Permalänk
Medlem

Tvättmaskin från Samsung?

När jag flyttade till min nuvarande lägenhet för runt 8 år sedan medföljde en tvättmaskin och en torktumlare från Siemens. De har fungerat relativt bra, men nu har tvättmaskinen börjat få problem. oavsett program eller om man lägger något i den eller inte så snurrar inte trumman.
Har letat lite på Google och toppalternativen verkar vara att drivremen hoppat eller lagt av eller att någon kolfiberborste slitits ner för mycket(den är ju trots allt 8år). Är det borsten så verkar de gå för 450kr plus eventuell kostnad för tekniker om man inte får till det själv.

Har nu barn så en fungerande tvättmaskin känns lite prioriterat. Lite mitt i månaden, men känner att jag kan gå upp till 7000kr. Ä rdock inte allt för insatt i området om man säger så. Såg att en lokal handlare har en Samsung WW80J6400CW nedsatt från 8500 till 7000.
Hittar dock inte så mycket om tvättmaskiner från Samsung. Är det ett vettigt val eller är det bättre att satsa på mer "kända" vitvarutillverkare som Electrolux, Bosch, Siemens,...

Har även tittat lite på Electrolux EW6F6248G5 ifall Samsung inte skulle fungera. Men det skulle kännas bättre att kunna köpa lokalt i det här fallet för installation och bortforsling av den gamla eller ifall något händer.

Permalänk

Inte taggad att skruva isär o kolla efter vad orsaken är?

Kan vara svårt att hitta en drivrem i rätt storlek utan rätt kunskap om var man ska leta och likaså med kolen (borst).
Drivrem eller kol brukar inte kosta mer än 100kr på tex Ebay.

Tar dock tid och det är inte alla som har det.

Permalänk
Medlem

Bakom brukar det finnas 6-8 skruvar till en stor lucka du kan plocka bort för att ha åtkomst. Är det rem kan du relativt enkelt kunna hitta en på Mekonomen eller Meca, plocka med den gamla isf så kan dom mäta den bara.

Samsung har haft någon maskin som varit bäst i test vill jag minnas för något år sedan, men det är nog som så att man får söka till sig recensioner och jämföra en hel del. Jag skulle kunna tänka mig en Samsung maskin.
Såg lite recensioner på maskinen och den verkar fått bra betyg, så jag skulle definitivt kunna äga en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Inte taggad att skruva isär o kolla efter vad orsaken är?

Kan vara svårt att hitta en drivrem i rätt storlek utan rätt kunskap om var man ska leta och likaså med kolen (borst).
Drivrem eller kol brukar inte kosta mer än 100kr på tex Ebay.

Tar dock tid och det är inte alla som har det.

Jag har för dålig kunskap om tvättmaskiner, men funderar på att kika lite när barnen somnat.
Hittade en tråd från Byggahus.se som verkar handla om samma problem som jag har och hans maskin har samma e-nummer som min förutom de två siffrorna efter /.
Kan man byta själv så är det ju enklare i dessa tider, men enligt Byggahus-tråden verkar det lite småbökigt att ta sig in på rätt ställe.

Som sagt, med barn blir det en del nerspillda kläder med mera så jag är inte jättesugen på att vänta på något från eBay. I och för sig kan det kanske ta lika lång tid om man beställer från Siemens.

Permalänk
Hedersmedlem

@Naki: Mina föräldrar hade en Samsung-maskin som dog för några veckor sen. Ibland så klarade den sig genom programmen men för det mesta så stannade den någonstans mitt i utan någon uppenbar anledning. När vi letade runt så visade det sig vara ett fel som fler hade upplevt och de flesta skrev om samma sak: hur svårt/omöjligt det var att få tag i vare sig reservdelar till just Samsung eller servicetekniker som kunde reparera dem. Av den anledningen valde mina föräldrar specifikt bort Samsung när maskinen skulle bytas ut.

Kanske ser kvalitetskontrollen annorlunda ut nu för tiden men kanske något att ha i åtanke ändå.

Permalänk
Medlem

Tack @Andreaz1 Electrolux-maskinen börjar låta mer lockande

Tog bort bakplåten och tyckte drivremmen såg bra och spänd ut. Ska se om jag lyckas välta den för att se hur det är med kolet och det är något jag vågar mig på att försöka byta själv. Annars verkar i alla fall Siemens vilja ha 1490kr för att skicka ut någon plus 450kr i material.