Övervakningskamera enbart på LAN, som babymonitor?

Permalänk
Medlem

Övervakningskamera enbart på LAN, som babymonitor?

Som rubriken lyder har jag börjat fundera på att använda en övervakningskamera till lillgrabbens säng, så man ser och hör honom när han sover (ska sova...). Använder idag en Motorola babymonitor med kamera och ljudupptagning som fungerar rätt bra, som när som på helkass batteritid hos mottagarenheten, så den blir mer stationär än bärbar...
Min tanke är då att man kan köra en övervakningskamera med IR (mörkerseende) och köra en liveström till t.ex vlc datorn och mobilen?
Behöver inte vara någon tvåvägskommunikation.
Har sett ett antal olika billiga alternativ (TP-link, Mi etc...) men jag sitter och oroar mig över säkerheten på sådana kameror.
IoT saker har inte direkt visat sig vara fantastiska säkerhetsmässigt och blir lätt hackade...
Även motorolan har jag mina funderingar på hur lätt det faktiskt skulle vara att ta sig in i utifrån, men den stänger vi alltid av när vi inte använder den, så det är ett mindre problem.
Vill helst att det ska vara en rätt dum kamera som enbart kommunicerar på LAN internt hos mitt nät.
Någon som har några förslag eller har någon liknande setup för sina sovande älsklingar?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag letar efter något liknande, antingen trådar eller trådlöst.

Har en liten här som ska flytta in till egen säng nån gång efter årsskiftet och till dess behövs nån bra lösning för att hålla koll på henne.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu kan jag absolut inte kalla mig någon expert!

Men vi har nyligen fått vårt första barn (han är 11 månader nu!) och vi har valt att inte ha någon video på honom när han sover. Utan bara en monitor för ljud vid behov - Det har funkat väldigt bra för vår del. De som vi känner som har video däremot känns mer som de tittar på deras barn hela tiden, alltså "hovrar" mera om ni förstår.

Detta är bara mina observationer och alla får naturligtvis göra som de vill. Men jag kan varmt rekommendera en ljudmonitor.

//Kronokel