Dra HDMI i vp-rör i väggar och tak

Permalänk

Dra HDMI i vp-rör i väggar och tak

Hej.

Håller på att bygga ett garage med ett kontor baktill som sitter ihop med lånsidan på villan.

Har dragit ut 2 installationskablar med rj45 uttag från villan till kontoret.

Funderar på att dra 2 HDMI kablar från platsen där datorn står till andra sidan rummet till teven och även dra ut en HDMI till garaget och dra dessa i vp-rör i väggar och tak. Jag på apparatdosorna sätter jag HDMI uttag. Vid datorn sitter ett uttag med 2 ingångar för HDMI.

Men nu till frågan om man verkligen kan dra HDMI i vp-rör?
Jag hittade dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Där det går att ta bort kontakten och köra igenom dem.
Men alltså, hur ska man kunna dra HDMI i vp-rör utan att behöva kapa dem?
Man kan ju inte dra en onödigt lång sväng med vp-rör som ska passa perfekt med längden på HDMI:n?

Hur gör folk egentligen?

Bra eller anus att bara dra dem fritt inuti tak och väggar?
Ja, anus om det pajar och slutar funka, men annars? Brukar de paja?

Permalänk

Jag behöver ca 6,5M och 11,2M HDMI för att kunna dra det i väggar och tak. De närmsta längderna jag hittar är ju 12M och 8M. Inge kul att behöva dra en massa omvägar bara för att gå jämnt ut i apparatdosorna.

Permalänk

Varför inte bara ha en nvidia shield där du har tvn?

Hdmi ska man inte dra för långt, kan bli knas då.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmTheWalrus:

Hej.

Håller på att bygga ett garage med ett kontor baktill som sitter ihop med lånsidan på villan.

Har dragit ut 2 installationskablar med rj45 uttag från villan till kontoret.

Funderar på att dra 2 HDMI kablar från platsen där datorn står till andra sidan rummet till teven och även dra ut en HDMI till garaget och dra dessa i vp-rör i väggar och tak. Jag på apparatdosorna sätter jag HDMI uttag. Vid datorn sitter ett uttag med 2 ingångar för HDMI.

Men nu till frågan om man verkligen kan dra HDMI i vp-rör?
Jag hittade dessa: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Där det går att ta bort kontakten och köra igenom dem.
Men alltså, hur ska man kunna dra HDMI i vp-rör utan att behöva kapa dem?
Man kan ju inte dra en onödigt lång sväng med vp-rör som ska passa perfekt med längden på HDMI:n?

Hur gör folk egentligen?

Bra eller anus att bara dra dem fritt inuti tak och väggar?
Ja, anus om det pajar och slutar funka, men annars? Brukar de paja?

Nej dra dom inte löst, men som tidigare sagts varför inte ha en media spelare vid tv? går hänga bakom eller montera i väggen bakom en media lucka om du inte vill se den. hdmi är känsligt när det börja bli ett par meter, ska du dessutom ha ström och högtalare kabel osv kommer du få klä varenda kabel med ferritkärna för att slippa problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Varför inte bara ha en nvidia shield där du har tvn?

Hdmi ska man inte dra för långt, kan bli knas då.

Jag är helt borta när det gäller detta.

Vad är det och hur funkar det?

Jag vill liksom kunna visa på teven det jag spelar på datorn på andra sidan rummet samt ha en mindre tv i garaget som visar det man spelar på datorn. Och helst då kunna välja vilken skärm som visar vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iAmTheWalrus:

Jag är helt borta när det gäller detta.

Vad är det och hur funkar det?

Jag vill liksom kunna visa på teven det jag spelar på datorn på andra sidan rummet samt ha en mindre tv i garaget som visar det man spelar på datorn. Och helst då kunna välja vilken skärm som visar vad.

mi box, jetstream eller sheild kan du kasta till från datorn,
eller så kan du dela filmen från datorn och komma åt den via någon av boxarna osv

läs mer om boxar i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516420-genomgang-av-m...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD