Permalänk
Medlem

Byta fiberomvandlare?

Hjälpte mina föräldrar att byta internet under BW men trots att telia utlovade 500/100 på deras adress vid kontakt får de bara ut 100/100 så jag antar att själva boxen dit fiber går in är för gammal? I övrigt har de CAT 5E och CAT 6 kablar överallt så det är inget problem med själva kablarna.

Jag förmodar att det är kunden som ansvarar för kostnaden att byta denna även om telia sa att 500/100 inte skulle vara några problem. Hur går man vidare? Ska man kontakta de som ansvarar för fiber på deras område?

Nog för att 100/100 räcker gott och väl för dem så bör man väl ändå få det man betalar för, kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Ring Telia först kanske?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ring Telia först kanske?

De har varit i kontakt med Telia säkert ett 10-tal gånger men deras kundservice verkar inte speciellt hjälpsam utan "de ska höra av sig imorgon" och skickar bara runt problemet och när han fick prata med någon tekniker nu så var det inte speciellt tydligt vad som kunde vara orsaken utan mer att de ska felanmäla och höra av sig senare..

Så vi får väl se vad det mynnar ut i men kontakt med telia, det har dom redan.
Jag var mest nyfiken på dessa fiberomvandlare och hur pass nya dom måste vara för att klara hastigheter högre än t.ex 100mbit?

Permalänk
Medlem

Om du kan ta reda på modellen på fiberomvandlaren så kan man ganska snabbt se vad för specifikationer den har

Permalänk
Medlem

För oss så har inte internetleverantören något med fibern att göra, så om vi ska ha ny fiberswitch så var det att kontakta fiberägaren.

Är det Telia som äger fibernätet där ni bor? Om det är det, kolla om du kan kontakta direkt till någon 'fiber avdelning'. Om det inte finns, när du ringer upp var lite 'hård' och säg att ni har ring x gånger, och att ni vill fortsätta eller eskalera tidigare ärenden då det inte hanterats på ett acceptabelt sätt (Ej återkoppling.)

För oss så fick vi erbjudande på 750kr för begagnad 1gbit fiberswitch, och 1100kr för ny fiberswitch 1gbit.
Vi stannade på 100/100fiber-switch för nuvarande.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Berättar du för din leverantör vad det sitter för mediaomvandlare där (beskriv den) så kommer de ringa upp från kommunikationsoperatören/nätägaren för att boka tid när de kan komma ut och byta ut den. Det brukar vara kostnadsfritt om nätet ska klara av mer än 100. Ibland är det inte mediaomvandlaren utan SFP/konfiguration på andra sidan fiberkabeln, har de en enkel mediaomvandlare med ett uttag brukar det vara modell som inte har mer än 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag vill bara att mina föräldrar inte ska behöva bli lurade att byta saker som kanske inte behöver bytas eller betala sånt de kanske inte ens ska betala. Är själv inte så hemma på det här med nätverk och fiber.

Skrivet av Versatile:

Om du kan ta reda på modellen på fiberomvandlaren så kan man ganska snabbt se vad för specifikationer den har

Skrivet av Zeedarn:

För oss så har inte internetleverantören något med fibern att göra, så om vi ska ha ny fiberswitch så var det att kontakta fiberägaren.

Är det Telia som äger fibernätet där ni bor? Om det är det, kolla om du kan kontakta direkt till någon 'fiber avdelning'. Om det inte finns, när du ringer upp var lite 'hård' och säg att ni har ring x gånger, och att ni vill fortsätta eller eskalera tidigare ärenden då det inte hanterats på ett acceptabelt sätt (Ej återkoppling.)

För oss så fick vi erbjudande på 750kr för begagnad 1gbit fiberswitch, och 1100kr för ny fiberswitch 1gbit.
Vi stannade på 100/100fiber-switch för nuvarande.

Det är Mälarenergi/fibra som är leverantör av fiber till adressen.
Kanske är de man ska kontakta?

Känns som att jag får ringa som ombud nästa vecka och försöka lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Tack för alla tips. Jag vill bara att mina föräldrar inte ska behöva bli lurade att byta saker som kanske inte behöver bytas eller betala sånt de kanske inte ens ska betala. Är själv inte så hemma på det här med nätverk och fiber.

Det är Mälarenergi/fibra som är leverantör av fiber till adressen.
Kanske är de man ska kontakta?

Det är dom du ska kontakta. Egentligen borde Telia gjort det när ni uppmärksammade dom på att cpe:n inte klarar högre tjänst. Kan dock vara tex gammal sfp i switchen. Vad är det för modell dom har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är dom du ska kontakta. Egentligen borde Telia gjort det när ni uppmärksammade dom på att cpe:n inte klarar högre tjänst. Kan dock vara tex gammal sfp i switchen. Vad är det för modell dom har?

Sitter en sån här "mackapär" där fiber kommer in.

http://www.bilddump.se/bilder/20201218222540-81.236.255.36.JP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Japp, den klarar inte mer än 100/100. Ring Fibra du så får dom byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Telia felanmäler till Fibra, Fibra felanmäler vidare till Mälarenergi om de själva ansvarar för att byta ut dem. Mälarenergi eller Fibra vill inte ha ditt samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Japp, den klarar inte mer än 100/100. Ring Fibra du så får dom byta ut den.

Tack så mycket för ditt svar.
Vet du om kunden ska bekosta detta byte normalt sett eller är det Fibra som står för detta?
Så man vet vad som gäller. Har själv ingen aning och kan säkert bli lurad till att betala 10k.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calma:

Det ser ut att kunna vara en Packetfront DRG 230, vilken bara verkar stödja 100Mbit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia felanmäler till Fibra, Fibra felanmäler vidare till Mälarenergi om de själva ansvarar för att byta ut dem. Mälarenergi eller Fibra vill inte ha ditt samtal.

Det blir svårt om Telia inte bryr sig, som OP skrivit redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Telia verkar rätt sega att åtgärda detta men vi får se om de hör av sig någon gång nu under/efter jul och nyår.
Annars får jag nog ta tag i detta och vara lite hård i början av januari så det blir ordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vet du om kunden ska bekosta detta byte normalt sett eller är det Fibra som står för detta?
Så man vet vad som gäller. Har själv ingen aning och kan säkert bli lurad till att betala 10k.

I Stadsnätet där jag verkar så byts mediaomvandlaren kostnadsfritt om kund beställt en höghastighetstjänst som nuvarande inte klarar av.

Men det är nog ganska unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vet du om kunden ska bekosta detta byte normalt sett eller är det Fibra som står för detta? (normalt sett)

Telia kommer få svar om nätet ska klara mer än 100 Mbit/s eller inte, om det ska klara mer kommer Fibra/Mälarenergi/entreprenör att ringa upp för att boka tid när de kan komma ut och byta mediaomvandlaren. Även SFP (ibland också switch) kan behövas bytas i andra änden av fiberkabeln, så enbart den åtgärden kanske inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är bara att felsöka, Telia måste följa Fibras rutiner för att kunna felanmäla.

Typ testa med två datorer som har 1000 Mbit/s nätverkskort och skicka in en bild på mediaomvandlaren så kollar Fibra (efter Telias felanmälan) och ser att det är en gammal mediaomvandlare och bokar upp tekniker för att byta ut den. Ringer du Fibra eller Mälarenergi kommer de bara hänvisa till leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Telia verkar rätt sega att åtgärda detta men vi får se om de hör av sig någon gång nu under/efter jul och nyår.
Annars får jag nog ta tag i detta och vara lite hård i början av januari så det blir ordnat.

Som påpekats får du göra skillnad på Telia och nätägaren. Telia kan inte göra mer än felanmäla till nätägaren och om en tekniker nu har hört av sig så ligger det ju på deras bord.

Inte för att ursäkta situationen, men kan vara bra att klaga på rätt ställe.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har nu läst på Fibras hemsida och ser följande information:

"Vi ser att hastigheten på denna adress begränsas till 100 Mbit/s på grund av en äldre så kallad användarnod. Genom att uppgradera utrustningen i din villa kan du istället surfa i upp till 1000 Mbit/s. En ny användarnod kostar 2495 kr inklusive installation."

"OBS! Med anledning av den ökade smittspridningen i regionen avvaktar vi med inomhusinstallationerna under en tid. Lägg gärna din beställning, så tar vi hand om den och hjälper dig så snart vi kan. Har du frågor eller funderingar så är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-375 375. Ta hand om dig!"

Så kan nog tyvärr dröja med denna uppdatering på grund av omständigheterna.

Tack för svaren.
Då vet man vad problemet är och får helt enkelt avvakta en tekniker dit.

Permalänk
Medlem

Här kommer Telia höra av sig och säga att nätet inte ska klara mer än 100 Mbit/s och hänvisa till Fibras erbjudande om 2495 kr för att uppgradera mediaomvandlaren, precis som du hittat så är det priset de kör med för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här kommer Telia höra av sig och säga att nätet inte ska klara mer än 100 Mbit/s och hänvisa till Fibras erbjudande om 2495 kr för att uppgradera mediaomvandlaren, precis som du hittat så är det priset de kör med för närvarande.

Telia kan inte se vad de sitter för omvandlare inne i husen? I så fall kan man inte klaga på telia öht när de sa att 500/100 inte skulle vara några som helst problem. Kan de däremot se vilken typ av omvandlare som är installerad vore det ju rätt fult att ljuga kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Telia kan inte se vad de sitter för omvandlare inne i husen? I så fall kan man inte klaga på telia öht när de sa att 500/100 inte skulle vara några som helst problem. Kan de däremot se vilken typ av omvandlare som är installerad vore det ju rätt fult att ljuga kan jag tycka.

Nej, de har troligen t.o.m. fått information från Fibra om att hastigheter över 100 Mbit/s ska gå att beställa. Leverantörer är skilda från kommunikationsoperatörer och nätägare. Kommunikationsoperatören (Fibra) är den som sköter driften av det fysiska nätet där mediaomvandlaren sitter, nyare mediaomvandlare har de åtkomst till fjärrstyrt, riktigt gamla (äldre än denna) har de inte tillgång till, men ska ju ha ett register med vad som är installerat.

Permalänk
Medlem

Kolla så att det är 8 tåtar i alla nätverkskablar som används. Har de bara fyra så går det inte att komma över 100 Mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, de har troligen t.o.m. fått information från Fibra om att hastigheter över 100 Mbit/s ska gå att beställa. Leverantörer är skilda från kommunikationsoperatörer och nätägare. Kommunikationsoperatören (Fibra) är den som sköter driften av det fysiska nätet där mediaomvandlaren sitter, nyare mediaomvandlare har de åtkomst till fjärrstyrt, riktigt gamla (äldre än denna) har de inte tillgång till, men ska ju ha ett register med vad som är installerat.

Grymt!

Tack för alla svar ni som bidragit i tråden.
Idag har jag lärt mig lite mer om nätverk och hur det fungerar.

Önskar er alla en fin jul!