Tvättmaskin med 2-polig kontakt?

Permalänk
Avstängd

Tvättmaskin med 2-polig kontakt?

Tjo! PÅ måndag kommer min första tvättmaskin på 31 år. Dessvärre har jag endast vanliga 2-poliga kontaktuttag i grovköket där det kmr kopplas in, går ej någon annanstans i lägenheten.

Följande maskin gäller det: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4800184

Framgår ej om det är vanlig 2-polig kontaktuttag som kopplas in eller någon slags "Fas"-kontakt (jag kan inte eltermerna).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån vad som står på sidan ser det ju ut som att det räcker (rent effektmässigt) med en vanlig stickkontakt och en fas (står 230 V, max effekt 2300W, vilket blir 10 ampere), förutsatt att du har minst 10 Ampere-säkring på den gruppen där eluttaget sitter. Bäst är att ha uttaget på en egen säkring om det går.

Sen kan det finnas elsäkerhetsregler som jag inte känner till?

Permalänk
Medlem

Många moderna tvättmaskiner har vanlig 1-fas stickpropp dock jordad. Det måste då finnas säkra IP-klassade uttag för detta om maskinen står i ett våtutrymme.

3-fas maskiner är ovanligt idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Många moderna tvättmaskiner har vanlig 1-fas stickpropp dock jordad. Det måste då finnas säkra IP-klassade uttag för detta om maskinen står i ett våtutrymme.

3-fas maskiner är ovanligt idag.

Frågan är om ett grovkök är ett våtutrymme? Per definition så måste det finnas vatten fram till maskinen i alla fall.

Permalänk
Avstängd

230V = vanlig jordad kontakt

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Frågan är om ett grovkök är ett våtutrymme? Per definition så måste det finnas vatten fram till maskinen i alla fall.

Reglerna ändrades något för massa år sedan, förut fick du inte ha ett jordat uttag i badrummet, nu får man det, om det är ett visst avstånd till t.ex dushen (kommer inte ihåg reglerna).

När jag jobbade som vaktmästare byttes alla fasta uttag (gamla uttag för tvättmaskiner) ut, mot ett vanligt jordat 2-vägs uttag, som det heter, så att dom kunde ställa in tvättpelare överallt.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

Annars klipper man bort stickkontakten och monterar in med en vanlig arbetsbrytare.

Permalänk
Avstängd

Asså vad jag menar med 2-polig är att det är två hål i eluttaget (ett vanligt jordat eluttag) och därmed om kabeln som man stoppar in har 2 poler, två piggar som sticks in i hålet. Antar att det är en vanlig sladd som kopplas precis som med all övrig elutrustning förutom de som faktiskt har "Faser"? (t.ex., spis)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Asså vad jag menar med 2-polig är att det är två hål i eluttaget (ett vanligt jordat eluttag) och därmed om kabeln som man stoppar in har 2 poler, två piggar som sticks in i hålet. Antar att det är en vanlig sladd som kopplas precis som med all övrig elutrustning förutom de som faktiskt har "Faser"? (t.ex., spis)

Så här ska uttaget se ut där du ska koppla in tvättmaskinen. Råder tveksamheter kontakta en elektriker!

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är det vanliga idag att maskinerna har 230 V med stickpropp, om det är en hemmamaskin. De bör dock ha egen säkring med tanke på effekten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

https://www.elbutik.se/PICTURE/180468-44-177420-4-1820286.jpg

Så här ska uttaget se ut där du ska koppla in tvättmaskinen. Råder tveksamheter kontakta en elektriker!

Exakt så där ser den ut med de två hålen och metallbitarna som jag antar är för jordningen? Jag spekulerar att det lär finnas en separat säkring till grovköksrummet. Där står även ett inkopplat torkskåp som byttes vid stambytet i lägenheten.

Två sådana där kontakter (2 uttag per kontakt) finns vid grovkökets kran. En på ovansidan nära kranen (vilket är en underlig plats tycker jag för elkontaktuttag då det kan skvätta vatten på den om det sprutar tillräckligt hårt på något under kranen) och så är en precis under kranbänken vilket jag antar är där jag skall koppla in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har exakt den tvättmaskinen och det är en helt vanlig vinklad jordad kontakt i den, så sitter det ett standard jordat eluttag på väggen så är det bara att plugga in.
Precis ett sådant uttag som @Herr Kantarell: har bild på.

Får säga att det är en väldigt trevlig maskin, tyst och gör sitt jobb utan problem.
Verkligen värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt så där ser den ut med de två hålen och metallbitarna som jag antar är för jordningen? Jag spekulerar att det lär finnas en separat säkring till grovköksrummet. Där står även ett inkopplat torkskåp som byttes vid stambytet i lägenheten.

Två sådana där kontakter (2 uttag per kontakt) finns vid grovkökets kran. En på ovansidan nära kranen (vilket är en underlig plats tycker jag för elkontaktuttag då det kan skvätta vatten på den om det sprutar tillräckligt hårt på något under kranen) och så är en precis under kranbänken vilket jag antar är där jag skall koppla in.

Japp metallen på sidorna är jord.

Om torkskåpet sitter på samma säkring går den nog om du kör båda samtidigt.

Tror det är lugnt annars brukar uttagen sitta 1.5m upp i våtutrymmen. (för ev skvätt och översvämming)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Annars klipper man bort stickkontakten och monterar in med en vanlig arbetsbrytare.

Det låter man en auktoriserad elektriker göra i så fall. Många företag medger dock inte att en stickkontakt får klippas av för fast montering, och i så fall måste elektrikern byta till ett jordat vägguttag.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd

Jag kikade i proppskåpet och såg:
10 Uttag Grovkök 10A
11 Uttag Grovkök 10A
12 Torkksåp (ingen ampere anges)

Så jag tänker mig att torkskåp delar på samma säkring som 11 Grovkök?

Det övre eluttaget sitter i princip i samma höjd som kranens munstycke och cirka 30 cm i sämst fall:

Är det en värdig "ENGINEERING FAILS MEME"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kikade i proppskåpet och såg:
10 Uttag Grovkök 10A
11 Uttag Grovkök 10A
12 Torkksåp (ingen ampere anges)

Så jag tänker mig att torkskåp delar på samma säkring som 11 Grovkök?

Tolkar det mer som om att:
Propp nummer 12 är den för torkskåpet.
Medans 10 och 11 är respektive uttag som finns i grovköket.

Lättast är att sätta i en lampa i respektive uttag och helt enkelt skruva ur proppen och se om det släcks eller inte.
Då vet du exakt vilken propp som går var.

Om det är skruvsäkringar så titta inte på dem när du skruvar i/ur dem så du inte blir bländad av eventuell ljusbåge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Tolkar det mer som om att:
Propp nummer 12 är den för torkskåpet.
Medans 10 och 11 är respektive uttag som finns i grovköket.

Lättast är att sätta i en lampa i respektive uttag och helt enkelt skruva ur proppen och se om det släcks eller inte.
Då vet du exakt vilken propp som går var.

Proppskåpet jag har har endast brytare som man bryter upp och ner på knappar, än säkringsproppar man drar ut, så verkar vara annat slags proppskåp? Det installerades i samband med stambytet av el, installerades 13:e mars 2018.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som om du definitivt skall ta in en elektriker och inte mickla själv annars blir det livsfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Proppskåpet jag har har endast brytare som man bryter upp och ner på knappar, än säkringsproppar man drar ut, så verkar vara annat slags proppskåp? Det installerades i samband med stambytet av el, installerades 13:e mars 2018.

OK, så de har satt in automatsäkringar i det nya proppskåpet, mycket lättare att jobba med.
Bara att slå på och av brytarna precis som vilken strömbrytare som helst.

Plugga in valfri lampa/radio/vad som helst egentligen i eluttagen och bryt säkringarna i proppskåpet en efter en och se vilken säkring som gör att lampan släcks. Då vet du vilken propp som går till vilket uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det spelar ju ingen roll. Har du dvärgbrytare/automatsäkringar så är det ju bara att slå av dem för att testa vilken som går till vilket uttag. Det står på dem vad det är för storlek, vanligast B10 eller C10 för vanliga vägguttag. Bokstaven anger karaktäristiken/trögheten och siffran antalet A.

Permalänk
Medlem

Alla tvättmaskiner som säljs till konsumenter idag kommer med en vanlig jordad stickkontakt och vill sitta i ett uttag med en säkring på minst 10A

Glöm inte ta bort transportsäkringarna på tvättmaskinen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]