Betala tull och moms (Kina paket)

Permalänk

Betala tull och moms (Kina paket)

Hej,

Om man beställer airpods för 517kr från kina men enligt säljaren så kommer han skriva i deklaration mindre än 15 dollar och som gåva från Alibaba. Hur mycket kommer man behöva betala i moms och tull?

Någon skrev till mig att i värsta fall bedömer de värdet till 1500 kr och då får du själv bevisa att värdet är blott 517 kr. Hur gör de det?

Självklart ska det betalas men om man kommer behöva betala 500kr + så skippar jag hellre.

Tack

Permalänk
Medlem

Du kommer troligtvis att få betala ca 100-200kr i tull inkl moms. Beroende på om Postnord nu inte kollar det nogrannare.

Känns inte som att du får äkta airpods för 500kr btw. Men lycka till om du går den vägen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gåva under 500kr ska inte behövas betala något på, men känns som dom inte går på det där längre, annars tillkommer väll momsen 25% tull är väll över 1500 ?

sen brukar man ju få betala importtulldeklarationsavgift, det är nog denna avgiften jag alltid fått betala och inget annat. Runt 100 lappen

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Hej,

Om man beställer airpods för 517kr från kina men enligt säljaren så kommer han skriva i deklaration mindre än 15 dollar och som gåva från Alibaba. Hur mycket kommer man behöva betala i moms och tull?

Självklart ska det betalas men om man kommer behöva betala 500kr + så skippar jag hellre.

Tack

Ingen tull på varor under 1700 kr däremot 25% moms och posten tar 75kr i avgift. Så om de inte går på finten så blir det ca 200 kr

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Gåva under 500kr ska inte behövas betala något på, men känns som dom inte går på det där längre, annars tillkommer väll momsen 25% tull är väll över 1500 ?

sen brukar man ju få betala importtulldeklarationsavgift, det är nog denna avgiften jag alltid fått betala och inget annat. Runt 100 lappen

Tull på 1500 kr o herre....Kan lika gärna köpa de äkta då hhaha

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ingen tull på varor under 1700 kr däremot 25% moms och posten tar 75kr i avgift. Så om de inte går på finten så blir det ca 200 kr

100-200 kr är inte farligt, men man är ju rädd att man kommer få betala flera hundra kronor. Någon skrev till mig att i värsta fall bedömer de värdet till 1500 kr och då får du själv bevisa att värdet är blott 517 kr. Hur gör de det?

Permalänk
Medlem

Tull på 1500 kr o herre....Kan lika gärna köpa de äkta då hhaha

Varför vill du köpa fejk hörlurar?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

100-200 kr är inte farligt, men man är ju rädd att man kommer få betala flera hundra kronor. Någon skrev till mig att i värsta fall bedömer de värdet till 1500 kr och då får du själv bevisa att värdet är blott 517 kr. Hur gör de det?

Misstänker de att värdet är fel kan de göra en egen uppskattning, då får du skicka in kvittot och visa vad du betalade för det.

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Varför vill du köpa fejk hörlurar?

För jag köpte nya Airpods pro och blev attackerad av ett gäng som tog de...sen insåg jag att jag kanske använder de 30-1h varje dag så vill inte köpa nya.

Permalänk
Medlem

För jag köpte nya Airpods pro och blev attackerad av ett gäng som tog de...sen insåg jag att jag kanske använder de 30-1h varje dag så vill inte köpa nya.

Fair enough!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

75 kr har jag fått betala dom gånger jag fått ett Kina-paket. Även när det har gått in som gåva.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl - få nya på försäkingen och du har nya till självrisk om ens det.
Förövrigt kan du hitta trådlösa hörlurar för under 1kkr i sverige som garanterat är bättre än kinalurarna du hittat.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Felmärkt värde och ikryssat "gift" är troligen en STOR anledning till att vi har postens "nya sätt" för utlands paket numera!
Anledningen är att kina butiker (och en del andra länder med) för 15-20 år (så vitt jag vet) sedan började att införa lågt värde och ikryssat gift på ALLT.
Utöver detta så var det tex väldigt populärt av väldigt många kina butiker att ALLTID sätta 1$ som värde vilket inte alls (OBS ironi! OBS) kommer att se skumt ut när miljontals 1$ paket som kan vara stora och väga 20+kg börjar trilla in.

Så runt sept/okt 2010-2012 (mån är rätt men inte helt hundra på år) så lade jag strax efter min födelsedag i aug en best hos dealextreme för runt 1500:- hade inte lagt en på över 200:- innan.
Men tog ett jävla tag innan jag fick det i mitten av januari! Anledningen?
Jo posten/tullen började skicka tillbaks hela containrar med post/paket till Kina/HK/Taiwain/Indien/o några till om dom hittade mer än nåt enstaka felmärkt brev/paket.
Kina/etc gjorde ingenting utan skickade samma containrar igen 2-3 gånger innan det till slut gick tillbaks till avsändarna så dom fick märka om allt, vilket många INTE gjorde så det blev en/ett par resa/or till.
Det skrevs till o med en del om detta i gammelmedia.

DX ville inte återbetala först och ett par av prylarna var nåt jag ville ha och gick inte o hitta alls här så blev att jag väntade å väntade å vänta lite till.

OM detta aldrig hade hänt dvs posten/tullen skickade tillbaks containrar och inget skriveri i gammelmedia.
Hade vi då haft detta nu?
Min gissning troligen inte för det vart en stor grej av det och för många tull/post höjdare/politiker blev medvetna om att detta är en ko som kan mjölkas till döds.

Trodde alla visste om det vid det här laget?
Dvs polisens egna tips till allmänheten att man ska gå i trasiga halvt ruttna kläder som inte ger nån värme och absolut inte ha på sig några klockor/telefoner/smycken/etc som kostar mer än 50öre för att undvika att bli rånad.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kolla även svenska och europeiska (speciellt .de) Amazon. Finns många lurar att få tag på som inte behöver skickas från Kina.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Så runt sept/okt 2010-2012 (mån är rätt men inte helt hundra på år) så lade jag strax efter min födelsedag i aug en best hos dealextreme för runt 1500:- hade inte lagt en på över 200:- innan.
Men tog ett jävla tag innan jag fick det i mitten av januari! Anledningen?
Jo posten/tullen började skicka tillbaks hela containrar med post/paket till Kina/HK/Taiwain/Indien/o några till om dom hittade mer än nåt enstaka felmärkt brev/paket.

Var det inte så att Postnord förr i tiden brukade skicka en uppmaning till mottagaren att skicka in kvitto till Postnord om tulldeklarationen såg orimlig ut? Jag fick en sådan uppmaning senast år 2018, men då fanns det ingen tulldeklaration alls på försändelsen så Postnord hade ingen aning om vad det var för värde eller innehåll.

Permalänk
Medlem

Dom har gjort så ja men dom har även kört med att öppna paketen sedan tagit ett värde på samma heller liknande produkt och då ofta ifrån svenska sidor om det fanns på dessa (typ första bästa sida dom hittade det/nåt liknande på) och då ibland även fast det fanns med kvitto/etc i paketen.
Vilket givetvis handlade om väldigt mycket mer i värde då som man fick momsa/tulla för.
Sen fick man skicka in kvitto i efterhand för att efter mycket bråkande kanske få tillbaks det man betalat för mycket.

Men runt 2010-2012 så var det ganska vanligt att det mesta åkte förbi.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte så att Postnord förr i tiden brukade skicka en uppmaning till mottagaren att skicka in kvitto till Postnord om tulldeklarationen såg orimlig ut? Jag fick en sådan uppmaning senast år 2018, men då fanns det ingen tulldeklaration alls på försändelsen så Postnord hade ingen aning om vad det var för värde eller innehåll.

Jag har inte fått det från PostNord, däremot har jag fått det från TNT när jag fick ett paket med dom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig