Episkt lagg i Pillars of eternity

Permalänk

Episkt lagg i Pillars of eternity

Tjena forumet!

Det var ett tag sen jag gjorde ett inlägg här, jag har legat lite lågt med uppgraderingar av datorn och liknande.

I förrgår bestämde jag mig för att göra en uppgradering av windows 7 till windows 10. Ingen formatering alltså utan alla gamla program är fortfarande installerade.

Av dessa program så finns Pillars of eternity, vilket funkade superbra under windows 7, med windows 10 så blir det episkt lagg, gissningsvis under 1 fps. Av cpu-användningen att döma så är detta flaskhalsen. Detta är AMD FX-8350 med 8 kärnor på 4 GHz.

Se bild på cpu-användning:
https://imgur.com/a/IePAxvQ

Hjälp mig, vad är det för fel på skiten, och hur gör jag för att få det att funka igen?

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Tjena forumet!

Det var ett tag sen jag gjorde ett inlägg här, jag har legat lite lågt med uppgraderingar av datorn och liknande.

I förrgår bestämde jag mig för att göra en uppgradering av windows 7 till windows 10. Ingen formatering alltså utan alla gamla program är fortfarande installerade.

Av dessa program så finns Pillars of eternity, vilket funkade superbra under windows 7, med windows 10 så blir det episkt lagg, gissningsvis under 1 fps. Av cpu-användningen att döma så är detta flaskhalsen. Detta är AMD FX-8350 med 8 kärnor på 4 GHz.

Se bild på cpu-användning:
https://imgur.com/a/IePAxvQ

Hjälp mig, vad är det för fel på skiten, och hur gör jag för att få det att funka igen?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att bara nämna att pillars of eternity är väldigt "bråkigt" ibland... Hade en del fps-problem i ettan och kör 2:an nu och ofta efter att man spelat ett tag så hamnar man på 20-40 fps tills man startar om spelet. Har inte råkat ut för något så extremt som du beskriver dock :/

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att bara nämna att pillars of eternity är väldigt "bråkigt" ibland... Hade en del fps-problem i ettan och kör 2:an nu och ofta efter att man spelat ett tag så hamnar man på 20-40 fps tills man startar om spelet. Har inte råkat ut för något så extremt som du beskriver dock :/

Tack för svar!

Det jag klurar på är om jag borde formatera datorn och installera om windows 10 så att jag blir av med allt onödigt man samlat på sig över åren. Alternativt att jag behöver lite ny hårdvara, typ grafikkort, moderkort, processor, etc.. just de grejerna är ju 8 år gamla.

Det kanske finns några andra trix för att fixa det?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Nu startade jag fraps och det pendlar mellan 2-3 fps in-game och vid menyn så är den uppe i 8 fps. Suck!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat om grafikdrivrutinerna efter uppgraderingen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du installerat om grafikdrivrutinerna efter uppgraderingen?

Jepp, det var typ det enda jag gjorde efter att ha ominstallerat windows.
Gammalt grafikkort, men AMD släppte tydligen nya drivrutiner för några veckor sen.

Jag har också ominstallerat spelet, via menyn i steam.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du installerat om grafikdrivrutinerna efter uppgraderingen?

Hehe, för att motbevisa dig så gjorde jag det ännu en gång. Hör och häpna, nu fungerar det!!!

En riktig framgångssaga, om du inte påmint mig så hade jag nog inte gjort det, tack för hjälpen giplet!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

uppgradera aldrig windows. jag försökte göra det från win 8.1 till 10.. gjorde ju att jag inte kom in i windows igen fick bli en vanlig installation. tycker du ska göra samma.