Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det står och dom har även sagt många gånger att dom kommer gå ut med info en vecka innan relesem. Förstår inte hur du kan röra till det. Det är det dom själva sagt och inte hållit. Om nu så är fallet att alla andra återförsäljare vet hur mycket enheter de fått in första batchen men inte webhallen av någon outgrundlig anledning. Skicka då ut ett mejl då att de fortfarande inte vet eller fått info från sony.

Att lova ett utskick en vecka innan och sen inte komma ut med något ser väldigt amatörmässigt ut och väldigt förvånad hur illa kommunikationen har skötts av webhallen. När både mediamarkt och elgiganten har kunnat hantera detta.

Exakt. Problemet med hela den här situationen är att webhallen lovade att mail skulle gå ut veckan före release.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Är det inte lite skumt att en extern ssd är snabbare i vissa fall än deras egen supersnabba interna ssd? Skulle inte den vara helt revolutionerande snabb?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Pratade precis med Media Markt efter inläggen här i tråden.

Enligt kundtjänst så ska inga mail gått ut felaktigt vad de hört. Har man också fått ett mail nyligen med förändring av ordern så är det för att de i deras system lagt alla beställningar på ett speciellt artikelnummer för att kunna behålla beställningsprdningen - Systemet kunde annars tydligen ta ordrar i en annan ordning än baserat på tiden ordern lades.

Jag har fått mail med ändrat artikelnummer så jag ska ha en på Releasedagen från MM - Om nu inte kundtjänst har fel info.

Är det endast de som får till release som fick uppdaterade artikelnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det står och dom har även sagt många gånger att dom kommer gå ut med info en vecka innan relesem. Förstår inte hur du kan röra till det. Det är det dom själva sagt och inte hållit. Om nu så är fallet att alla andra återförsäljare vet hur mycket enheter de fått in första batchen men inte webhallen av någon outgrundlig anledning. Skicka då ut ett mejl då att de fortfarande inte vet eller fått info från sony.

Att lova ett utskick en vecka innan och sen inte komma ut med något ser väldigt amatörmässigt ut och väldigt förvånad hur illa kommunikationen har skötts av webhallen. När både mediamarkt och elgiganten har kunnat hantera detta.

Skrivet av isbjoern:

Exakt. Problemet med hela den här situationen är att webhallen lovade att mail skulle gå ut veckan före release.

Well "veckan före" är inte slut ännu så kan fortfarande hända, däremot "en vecka" innan är en annan sak
Så verkar också som folk uppfattat det lite olika. Har de sagt något får de absolut hålla det även om svaret är att tyvärr har vi ingen ny info. Att säga det är bättre än att inte säga något alls.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Är det inte lite skumt att en extern ssd är snabbare i vissa fall än deras egen supersnabba interna ssd? Skulle inte den vara helt revolutionerande snabb?

Den är snabbare men för PS5 spel som är optimerade för det är vad de har sagt. Spel som inte är optimerade för det vinner inte mycket om ens något.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

PS4-spel har ju inte stöd för PS5s turboladdade disk I/O-APIer, så att prestanda inte blir helt på topp där är förståeligt. Extern mot intern lagring... Tja, spelkonsoller är komplicerade bestar nuförtiden, skumma saker kan väl hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Sony kanske bara strypt den interna disken, inte USB diskar, när man kör PS4 spel.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Elgiganten har nu skickat mail och spårningsinformation till alla som bokat och kommer att få på release av dom.

Nej, jag har inte fått något mail vad jag hittar men har pratat med kundtjänst och min order ligger för hantering. Kan handla om att de som hunnit få bokning hos PostNord fått spårinformation och att de skickar ut löpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Well "veckan före" är inte slut ännu så kan fortfarande hända, däremot "en vecka" innan är en annan sak
Så verkar också som folk uppfattat det lite olika. Har de sagt något får de absolut hålla det även om svaret är att tyvärr har vi ingen ny info. Att säga det är bättre än att inte säga något alls.

"Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release."

I min värld skulle jag senast skicka ut det igår alltså EN vecka INNAN release.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det står och dom har även sagt många gånger att dom kommer gå ut med info en vecka innan relesem. Förstår inte hur du kan röra till det. Det är det dom själva sagt och inte hållit. Om nu så är fallet att alla andra återförsäljare vet hur många enheter de fått in i första batchen men inte webhallen av någon outgrundlig anledning. Skicka då ut ett mejl då att de fortfarande inte vet eller fått info från sony.

Det är en vecka idag så att klaga innan idag är ju märkligt i sånt fall...

Skrivet av 93Clocker:

"Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release."

I min värld skulle jag senast skicka ut det igår alltså EN vecka INNAN release.

Så kan det vara om man vill tolka det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Inte så mycket att lägga tolkning i.

"Bäste Webhallenkund,

Du har säkert, som många andra förväntansfulla, frågor om hur det ser ut med tilldelning inför den största produktreleasen i år. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul".

Dvs torsdagen den 12/11. Och inte under v 46.
Hade det vart veckan innan leverans skulle de skriva:
"Under veckan innan release"

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Här är svaret från Webhallen citerat från min tråd jag skapade på deras kundforum; Nästa mail-utskick om tilldelning - Playstation 5
"Vi kommer att skicka ut nästa mail veckan innan release"

Jag tolkade det definitivt som att vi skulle få lite info kring våra ordrar denna veckan, förhoppningsvis torsdagen (igår).

Håller ju tummarna nu för söndagen eller måndagen som andra verkar ha hört...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Det är en vecka idag så att klaga innan idag är ju märkligt i sånt fall...

Så kan det vara om man vill tolka det så.

Hur kan en vecka innan bli på en fredag när konsollen släpps på en torsdag?

Det är inget man kan tolka olika en vecka innan är en vecka innan inte 6 5 4 dagar innan.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Många har hängt upp sig på just laddningstider nu när det finns ssd i konsol. Det krävs mer än snabbhet i ssd för att starta program/spel som cpu och det är troligtvis här flaskhalsen sitter. Fördelen att det nu sitter ssd i konsoler är att spelutvecklare kan börja optimera för det och då framförallt genom texturstreaming från ssd. Tråkigt nog hade varken xbox eller PS något sådant spel klart vid release som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Tycker folk tar lite väl hårt på att det LOVADES exakt en vecka innan release. Tror inte Webhallen menade exakt på torsdagen skulle information gå ut. Jag börjar också bli otålig och vill ha mitt PS5, men känns som att vi börjar bli lite väl otåliga och tar allting lite för bokstavligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur kan en vecka innan bli på en fredag när konsollen släpps på en torsdag?

Det är inget man kan tolka olika en vecka innan är en vecka innan inte 6 5 4 dagar innan.

Där håller jag med men tyvärr så brister detta i språket idag. Dessa brister finns överallt tyvärr så gör även jag dem

En vecka innan är bestämt form och ska då var 7 dagar innan, annars borde man säga ungefär en vecka innan.
Veckan innan kan vara när som, veckan före.

Men hänger inte upp mig på det utan kommer info, säg på måndag är jag mer än nöjd då jag inte förväntar mig något alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Acceptera att ni inte kommer att få en konsol på release. Ju förr ni inser det desto bättre för ert välmående.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Tycker folk tar lite väl hårt på att det LOVADES exakt en vecka innan release. Tror inte Webhallen menade exakt på torsdagen skulle information gå ut. Jag börjar också bli otålig och vill ha mitt PS5, men känns som att vi börjar bli lite väl otåliga och tar allting lite för bokstavligt.

Skrivet av Taskman:

Där håller jag med men tyvärr så brister detta i språket idag. Dessa brister finns överallt tyvärr så gör även jag dem

En vecka innan är bestämt form och ska då var 7 dagar innan, annars borde man säga ungefär en vecka innan.

Men hänger inte upp mig på det utan kommer info, säg på måndag är jag mer än nöjd då jag inte förväntar mig något alls.

Det "roliga" är ju att de innan de skickade ut det senaste mailet (det vi pratar om) är att det blev försenat pga att de skulle korrekturläsa och finslipa på det sista innan utskick. Så att "en vecka innan" inte skulle mena torsdagen utan "under v46" ser jag som en lite chans.
Om det är som så att de trots allt menade under vecka 46 så är det nog dags att byta ut personalen som ansvarar för mailutskicken, då till och med jag med dyslexi hade gjort ett bättre jobb.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Är det endast de som får till release som fick uppdaterade artikelnummer?

En ren gissning är att det endast är de som får uppdaterat artikelnummer- Så deras bokningssystem hanterar det som vanligt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Absolut man kan inte göra annat än att snällt vänta, men jag blir irriterad hur klumpiga dom varit med detta. Jag är trogen webhallen kund och besviken att dom skött detta som dom gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga med Webhallen är ju bristen på transparens. Någonting gör ju att dom inte kan gå ut med info. Det är ju inte bara för att dom vill jävlas.

Sen om det är marknadsavdelningen som ligger i Corona, att deras it system är värdelösa eller att dom ännu inte fått leverans av enheterna.... det är ju mer det man undrar över.

Det är ju meningslöst om dom skickar ut felaktig info bara för att hålla ”en vecka innan”, så hajar inte vad folk hetsar över.
Visst att dom skulle kunna skicka info om förseningen, men då tar ju bara det tid.

Sist men inte minst har jag ändå en viss förståelse över detta ”slipa på info”. Det gäller ju att skicka ut något så vattentätt att ens Kundtjänst inte blir sönderringd.

Skulle inte heller förvåna mig om dom fortfarande desperat försöker få tag på fler enheter. Gissar att dom sitter i skiten gällande antal enheter, och att det kommer bli en rejäl shitstorm när brytpunkten för leverans på releasedag väl uppdagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det enda tråkiga med Webhallen är ju bristen på transparens. Någonting gör ju att dom inte kan gå ut med info. Det är ju inte bara för att dom vill jävlas.

Sen om det är marknadsavdelningen som ligger i Corona, att deras it system är värdelösa eller att dom ännu inte fått leverans av enheterna.... det är ju mer det man undrar över.

Det är ju meningslöst om dom skickar ut felaktig info bara för att hålla ”en vecka innan”, så hajar inte vad folk hetsar över.
Visst att dom skulle kunna skicka info om förseningen, men då tar ju bara det tid.

Sist men inte minst har jag ändå en viss förståelse över detta ”slipa på info”. Det gäller ju att skicka ut något så vattentätt att ens Kundtjänst inte blir sönderringd.

Skulle inte heller förvåna mig om dom fortfarande desperat försöker få tag på fler enheter. Gissar att dom sitter i skiten gällande antal enheter, och att det kommer bli en rejäl shitstorm när brytpunkten för leverans på releasedag väl uppdagas.

Ja, nu får vi verkligen anse att det tillslut är bevisat, Webhallen kommer inte få sälja en enda PS5 under konsolens livstid, den kommer enbart säljas av alla andra. Webhallens marknadsavdelning kom olyckligt för oss på den ”briljanta” ide’n att låta alla förbokningar ligga kvar och ljuga genom tänderna kommande 5-6 år och de hoppas att alla har glömt bort att de väntade på en PS5:a när PS6 släpps.

(Och för er som detaljgranskar vartenda ord och nyans är ovan ironi och jag har _inte_ korrekturläst texten ovan eller funderat på hur många sätt den kan misstolkas på! )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Eller så har dem lyckats få några fler och detta med mejl en vecka innan är som bortblåst.. Finns fler alternativ än ett. Däremot vet jag med största sannolikhet att min order okt 2019 inte kommer vara på releasedagen. Men skulle den ändrats från "efter jul" till "innan jul". Kommer jag fira stort trots bokningskaoset🥂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Netonnet har inte heller meddelat 100% ännu. Enda jag fått veta att det ser ut som att dom kommer kunna leverera till mig till release.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hoppade på direkt men vid kassan kände jag ”vill fan inte ligga ute med 12000kr”

Permalänk
Medlem

Jag provade o boka en, får se vad som händer hehe! tack för tips

EDIT: nu står den som bevaka.. hann jag precis boka en till launch? helvete va dumt att få höga förhoppningar nu! hahaha

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

stängd igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag provade o boka en, får se vad som händer hehe! tack för tips

Va falls. 8 min senare så går de inte o boka längre :/

Permalänk
Medlem

Supertack för tipset!
Hoppas att dom får in några.

Skrivet av NorthBadass:

Hoppade på direkt men vid kassan kände jag ”vill fan inte ligga ute med 12000kr”

Välj faktura, så slipper du ligga ute med stålar