Permalänk
Medlem

Uppgradering tips

Hej, tänkt beställa RTX 3080.

Har just nu en dator med dessa grejerna

Intel i7 8700k
Asus Z370A
G skill trident Z 3200mhz cl14
Dark rock pro 4
Corsair RM750X 750W v2
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB
Fractal Design Meshify C Dark TG

-

Ska lira i 4K på en C9. Är det något annat som jag bör uppgradera utöver detta? Har kollat videos och läst på lite och 8700K verkar duga fortfarande, var inte så stor skillnad i FPS jämfört med andra CPUs så den behåller jag iaf några år till. Men annars? Behöver ett nytt chassi också eftersom jag råkade tappa datorn vid flytt. Delarna klarade sig men chassit gick sönder på vissa ställen. Finns det något ni rekommenderar som har gott om plats till grafikkortet men även fläkten som är rätt stor? Kan tänka mig allt mellan 1500-3000kr för chassit.

Permalänk
Medlem

Här är en bra video över de bästa lådorna idag

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tackar, ska bestämma mig mellan 3 chassis nu efter att ha sett den videon. Beställde ett Asus RTX 3080 också så får man se när det kommer!

Men det finns inget annat som ni härinne rekommenderar att uppgradera? Som sagt verkar mitt 8700K duga fortfarande och tanken är ju att spela i 4K och då är det grafikkortet som kommer göra det mesta av jobbet som jag har förstått det.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för Phanteks P500A nu. Det RTX 3080 jag beställde var ett Asus Tuf gaming OC. Funderar på att byta ut min Dark rock pro 4 mot ett Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm för att få mer plats och tänker att det kanske blir bättre flöde också eftersom grafikkortet är så stort och dark rock pro 4 också är stort. Låter det vettigt eller oroar jag mig i onödan och bör fortsätta med dark rock pro 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D10S:

Har bestämt mig för Phanteks P500A nu. Det RTX 3080 jag beställde var ett Asus Tuf gaming OC. Funderar på att byta ut min Dark rock pro 4 mot ett Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm för att få mer plats och tänker att det kanske blir bättre flöde också eftersom grafikkortet är så stort och dark rock pro 4 också är stort. Låter det vettigt eller oroar jag mig i onödan och bör fortsätta med dark rock pro 4?

Ser ingen anledning att byta kylare så länge du inte håller på o pillar med moderkortet varje vecka. Tempskillnaden kommer va minimal, speciellt med tanke på den kostnaden.

Bra val av GPU

Du kan köra vidare med dina cpu och alla andra komponenter i flera år till. I spel är det bara några ynka procentenheter bättre prestanda med tex en 3900x eller 10900k. Vänta till nästa plattformslansering innan du uppgraderar. Då kommer det finnas DDR5, PCIe 5 och liknande funktioner som inte finns tillgängliga idag.

Däremot så är väl en HDD lite gammal och slö teknik idag, men ja förstår att folk väljer det när lite större storlekar behövs. 2TB ssd är ju inte gratis, men för mig personligen så hatar jag vibrationerna och ljudet som en HDD skapar så det går bort för mig, men det får man själv bestämma vad man vill prioritera

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ser ingen anledning att byta kylare så länge du inte håller på o pillar med moderkortet varje vecka. Tempskillnaden kommer va minimal, speciellt med tanke på den kostnaden.

Bra val av GPU

Du kan köra vidare med dina cpu och alla andra komponenter i flera år till. I spel är det bara några ynka procentenheter bättre prestanda med tex en 3900x eller 10900k. Vänta till nästa plattformslansering innan du uppgraderar. Då kommer det finnas DDR5, PCIe 5 och liknande funktioner som inte finns tillgängliga idag.

Däremot så är väl en HDD lite gammal och slö teknik idag, men ja förstår att folk väljer det när lite större storlekar behövs. 2TB ssd är ju inte gratis, men för mig personligen så hatar jag vibrationerna och ljudet som en HDD skapar så det går bort för mig, men det får man själv bestämma vad man vill prioritera

Okej!

Låter jättebra, och så kan man uppgradera om några år istället när det kommer nya funktioner som inte finns nu. Främst med PCIe 5.

Använder faktiskt inte min hdd alls och har även gott om plats på min SSD. Har inte så mycket på datorn och spelar jag inte något spel brukar jag avinstallera.