Mörka områden blir galet mörka...

Permalänk

Mörka områden blir galet mörka...

Hej,
har precis fått hem Samsung UE75TU7005KXXC .

När vi kollar på vanliga kanaler funkar det kanon, grym bild etc.
Källan är en nvidia shield pro.
När vi kollar film(4k) så blir de mörka partierna i filmen helt svarta. När det är "natt så syns knappt personerna" om ni förstår vad jag menar.

Har standard settings på allt. Försökt ändra ljusstyrka, skärpa osv.
Även pratat med lev som rekommenderade en kalibrering, låter dyrt.

Någon som har tips på bästa möjliga inställningar? Eller åtminstone så man slipper de sjukt mörka partierna i filmer.

Stort tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johan1000:

Hej,
har precis fått hem Samsung UE75TU7005KXXC .

När vi kollar på vanliga kanaler funkar det kanon, grym bild etc.
Källan är en nvidia shield pro.
När vi kollar film(4k) så blir de mörka partierna i filmen helt svarta. När det är "natt så syns knappt personerna" om ni förstår vad jag menar.

Har standard settings på allt. Försökt ändra ljusstyrka, skärpa osv.
Även pratat med lev som rekommenderade en kalibrering, låter dyrt.

Någon som har tips på bästa möjliga inställningar? Eller åtminstone så man slipper de sjukt mörka partierna i filmer.

Stort tack på förhand.

Du behöver stämma av att du kör rätt nivåer ut från din källa. Låter som att du kör ”Full” RGB/datornivåer ut från Shielden medan TV:n förväntar sig videonivåer. Går igenom hur det hänger ihop i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver stämma av att du kör rätt nivåer ut från din källa. Låter som att du kör ”Full” RGB/datornivåer ut från Shielden medan TV:n förväntar sig videonivåer. Går igenom hur det hänger ihop i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Tack för snabbt svar.
Kanske jag som inte förstår riktigt nu, men vi har både kanaler och filmer via Shielden. Kan det ändå bli skillnad på det svarta så att säga? Det är samma källa?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johan1000:

Tack för snabbt svar.
Kanske jag som inte förstår riktigt nu, men vi har både kanaler och filmer via Shielden. Kan det ändå bli skillnad på det svarta så att säga? Det är samma källa?

Inställningen är för signalen, så är det rätt har du rätt förutsättning för utrustningen.

Sedan kan en film/tv-serie vara hur mörk som helst och en annan film/tv-serie alldeles grå. Men då är det upp till den filmen, hur den är skapad och hur den distribueras.