. Inte värt det om du inte verkligen måste använda fler SATA-anslutningar.

Viktigt att tänka på är dock att B450 egentligen bara har tillräckligt med anslutningar för fyra SATA-portar samt en PCIe 3.0 x4 M.2-port, vill man ha mer så måste man börja kompromissa. På TOMAHAWK-kortet så får man t.ex. två extra SATA-portar, men de går inte att använda samtidigt som M.2-porten eftersom de använder samma PCIe-linor. Och på MORTAR-kortet så får man en extra M.2-port, men den är endast PCIe 2.0 och går inte att använda samtidigt som PCI_E4-porten.

Jag skulle nog säga att PCIe 4.0 inte är den stora skillnaden mellan B450/X470 och X570 i dagsläget, utan att B450/X470 har 6 st. respektive 8 st. PCIe 2.0-linor (ja, 2.0) för extra portar av alla dess slag, medan X570 har 16 st. PCIe 4.0. B450 täcker med andra ord precis in behovet för en "vanlig" användare som har ett grafikkort, en M.2 SSD, samt kanske någon enstaka SATA-enhet. Har man större behov än så så bör man fundera på ett X570-moderkort istället.

Permalänk
Medlem

@perost: Bra att du sa det! Då går B450-serien bort. Finns risk att jag kommer vilja utöka utanför de begränsningarna.

Någon som vet om ASUS TUF GAMING X570-PLUS är något att ha?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@perost: Bra att du sa det! Då går B450-serien bort. Finns risk att jag kommer vilja utöka utanför de begränsningarna.

Någon som vet om ASUS TUF GAMING X570-PLUS är något att ha?

Asus moderkort har nästan uteslutande fått dålig kritik på senare år, så jag skulle kolla på andra märken

Permalänk
Medlem

Såg att ditt minne (som du tänkt behålla) är 2400Mhz minne. Ryzen presterar markant bättre med snabbare minne då minneshastighet är länkad till Infinity fabric (intern kommunikation i CPUn)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Någon som vet om ASUS TUF GAMING X570-PLUS är något att ha?

Det anses väl allmänt vara det bästa kortet i sin prisklass, tillsammans med motsvarande Asus Prime:

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av perost:

Viktigt att tänka på är dock att B450 egentligen bara har tillräckligt med anslutningar för fyra SATA-portar samt en PCIe 3.0 x4 M.2-port, vill man ha mer så måste man börja kompromissa. På TOMAHAWK-kortet så får man t.ex. två extra SATA-portar, men de går inte att använda samtidigt som M.2-porten eftersom de använder samma PCIe-linor. Och på MORTAR-kortet så får man en extra M.2-port, men den är endast PCIe 2.0 och går inte att använda samtidigt som PCI_E4-porten.

Jag skulle nog säga att PCIe 4.0 inte är den stora skillnaden mellan B450/X470 och X570 i dagsläget, utan att B450/X470 har 6 st. respektive 8 st. PCIe 2.0-linor (ja, 2.0) för extra portar av alla dess slag, medan X570 har 16 st. PCIe 4.0. B450 täcker med andra ord precis in behovet för en "vanlig" användare som har ett grafikkort, en M.2 SSD, samt kanske någon enstaka SATA-enhet. Har man större behov än så så bör man fundera på ett X570-moderkort istället.

edit:
Ehm ok jag va lite trög, du nämner ju precis begränsningarna, jag svävade iväg nedan (jag lämnar texten som jag skrev den).
Så ja, den andra M.2-SSDn skulle vara begränsad till 2GB/s bandbredd, men det är ändå bättre än 6Gbit med SATA.
Kanske en Samsung EVO 970 i M2_1 och sen en Intel 660p i M2_2 så kommer ingen av dem vara direkt begränsad i bandbredd, om jag inte missat något.

--- (min ivägsvävning här)
Pratar vi om begränsningar i total bandbredd?
Här är vad som står i specifikationen:

1 x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E1) Supports x16 speed with 1st, 2nd and 3rd Gen AMD Ryzen™ processors Supports x8 speed with Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics processors Supports x4 speed with AMD® Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics Processors 1 x PCIe 2.0 x16 slot (PCI_E4, supports x4 mode)* 2 x PCIe 2.0 x1 slots2** *PCI_E4 slot will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot. **PCI_E2 slot will be unavailable when an expansion card is installed in the PCI_E3 slot.

Så om jag använder M2_2 med en M.2 SSD så kan jag inte använda den lägsta PCIe-slotten, som är 2.0 x16, men det går fortfarande att ha ett grafikkort i PCI-e 3.0-slotten och det nämns inga begränsningar gällande M2_1.
Så det går att använda t.ex. ett grafikkort i PCI_E1, en M.2 SSD i M2_1 (stöd för PCIe 3.0 x4), en M.2 SSD i M2_2 (stöd för PCIe 2.0 x4), och fyra enheter kopplade via SATA-portarna.

Kan du förtydliga begränsningen som skulle påverka en sådan kombination av hårdvara?
Jag förstår att det finns begränsat antal PCIe-banor fördelat mellan chipset och CPU, men du menar att om jag skulle koppla in alla enheter ovan så skulle t.ex. en SSD i M2_2 inte längre kunna utnyttja bandbredden av PCIe 2.0 x4 även om övriga enheter (4xSATA via chipset) är i princip idle? De kan alltså inte dela på bandbredden över de gemensamma PCIe-banorna utan får en statisk uppdelning? Eller menar du bara att den totala bandbredden inte kan stödja att samtliga enheter utnyttas till fulla samtidigt? I det senare fallet tror jag inte TS har något att oroa sig för.

realized the error of my ways
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Pratar vi om begränsningar i total bandbredd?
Här är vad som står i specifikationen:

1 x PCIe 3.0 x16 slot (PCI_E1) Supports x16 speed with 1st, 2nd and 3rd Gen AMD Ryzen™ processors Supports x8 speed with Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics and 2nd Gen AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics processors Supports x4 speed with AMD® Athlon™ with Radeon™ Vega Graphics Processors 1 x PCIe 2.0 x16 slot (PCI_E4, supports x4 mode)* 2 x PCIe 2.0 x1 slots2** *PCI_E4 slot will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot. **PCI_E2 slot will be unavailable when an expansion card is installed in the PCI_E3 slot.

Så om jag använder M2_2 med en M.2 SSD så kan jag inte använda den lägsta PCIe-slotten, som är 2.0 x16, men det går fortfarande att ha ett grafikkort i PCI-e 3.0-slotten och det nämns inga begränsningar gällande M2_1.
Så det går att använda t.ex. ett grafikkort i PCI_E1, en M.2 SSD i M2_1 (stöd för PCIe 3.0 x4), en M.2 SSD i M2_2 (stöd för PCIe 2.0 x4), och fyra enheter kopplade via SATA-portarna.

Kan du förtydliga begränsningen som skulle påverka en sådan kombination av hårdvara?
Jag förstår att det finns begränsat antal PCIe-banor fördelat mellan chipset och CPU, men du menar att om jag skulle koppla in alla enheter ovan så skulle t.ex. en SSD i M2_2 inte längre kunna utnyttja bandbredden av PCIe 2.0 x4 även om övriga enheter (4xSATA via chipset) är i princip idle? De kan alltså inte dela på bandbredden över de gemensamma PCIe-banorna utan får en statisk uppdelning? Eller menar du bara att den totala bandbredden inte kan stödja att samtliga enheter utnyttas till fulla samtidigt? I det senare fallet tror jag inte TS har något att oroa sig för.

Begränsningen skulle vara om du vill köra dubbla grafikkort eller extra ljudkort eller annat i precis den platsen som blir avstängd. Jag skulle säga att det sällan är ett problem. Pcie2x4 är fortfarande snabbt nog för de absolut flesta m.2 enheterna i vettiga prisklasser, så jag skulle inte ens fundera på dessa begränsningar men det kanske är bra att veta om dom?

Permalänk

@medbor:
Jo men det finns åtminstone 2x PCIe 2.0 x1-slots också ifall man vill ha ett ljudkort.

@JamesBanana:
Vad har du för framtida planer som kräver extra expansionsmöjligheter?

Du kan fortfarande använda ett grafikkort, 2st M.2 SSDer, den ena t.ex. en Samsung EVO 970 och den andra en Intel 660p, 4st enheter som använder SATA, 2st kort som t.ex. ljudkort eller något annat som inte behöver mer än PCIe 2.0 x1.

Permalänk
Medlem

@Galadhnen: Kan inte säga bergssäkert att jag kommer ha behoven som kräver X570 istället för B450, men fick bli det då jag inte vill riskera att bli begränsad innan det är dags att uppgradera av prestandaskäl. Skulle lida mer över att ha köpt något för klent än över de extra pengarna det kostade just nu.

När prestandabehoven överstiger dessa delar kommer prylarna få flytta över till min server, som har behov av mycket expansionsportar.

@AxF: Är medveten om detta, men det får uppgraderas i ett senare skede. Är inte sugen på att lägga de extra pengarna just nu, utan tar det när behovet uppstår.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician