Sprucken skärm på drulle, skicka på försäkringsbolagets egna verkstad, garanti försvinner?

Permalänk
Medlem

Sprucken skärm på drulle, skicka på försäkringsbolagets egna verkstad, garanti försvinner?

Klantade till mig igår och tappade mobilen när jag åt och så klart spricker skärmen. Mobilen i sig är en s10+ inköpt i mars 2020. Eftersom det kostar 3300 att byta skärm, så valde jag det att ta genom drulleförsäkringen där självrisken är 1500. Nu har försäkringsbolaget svarat och dom vill att jag skickar mobilen hos Giab så dom kan åtgärda felet. Problemet är ju nu att om Giab byter skärmen då försvinner mitt garanti från Samsung helt på allting inkl vattentätheten. Giab lämnar sitt eget garanti på tre månader men inte på vattentätheten.

Det jag undrar är kan jag ställa krav på försäkringsbolaget att jag vill göra mitt byte hos Samsungs egna verkstäder eller måste jag göra det försäkringsbolaget säger! Har någon av er haft något liknande problem? Lite jobbigt läge

Permalänk
Medlem

Normalt är ju att enheten ska vara i samma skick som innan den gick sönder, om du förlorar något som är ganska stort bör du prata med dem och fråga hur de ersätter eller alternativt kompenserar för det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

GIAB lagar ju ingenting själva.

"GIAB reparerar inga telefoner själva utan jobbar i ett nätverk med externa globala aktörer för både reparationer och utbytesenheter som t. ex. Apple, Samsung och Sony. Dessa leverantörer är noga utvalda för att kunna säkerställa hållbarhet, kvalitet och bästa lösningen för kund till bästa tänkbara pris på lång sikt. Alla leverantörer arbetar med originaldelar."

Och om du bor i en stad med en auktoriserad Samsung verkstad så kan du ju alltid fråga ditt försäkringsbolag om det är okej att du lämnar in den där

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Normalt är ju att enheten ska vara i samma skick som innan den gick sönder, om du förlorar något som är ganska stort bör du prata med dem och fråga hur de ersätter eller alternativt kompenserar för det?

Jag har skickat mejl till dom och frågat om det också, väntar bara på svar. Tänkte mest kolla här av nån som är mer erfaren på såna grejer eller om man kan se det från nya synpunkter alt komma med nya argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

GIAB lagar ju ingenting själva.

"GIAB reparerar inga telefoner själva utan jobbar i ett nätverk med externa globala aktörer för både reparationer och utbytesenheter som t. ex. Apple, Samsung och Sony. Dessa leverantörer är noga utvalda för att kunna säkerställa hållbarhet, kvalitet och bästa lösningen för kund till bästa tänkbara pris på lång sikt. Alla leverantörer arbetar med originaldelar."

Och om du bor i en stad med en auktoriserad Samsung verkstad så kan du ju alltid fråga ditt försäkringsbolag om det är okej att du lämnar in den där

Har sett det, men det står ingenting om just original garantin. Endast deras 3 månaders garanti

Ang det sistnämnda det exakt det jag vill göra. Samsung har egna serviceställen i Malmö som man kan lämna in mobilen och dom byter det mesta på dagen. Nu ska man skicka in, vänta minst en vecka och allt det.

Permalänk

Min S10+ körde jag över med bilen, skärm, bakstycke kamera, totalt mos.

Skickade in den via mitt försäkringsbolag till Giab, men självrisken var på 1800:-, som man fick betala när man hämtade ut den.

Hämtade ut den för ett par dagar sen och har synat den ordentligt, lika som ny.

Skulle det bli något fel, typ hårdvarumässigt etc, så skulle jag definitivt prova lämna in den på
originalgarantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Min S10+ körde jag över med bilen, skärm, bakstycke kamera, totalt mos.

Skickade in den via mitt försäkringsbolag till Giab, men självrisken var på 1800:-, som man fick betala när man hämtade ut den.

Hämtade ut den för ett par dagar sen och har synat den ordentligt, lika som ny.

Skulle det bli något fel, typ hårdvarumässigt etc, så skulle jag definitivt prova lämna in den på
originalgarantin

Är den verkligen reparerad? Det låter ju som om det är en ny du fått om den nu var så mosad som du skrev?

Permalänk
Medlem

GIAB lagar eller byter ut enheten så den blir i det skick den var innan skadan skedde. DOCK så garanterar de inte att färg stämmer överens om de byter telefon.

Min OnePlus 7t pro fick sprucken skärm, skickade in den på försäkringen till just GIAB. Döm av min förvåning när jag fick mejl om att de dömt ut den pga att kostnaden var mer än försäkringsbolaget betalar (6600kr). Ringde upp arg som ett bi då de förklarar att de har problem med att hitta reservdelar till vissa telefoner och således inte kunde laga den.

Tji fick jag, och fick köpa en ny telefon.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Rent krasst bör hela produktgarantin anses som förbrukad, oavsett vilken verkstad som åtgärdar felet, eftersom det skett p.g.a. fysisk åverkan. Detta är däremot något som verkstäderna/tillverkarna brukar vara hårdare på om det gäller vätskeskador. I övriga fall kan de vara schysstare.

Hade jag varit du skulle jag kontaktat Samsung och frågat hur de ställer sig eventuell framtida garantiservice på en telefon som åtgärdats för en icke garantirelaterad skada och se vad de säger.

Som andra har sagt kan du alltid fråga försäkringsbolaget om de kan godkänna ett kostnadsförslag från en annan auktoriserad verkstad än de vanligtvis väljer (InfoCare / whoever), men är inget du lär kunna kräva.

I värsta fall är det den verkstadsgaranti som du ev. får efter reparation som du kommer behöva förlita dig på. Oavsett verkstad du vänder dig till.

/Källa: Jobbat med denna typen av ärenden i 4 år.

Permalänk
Medlem

@Microsoft Teams:
Enligt Samsungservice så behåller man produktgarantin och ursprungliga tätheten vilket försäkringsbolaget inte gör!

Har skickat tillbaks till försärkingsbolaget men inte fått svar nu fem dagar senare. Får fråga igen...

Permalänk
Medlem

Fått svar av försäkringsbolaget och självklart fick jag inte lämna in den. Så nu är mobilen skickad från Malmö (mig) till Giab i Staffansorp. Där har dom kommit fram till att det trasig skärm. Så nu har dom skickat mobilen till Samsungs verkstad i Malmö för att byta skärm. Får se om den skickas direkt sen till mig eller till Giab sen till mig.
Känns så jävla onödig, och nu är man utan mobil i minst 1.5 vecka...