Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Någon som ett bra tipps på en enkel men ok malt kvarn?

Jag köpte en corona på pgw.se för typ 280 kr. De är bra som förstakvarn. Ska du bli riktigt seriös senare är den en monstermill eller liknande som gäller.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Någon som ett bra tipps på en enkel men ok malt kvarn?

Undvik iallafall dom billigaste kinaskroten med långa, pinnsmala valsar. Dels så böjer sej "stål"valsarna och dels nöts lettringen ut väldigt fort på dom. Coronan som ingenjören föreslog funkar till t.ex. brew in a bag men det är svårt att få konsistent resultat ur dom. Monster Mill etc funkar men kostar en god bit mer, samma med MattMill, deras billigaste modell, "Student" kostar 14-1500kr, och då ska man köpa till veven ännu. Man ska brygga en hel del egentligen före det löns att mala själv.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Undvik iallafall dom billigaste kinaskroten med långa, pinnsmala valsar. Dels så böjer sej "stål"valsarna och dels nöts lettringen ut väldigt fort på dom. Coronan som ingenjören föreslog funkar till t.ex. brew in a bag men det är svårt att få konsistent resultat ur dom. Monster Mill etc funkar men kostar en god bit mer, samma med MattMill, deras billigaste modell, "Student" kostar 14-1500kr, och då ska man köpa till veven ännu. Man ska brygga en hel del egentligen före det löns att mala själv.

Jag investerade rätt tidigt i en egen kvarn. Jag får väldigt fint resultat av den, hela skal och knäckta kärnor. Anledningen till att jag vill mala själv är att jag vill ha den absolut högsta färskheten i min malt men även för att lagringstiden på specialmalt är bra mycket längre på okrossad malt. Där kanske man inte använder så mycket per bryggning. Priset på en hel säck (25 kg) basmalt är runt 300 kr. Ska man köpa en hel säck krossad malt så blir det dyrare och den ska helst förbrukas på 6 månader.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag investerade rätt tidigt i en egen kvarn. Jag får väldigt fint resultat av den, hela skal och knäckta kärnor. Anledningen till att jag vill mala själv är att jag vill ha den absolut högsta färskheten i min malt men även för att lagringstiden på specialmalt är bra mycket längre på okrossad malt. Där kanske man inte använder så mycket per bryggning. Priset på en hel säck (25 kg) basmalt är runt 300 kr. Ska man köpa en hel säck krossad malt så blir det dyrare och den ska helst förbrukas på 6 månader.

Jag kämpade mej fram med en såndär värdelös kinakross tills jag skaffade B80'n, den är rätt kinkig med krossningen och jag fick så lov att uppgradera, men man får såklart krossat malt med nästan vad som helst.

Jag tänkte som så att jag lär inte sluta brygga i första taget och slog till på en MattMill mendet är nog overkill för en som brygger förnuftiga mängder.

Väldigt precis justering och jag kan inte föreställa mej att man får sönder den sålänge man nu inte öppnar gruskross.

Drog sönder en Ryobi-skruvdragare på ett halvår och skaffade till en 230V motor med snäckväxel så blev det mindre jobb med.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag kämpade mej fram med en såndär värdelös kinakross tills jag skaffade B80'n, den är rätt kinkig med krossningen och jag fick så lov att uppgradera, men man får såklart krossat malt med nästan vad som helst.

Jag tänkte som så att jag lär inte sluta brygga i första taget och slog till på en MattMill mendet är nog overkill för en som brygger förnuftiga mängder.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-7gtcq8Q/0/f1f61018/X2/210121_1-X2.jpg

Väldigt precis justering och jag kan inte föreställa mej att man får sönder den sålänge man nu inte öppnar gruskross.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-GtzMHSb/0/e09a46b1/X2/210121_3-X2.jpg

Drog sönder en Ryobi-skruvdragare på ett halvår och skaffade till en 230V motor med snäckväxel så blev det mindre jobb med.

Hehe nej det är väl om du skulle få en näve grus ner med malten men det lär inte hända. Jag kommer nog gå över till en större kvarn. För mig är det tratten som är för liten på min corona, i övrigt gör den jobbet. Jag har för övrigt en borrhammare på 1500 W. Den kan vispa betong så den lär även kunna driva en maltkvarn med grus 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag investerade i ett Brewzilla. Ska även skaffa en whirlpoolarm till den för att kunna maxa humlebomberna. Har testat verdants jäst och den gjorde riktigt fina neipor!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag investerade i ett Brewzilla. Ska även skaffa en whirlpoolarm till den för att kunna maxa humlebomberna. Har testat verdants jäst och den gjorde riktigt fina neipor! https://i.imgur.com/VNzRgHC.jpg

Spännande! Jo Verdant-jästen är bra på sånt. Har använt den ett par gånger men tycker lika mycket om US-05, som är lite billigare. Min smak för IPA drar ändå mer åt brittiska hållet och jag brukar mest använda Nottingham då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Spännande! Jo Verdant-jästen är bra på sånt. Har använt den ett par gånger men tycker lika mycket om US-05, som är lite billigare. Min smak för IPA drar ändå mer åt brittiska hållet och jag brukar mest använda Nottingham då.

Den bästa ipan jag gjort är på S-04. Också brittisk jäst. Tror verdants är lite som Nottingham och S-04 men med vanilj. Men US-05 ger riktigt ren fin IPA. Gillar man som jag västkustipa är den klockren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som tryck jäser sin lager i rumstemperatur med FermZillA och BlowTie spundventil?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ingen som tryck jäser sin lager i rumstemperatur med FermZillA och BlowTie spundventil?

Jag har tänkt testa jäsa vid 1 bars tryck bara för att se om det är någon skillnad. Annars har jag bara bra erfarenheter av W34-70, Lallemands Diamond, Urkel och Global. Dessa kan man med mycket bra resultat jäsa i 18-20 °C. Kanske även varmare, vid atmosfärstryck.

Kolla även denna länk

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Har själv inget egentligt intresse för öl-bryggning men ta mig-tusan om ni inte har gjort en lite intresserad ändå!
Just nu har jag INGEN plats för mitt egna lilla bryggeri hemma men i framtiden räds jag inte för att köpa lite utrustning och prova på

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Har själv inget egentligt intresse för öl-bryggning men ta mig-tusan om ni inte har gjort en lite intresserad ändå!
Just nu har jag INGEN plats för mitt egna lilla bryggeri hemma men i framtiden räds jag inte för att köpa lite utrustning och prova på

//Pontus

Det finns ingen återvändo nu
Det är ju lika naturligt som att baka sitt eget bröd. Och tänkt om det skulle bli krig eller någon annan kris. Vattnet kanske försvinner på sommaren när det är +30°C. Är det inte fint att då ha 60 L iskall öl att tillgå .
För övrigt behöver man inte mer än en kastrull när man börjar. Och en sil. Sedan kokar du på spisen i köket. Du kan med fördel börja med Coopers Craft kit på 8,5 L. Muntons DME är en bra ingångsport för bryggare. Som ett torrt pulver du häller i och inte ens behöver koka mer än några minuter. Förklaring vad DME är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är kul att det här blivit så populärt!
Nästan varenda ort runt mig har numera ett litet bryggeri, även orter med bara några hundra invånare.
Det har verkligen tagit oss med storm det här

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ingenjören:

Det finns ingen återvändo nu
Det är ju lika naturligt som att baka sitt eget bröd. Och tänkt om det skulle bli krig eller någon annan kris. Vattnet kanske försvinner på sommaren när det är +30°C. Är det inte fint att då ha 60 L iskall öl att tillgå .
För övrigt behöver man inte mer än en kastrull när man börjar. Och en sil. Sedan kokar du på spisen i köket. Du kan med fördel börja med Coopers Craft kit på 8,5 L. Muntons DME är en bra ingångsport för bryggare. Som ett torrt pulver du häller i och inte ens behöver koka mer än några minuter. Förklaring vad DME är

Ja domdär länkarna var inte så hälsosamma för husfriden
Må frugan ha barmhärtighet över mig, jag ska ju bara prova på!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja domdär länkarna var inte så hälsosamma för husfriden
Må frugan ha barmhärtighet över mig, jag ska ju bara prova på!

//Pontus

Lycka till! Och glöm inte, resan är målet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är kul att det här blivit så populärt!
Nästan varenda ort runt mig har numera ett litet bryggeri, även orter med bara några hundra invånare.
Det har verkligen tagit oss med storm det här

Ja men det har även varit otroligt låg nivå på många microbryggerier i sverige. Det som skett på senare tid är någon form av utrensning där de sämsta fått lägga ner. Men det finns väldigt många fina bryggerier i Sverige nu. Stigbergets är en av mina favoriter och även O/O, Apex m.fl. Rolig tid för ölälskare helt klart! Plus att vi har lyxen att bo nära både Belgien och Tyskland med sin ölkultur. Systembolaget brukar ju ta hem mycket roligt faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja men det har även varit otroligt låg nivå på många microbryggerier i sverige. Det som skett på senare tid är någon form av utrensning där de sämsta fått lägga ner. Men det finns väldigt många fina bryggerier i Sverige nu. Stigbergets är en av mina favoriter och även O/O, Apex m.fl. Rolig tid för ölälskare helt klart! Plus att vi har lyxen att bo nära både Belgien och Tyskland med sin ölkultur. Systembolaget brukar ju ta hem mycket roligt faktiskt.

Absolut, här är det Edets bryggeri som satt igång nu och dom har även lite bokade pubkvällar och så, och man kan även som företag boka att åka dit och brygga sitt eget öl! Är väl lite utav en gimmick kanske, men en rolig grej att göra med sina kollegor.

Även Grästorp har slagit igenom ganska bra med sitt lilla bryggeri, det ligget i närheten det med. Jättekul!

Det är alltid spännande att prata om systembolaget med mina engelska/danska vänner, för dom är det en så otroligt konstig grej.
Personligen tycker jag om systemet, jag dricker inte så mycket alkohol, men varje gång jag går till systemet så får man en bra bemötelse med utbildad personal som gör sitt bästa för att hjälpa en hitta rätt. Det slår kiosken på hörnet i danmark liksom. (Förutom priset xD)

Och precis som du säger, imponerande hur mycket man kan beställa in till systemet, sällan jag inte lyckats beställa något jag vill ha.

Nåväl, vill inte bli allt för indragen helt off-topic, men det är verkligen jättekul att läsa alla inlägg här inne, brygg på och brygg väl! <3

Jag ska kolla upp Stigberget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Absolut, här är det Edets bryggeri som satt igång nu och dom har även lite bokade pubkvällar och så, och man kan även som företag boka att åka dit och brygga sitt eget öl! Är väl lite utav en gimmick kanske, men en rolig grej att göra med sina kollegor.

Även Grästorp har slagit igenom ganska bra med sitt lilla bryggeri, det ligget i närheten det med. Jättekul!

Det är alltid spännande att prata om systembolaget med mina engelska/danska vänner, för dom är det en så otroligt konstig grej.
Personligen tycker jag om systemet, jag dricker inte så mycket alkohol, men varje gång jag går till systemet så får man en bra bemötelse med utbildad personal som gör sitt bästa för att hjälpa en hitta rätt. Det slår kiosken på hörnet i danmark liksom. (Förutom priset xD)

Och precis som du säger, imponerande hur mycket man kan beställa in till systemet, sällan jag inte lyckats beställa något jag vill ha.

Nåväl, vill inte bli allt för indragen helt off-topic, men det är verkligen jättekul att läsa alla inlägg här inne, brygg på och brygg väl! <3

Beställ en burk Stigbergets New & Improved IPA, en NEIPA från Apex och kanske en burk ipa från O/O. Sedan är du i himmelriket

Tycker för övrigt att Systembolaget är enormt bra med sitt sortiment och sin expertis. Även priserna är "humana"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Måste hålla med här, samma i Finland, Alko som det heter här är väldigt bra jfm urvalet i matvaruaffärerna som trots att dom numera får sälja upp till 5,5% knappt alls förbättrat sitt urval, 70-75% nästintill identisk ljus lager och några strösorter mikrobryggeriöl som byts ut kanske en gång i halvåret om man har tur. Kanske bättre på större orter men ute på vischan får man helt enkelt så lov att beställa in.

Motståndarna har dessutom inte jämfört priser, nästan allt som finns i bägge är billigare på Alko men ändå tycks dom tro att det skulle bli billigare om det lades ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Måste hålla med här, samma i Finland, Alko som det heter här är väldigt bra jfm urvalet i matvaruaffärerna som trots att dom numera får sälja upp till 5,5% knappt alls förbättrat sitt urval, 70-75% nästintill identisk ljus lager och några strösorter mikrobryggeriöl som byts ut kanske en gång i halvåret om man har tur. Kanske bättre på större orter men ute på vischan får man helt enkelt så lov att beställa in.

Motståndarna har dessutom inte jämfört priser, nästan allt som finns i bägge är billigare på Alko men ändå tycks dom tro att det skulle bli billigare om det lades ner.

Det där stämmer rätt bra med en undersökning jag såg mellan länder som hade det reglerat och de som inte hade det. Systembolaget var dock billigare på "finöl" än både Alko och Norges motsvarighet.
Länge leve Systembolaget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Intressant, jag erkänner att jag inte har så bra koll på just Finland, men precis som du säger, det är svårt för den genomsnittliga mataffären att erbjuda ett vettigt utbud, speciellt ute på landsbygden, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Senaste jäsning:

Typ: Tjeck Pils
Recept
23L

Kok 60 minuter
4L Weyermann Maltextrakt Bavarian Pilsner + 6L vatten

i humlepåse med pellets:
60 min 20g Magnum
30 min 33g Saaz
15 min 33g Sazz

Stoppa ner kock kärl i vasken med kallvatten när den når 40c spä ut med kallvatten till 23L och 20c. Om ditt kok kärl är mindre än 23L kan du spä ut den i din FermZilla (30L)

Tillsätt bryggsocker (OBS ej strösocker) tills du uppnår OG 1,055

För över vätskan i kokkärl (mäsken) till FermZilla häll i 2pkt jäst Fermentis Saflager W-34/70 trycksätt till 0,7 Bar med Gaskit till fatölsanläggning sätt läckventill till att börja läcka vid 2 Bar. Jäs i 2 veckor och mät FG 1,012 eller lägre samt provsmaka. In med hela FermZilla i kylen (4-6 grader) 3 veckor. Nu är ölen klar och redo att serveras direkt från FermZilla. Efterhand som du dricker kommer trycket sjunka så justera trycket efterhand med ditt Gaskit till fatölsanläggning. När ölen är slut spara jäst bottensatsen i din FermZilla i kylskåpet och häll på nästa kok.

Vad smakar det här då?
Blanda 50% Nils Oscar god lager och 50% Urquell

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Senaste jäsning:

Typ: Tjeck Pils
Recept
23L

Kok 60 minuter
4L Weyermann Maltextrakt Bavarian Pilsner + 6L vatten

i humlepåse med pellets:
60 min 20g Magnum
30 min 33g Saaz
15 min 33g Sazz

Stoppa ner kock kärl i vasken med kallvatten när den når 40c spä ut med kallvatten till 23L och 20c. Om ditt kok kärl är mindre än 23L kan du spä ut den i din FermZilla (30L)

Tillsätt bryggsocker (OBS ej strösocker) tills du uppnår OG 1,055

För över vätskan i kokkärl (mäsken) till FermZilla häll i 2pkt jäst Fermentis Saflager W-34/70 trycksätt till 0,7 Bar med Gaskit till fatölsanläggning sätt läckventill till att börja läcka vid 2 Bar. Jäs i 2 veckor och mät FG 1,012 eller lägre samt provsmaka. In med hela FermZilla i kylen (4-6 grader) 3 veckor. Nu är ölen klar och redo att serveras direkt från FermZilla. Efterhand som du dricker kommer trycket sjunka så justera trycket efterhand med ditt Gaskit till fatölsanläggning. När ölen är slut spara jäst bottensatsen i din FermZilla i kylskåpet och häll på nästa kok.

Vad smakar det här då?
Blanda 50% Nils Oscar god lager och 50% Urquell

Intressant! Bryggde själv idag. Bilder kommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag bryggde jag en Helles exportbier. Siktade på 5,6 % ibu 25.
Malten utgjordes av Barke pilsnermalt, 7% Barke Munich och 7 % carahell.
Humlen blev Magnum i first wort och Tettnanger de sista 10 minuterna.

Mäskvatten och lakvatten har behandlats och värms upp

Viktigt att röra ut alla klumpar ur malten.

Idag siktade jag på en mäsktemp runt 66 °C.

När det är dags för lakning hissas maltkorgen.

Lakning sker med 75 °C vatten från min gamla bryggkastrull.

Man blir törstig av att brygga. Avnjuter min tyska pilsner. Ser ni så blank och fin den är?

Rullande kok

Refraktometern visar att jag är nära mål. OG 1.052 om jag läst/räknat rätt.

Nedkylning till 16 °C råkade det bli. Jästen är Imperial Global. Kommer få jäsa i ca 19 °C. Återkommer med resultat om några veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag bryggde jag en Helles exportbier.

Spännande! Ser ut att ha gått bra mycket smidigare än min första på B80'n men jag skyller på att den har så mycket mer kranar och mojänger att justera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Spännande! Ser ut att ha gått bra mycket smidigare än min första på B80'n men jag skyller på att den har så mycket mer kranar och mojänger att justera.

Ja det gick smidigt ändå. Men jag insåg lite saker jag kanske gör annorlunda nästa gång. Ska försöka fixa en bättre kvarn då min Corona maler lite för fint vilket gör att lakningen tar typ en timme då det inte rinner undan så snabbt. Alternativt är väl att tillsätta risskal i mäsken eller har du något annat fint förslag?

Det har inte riktigt tagit fart i jäsningen ännu, hoppas att det inte var något skit med min påse Global.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja det gick smidigt ändå. Men jag insåg lite saker jag kanske gör annorlunda nästa gång. Ska försöka fixa en bättre kvarn då min Corona maler lite för fint vilket gör att lakningen tar typ en timme då det inte rinner undan så snabbt. Alternativt är väl att tillsätta risskal i mäsken eller har du något annat fint förslag?

Det har inte riktigt tagit fart i jäsningen ännu, hoppas att det inte var något skit med min påse Global.

Provat fukta malten lite lätt en kvart eller så före malning? Brukade göra det med kinakrossen och tyckte det kanske blev lite bättre resultat då, lär göra skalen segare. Duscha lätt med sprayflaska och rör om ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Provat fukta malten lite lätt en kvart eller så före malning? Brukade göra det med kinakrossen och tyckte det kanske blev lite bättre resultat då, lär göra skalen segare. Duscha lätt med sprayflaska och rör om ordentligt.

Kanske testar det nästa gång om jag inte hinner skaffa en ny kvarn!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag jäser min Helles exportbier som tusan. Låter som en kulspruta där slangen från fatet går ner i en tillbringare med Star San 😁. Jag gissar att den väldigt långsamma starten beror på att jag kylde ner vörten rätt rejält samt att den jäser i min källare där det är runt 18-19 °C. Nåväl om ca två veckor borde den vara redo för kallkrash och gelatin. Jag återkommer med bild på jäsningen.

Edit:

Jag låter kolsyran som bildas strömma genom fatet. När man jäser produceras ungefär 40 ggr den volym man jäser i ren kolsyra, i mitt fall 40x23L! Därför är det ett ypperligt tillfälle för att driva ut allt syre ur ditt fat! Jag ansluter gas från jäskärlet till stigröret i botten av fatet. Jag inbillar mig att det är lite mer effektivt då kolsyra är tyngre än vanlig luftblandning men oklart om det gör någon skillnad öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Köper bara färdigkrossad malt i exakt den mängd jag vill ha från Maltmagnus så jag ser inte vitsen med att krossa själv.