Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Dator för ca 7000 - Spel

Halloj,

Sitter och försöker hjälpa en kompis som ska köpa en dator för ca 7000, färdigbyggd (vill inte bygga själv).
När jag surfade runt så stötte jag på denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-...

Den är ju väldigt prick på när det kommer till priset men blev lite fundersam över komponenterna.
I mina ögon så är det rätt mycket pengar som läggs på processorn och desto mindre på grafikkortet, är WoW som är den stora attraktionen vilket jag vill påstå är mer CPU-intensivt. Är det ett rimligt köp för denna prisklass och med kravet att den ska vara "färdigbyggd"?

Har själv aldrig byggt något i denna prisklass innan så jag känner mig lite osäker på vad man vill lägga pengarna på.

Hade varit jättetacksam för lite insyn i vad som kan vara bra att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronan123:

Halloj,

Sitter och försöker hjälpa en kompis som ska köpa en dator för ca 7000, färdigbyggd (vill inte bygga själv).
När jag surfade runt så stötte jag på denna:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideacentre-t540-...

Den är ju väldigt prick på när det kommer till priset men blev lite fundersam över komponenterna.
I mina ögon så är det rätt mycket pengar som läggs på processorn och desto mindre på grafikkortet, är WoW som är den stora attraktionen vilket jag vill påstå är mer CPU-intensivt. Är det ett rimligt köp för denna prisklass och med kravet att den ska vara "färdigbyggd"?

Har själv aldrig byggt något i denna prisklass innan så jag känner mig lite osäker på vad man vill lägga pengarna på.

Hade varit jättetacksam för lite insyn i vad som kan vara bra att tänka på.

Halloj
Vill inleda med att säga att datorn ni hittat inte är särskilt mycket rabatterad, dock en bra burk för vad man får men man borde kunna något "roligare" på rea.

Glhf!

edit: glömde säga, kolla beganatmarknaden

edit2: tror samma dator finns för 6500:- på elgiganten

Permalänk
Medlem

Det enda som är vettigt med mediamarkt-datorn är processorn och SSD.
Negativa är att den har 1x8 GB RAM, 210 W nätaggregat och ett svagt grafikkort, om du blir sugen på något annat spel än WoW blir du mycket begränsad.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Känns ju som en deal som är lite för bra för att vara sann, det verkar ju vara märkesdelar rakt över och inga specialdelar. Bara grafikkortet löst kostar nästan lika mycket som hela datorn...

Permalänk
Viking
Skrivet av Mieriola:

Känns ju som en deal som är lite för bra för att vara sann, det verkar ju vara märkesdelar rakt över och inga specialdelar. Bara grafikkortet löst kostar nästan lika mycket som hela datorn...

Men tror du inte att specifikationerna stämmer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Detta kan ju inte stämma. De har missat nåt när de satt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sjukt bra pris, jag la precis den för beställning. Vi får väl se om jag får något mail att det blivit en miss från deras håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renisen:

Sjukt bra pris, jag la precis den för beställning. Vi får väl se om jag får något mail att det blivit en miss från deras håll...

Jag la en beställning jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod23:

Snyggt, håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod23:

Detta kan ju inte stämma. De har missat nåt när de satt priset.

Känns så, men samtidigt så har de ett outlet ex för lägre pris.

Det är visserligen en generation gamla delar, men det är svårt att få ett bättre paket för samma pris. I allra sämsta fall har man en bra dator att bygga vidare på.

Permalänk
Viking
Skrivet av Renisen:

Skrivet av Nimrod23:

Blev en för mig med. Nån som vill köpa för 9k?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Blev en för mig med. Nån som vill köpa för 9k?!

Taget! 😂

Permalänk
Medlem

Oj jäklar. Jag får väl börja hänga på detta forum lite oftare.

La en beställning här också så får vi se vad som händer. Så får vi lotta sen om vilken vecka en kör blocket/tradera så vi inte tävlar ner priserna

Permalänk

Även jag köpte en. Gör du detsamma Kronan123! 😊

Permalänk
Medlem

Måste vara en felskrivning och att den egentligen ska säljas för 16 596

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Fanns att hämta här i Örebro för 6k, det är ju taget.

Permalänk
Viking
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det står "Tillfällig utförsäljning" i beskrivningen. Även en billigare fast mycket sämre variant finns. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Viking
Skrivet av Xangeon:

Det står "Tillfällig utförsäljning" i beskrivningen. Även en billigare fast mycket sämre variant finns. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Ja, men aldrig att det stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-

Felpost
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men aldrig att det stämmer.

Hoppas ni som beställt får hem den till annonserat pris iallafall Är själv sugen på att köpa en till flickvännen och när man ser en sån här deal så kryper det i fingertopparna. Men det här med att sälja in en dator till henne är inte lätt. Erbjudit mig flertals gånger att sätta ihop något fint för hennes behov men intresset är lågt. Får spela vidare Overcooked co-op på min egna burk, det är nog så långt vi kommer. 😞

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Det gnager i köpnerven eftersom jag ändå vill/behöver uppgradera, men jag har svårt att riktigt känna mig nöjd med den datorn.
"Bara 6 kärnors processor", "Småtråkigt chassi", "Krävs byte av moderkort om man skall uppgradera CPU"

Permalänk
Medlem

Jag slog också till på en, sen vet jag inte om det är så orimligt lågt pris. Det är 1.5 månad kvar till Black Friday då äldre generationens prylar lär säljas för upp till halva priset (cirka 4500-5000 kr jämfört med idag). Ett 2060 super borde gå att få tag på kring 3000 kr på Black Friday och då är det inte långt kvar till de 6500 kr som de har nu. Men ändå, bra pris så hoppas det går igenom och att man inte får ågren över att köpa förra generationens processor.

Permalänk
Medlem

Det är ju utförsäljning. Dom vill bli av med grejerna innan det kommer grafikkortet i lägre prisklasser från nvidia och amd. Sedan så kommer zen 3 när som o då blir det nog svårt o bli av med dom datorerna.

Permalänk
Viking

Där var den borta från sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Där var den borta från sidan.

Får ju hoppas att man får datorn då? 😂

Permalänk

Någon som har kvar specifikationerna? Letar stationär dator till rimligt pris och la en impulsorder. Känner mig dum nu, vet inte ens vad jag har beställt helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clayfighter:

Någon som har kvar specifikationerna? Letar stationär dator till rimligt pris och la en impulsorder. Känner mig dum nu, vet inte ens vad jag har beställt helt och hållet.

La ihop en kundvagn lite snabbt bara för att jämföra pris.
Tror det var något i den stilen?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14276172

Permalänk
Viking
Skrivet av Rallie:

Ja, förutom att det inte var en NVMe SSD, och att det var RGB-ram (iaf på bilden).

Visa signatur