Permalänk
Medlem

Backup på USB om olyckan är framme-.

Jag undrar om det finns något mer än vald BIOS man bör ha på USB utifall att man gör någon ram-överklockning som inte gillas av datorn och den krashar/korruptar filer?

Jag har varit med om att filer blir korrupta eller försvinner av ram-överklockning + behövt flasha bios en gång för att ens kunna göra något då alla sparade inställningar försvann och Bios inte längre hette vad det skulle/hängde sig så fort man försökte göra något pga en dålig överklockning av ramen.
Men jag tänkte att om den riktigt krashar så man inte kommer in på nästan något alls så kanske man kunde ha något på en USB som kan hjälpa en att få i ordning allting igen!

Tack på förhand och för all hjälpa jag fått sedan jag köpte en dator för någon månad sedan.
Har blivit rätt duktig på överklockning av det mesta utom ramen för tillfället, vilken jag kämpar med att få upp över 3400-3600 stabilt.

Otydlighet
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Vila i frid

En systembackup på extern USB-disk är alltid bra att ha - likaså en System Recovery enhet att starta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En systembackup på extern USB-disk är alltid bra att ha - likaså en System Recovery enhet att starta från.

Tack! Håller på att göra en system backup nu på min USB-sticka.
Jag har tänkt på en sak också, då jag bara har en usb och den bara kan innehålla backupen så skulle jag behöva lägga in bios på något annat. Jag har flera SD-minnen och en USB-dongel som man kan stoppa in SD-minnena i. Skulle det gå att flasha bios med?
Jag gissar på att det inte går då till och med namnet anspelar på Flash-minne, men kanske?

Vad menar du med en system recovery-enhet? Alltså en typ bärbar dator eller något?
Antar att det inte går att sätta in på usb eller liknande

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Vila i frid

Enhet dvs USB, CD/DVD, PXE whatever. Nåt att boota SystemRecovery-avbildning från som gör det möjligt att återställa SystemBackup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enhet dvs USB, CD/DVD, PXE whatever. Nåt att boota SystemRecovery-avbildning från som gör det möjligt att återställa SystemBackup.

Kan enhet vara SD-kort?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Vila i frid

"Boota" är kravet för SystemRecovery. Din dator lär klara av att boota från vald enhet. Du berättar inte vad för slags dator det är som krånglar. Vad klarar dess moderkort av att boota från för enheter?

Permalänk
Medlem

Ah okej, det är den datorn jag har som signatur
Jag har köpt den rätt nyligen så kan inte detta moderkort lika bra som förra. Kan kolla upp det efter middagen!
Det är gigabyte z390 m gaming mATX

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"Boota" är kravet för SystemRecovery. Din dator lär klara av att boota från vald enhet. Du berättar inte vad för slags dator det är som krånglar. Vad klarar dess moderkort av att boota från för enheter?

Jag kanske var otydlig. Det är ingen dator som krånglar, jag vill bara överklocka ramen lite mer och är rädd för att min dator ska krascha Tycker det är en knepig ram att klocka även om den ska vara bra. Kan köra den på 3400mhz på exakt samma timings som stock men med 1.4v, men höjer jag till 3600mhz och cl15 så får jag bsod ganska så snabbt, samma med 16 på 3800mhz.
Men jag vill testa lite aggressivare fast ha en backup. Nu har jag fixat en system backup på usb som sagt, så man kanske vågar dra på lite mer imorgon.
Hittar inte riktigt vad den stöder, men min förra hade något som kallades ez flash och krävde en usb, dock var det mycket äldre.
Var kan man se det?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Vila i frid

Jag är väl medveten om vad som kan hända med filsystem dvs datat på diskarna när man överklockar. En lägga tillbaka en backup är mycket trevligare än att installera om allt från början.

Du har fortfarande inte berättat vad det är för moderkort och övriga komponenter du försöker klocka. Är du som jag har du fler än en dator, typ sju stycken för tillfället - plus ett par brädor (som klockar pissigt) med cpu och minne men utan chassi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonhed:

Jag kanske var otydlig. Det är ingen dator som krånglar, jag vill bara överklocka ramen lite mer och är rädd för att min dator ska krascha Tycker det är en knepig ram att klocka även om den ska vara bra. Kan köra den på 3400mhz på exakt samma timings som stock men med 1.4v, men höjer jag till 3600mhz och cl15 så får jag bsod ganska så snabbt, samma med 16 på 3800mhz.
Men jag vill testa lite aggressivare fast ha en backup. Nu har jag fixat en system backup på usb som sagt, så man kanske vågar dra på lite mer imorgon.
Hittar inte riktigt vad den stöder, men min förra hade något som kallades ez flash och krävde en usb, dock var det mycket äldre.
Var kan man se det?

Överklocka gör du i bioset så det är det du ska lära dig hur du återställer hårdvarumässigt utifall det går snett, brukar vara en bygel på moderkortet eller så tvingas du avlägsna batteriet ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Överklocka gör du i bioset så det är det du ska lära dig hur du återställer hårdvarumässigt utifall det går snett, brukar vara en bygel på moderkortet eller så tvingas du avlägsna batteriet ett tag.

Är mycket medveten om det därav frågan
Vet hur man återställer cmos men ville veta just om vad för backup man kan lägga på usb eller annan enhet.

Som jag beskriver i mitt förra inlägg har jag överklockar både min ram och CPU men då ramen har en benägenhet att göra så filer försvinner eller blir korrupta så har jag en oro över att Windows i sig blir korrupt eller bara blir något fel på.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64