Inkoppling av ny induktionshäll?

Permalänk
Medlem

Inkoppling av ny induktionshäll?

Fick idag hem en ny induktions spishäll. Men ställer mig frågandes till hur jag ska koppla den?
Jag har idag en Bosch glashäll på 7000watt, denna nya häll är på 7200watt. Exakt häll finns på länken nedan
https://www.gransbygden.se/acm829ne-acm829ne?ref=prisjakt

Med den nya hällen följer det med en tjock kabel med 5 sladdar i .
I den gamla hällen har jag endast 4 sladdar och en kontakt med 4 piggar.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=31847&image=2846641

Jag misstänker jag behöver köpa en ny kontakt som den nedan
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/vagguttag/spiskontakt-perilex-400-v-2000024004

Uttaget i väggen är gjort för 5 piggar. Funkar även med 4 piggar såklart.
Uttaget i väggen och hällen har suttit där sedan vi byggde huset 2009.

Kommer det stå i den nya kontakten vilken färg som skall sättas var?
Här nedan kommer en bild från instruktionsboken. Tänker jag rätt att jag ska koppla enligt bild nr1?
https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=31847&image=2846642

Trådstart återställd /Mod
Permalänk
Medlem

bild

här kommer en bild som kanske hjälper?

Permalänk
Medlem

Du måste nog tyvärr ha en behörig elektriker till det där. Mest för att kolla att alla faser och jord är kopplade rätt.
Om jag minns rätt så är den nya "pinnen" för jord. Eller nolla, aja jag är inte elektriker.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Sen måste du även ha en nolledare "blå" för att kunna koppla in hällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Sen måste du även ha en nolledare "blå" för att kunna koppla in hällen

blå, svart, grå, gul/grön, brun finns i kabelhärvan jag fick med

Permalänk
Medlem

Här har du en grundlig genomgång:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Det är en del att läsa, men värt det. Du kan paja nya hällen väldigt fort om du kopplar fel.

Permalänk
Medlem

Låter som du har 2-fas framdraget, dvs koppla enligt 2-N på nya hällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Låter som du har 2-fas framdraget, dvs koppla enligt 2-N på nya hällen.

3 säkringar till 2 faser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Här har du en grundlig genomgång:
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Det är en del att läsa, men värt det. Du kan paja nya hällen väldigt fort om du kopplar fel.

tack det var matnyttig info
men eftersom jag har 3 säkringar à 16A borde jag väl ha 3fas och således blå nolla framdragen? Eller behöver det inte vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

men eftersom jag har 3 säkringar à 16A borde jag väl ha 3fas och således blå nolla framdragen? Eller behöver det inte vara så?

Jag skulle öppna kontakten och kolla att det ser rätt anslutet ut, använd schemat som finns i länken. Där finns och bild på hur det brukar se ut i verkligheten. Med byggår 2009 borde du inte ha några konstiga färger, men saker kan vara felkopplade ändå och fungera tills man byter något. Kolla alltså att alla ledare sitter där det ska i väggen. Sitter det även en nolla och jord där (separata) så är saken klar, då kan du köra hur du vill. 3-fas som i bild ett är väl att föredra på så stor effekt.

(Med friskrivning för fulkopplingar av nolla, jord och fel fasordning i installationen, det får du bäst be en installatör att kontrollera i så fall. Men personligen hade jag litat på anläggningen om det ser snyggt och prydligt ut och den är så pass ny.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag skulle öppna kontakten och kolla att det ser rätt anslutet ut, använd schemat som finns i länken. Där finns och bild på hur det brukar se ut i verkligheten. Med byggår 2009 borde du inte ha några konstiga färger, men saker kan vara felkopplade ändå och fungera tills man byter något. Kolla alltså att alla ledare sitter där det ska i väggen. Sitter det även en nolla och jord där (separata) så är saken klar, då kan du köra hur du vill. 3-fas som i bild ett är väl att föredra på så stor effekt.

(Med friskrivning för fulkopplingar av nolla, jord och fel fasordning i installationen, det får du bäst be en installatör att kontrollera i så fall. Men personligen hade jag litat på anläggningen om det ser snyggt och prydligt ut och den är så pass ny.)

toppen
jag tackar ödmjukast för alla tips
Tror jag skruvar loss o tittar hur det är kopplat på väggen Inte så svårt att bryta strömmen och skruva loss locket på vägguttaget ju

Permalänk
Medlem

Även om det var tråkigt att skriva, tänk på
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/Spis/K%...
"Polisanmäl olagligt elinstallationsarbete
Olagligt elinstallationsarbete är straffbart. Det faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket. Polisanmäl därför händelsen. "

Elsäkerhetsverket faller under infrastrukturdepartementet.

Får bara vara med i tråden så om någon läser i framtiden så är det med i text här, för forumets skull.
Eftersom det frågas om något som är straffbart.
Nu måste det ju vara någon som köper hus/lägenhet efter som anmäler, eller om det brinner så kan det utredas och leda till anmälan.

Undrar vad som händer rent juridiskt om man skruvat dit en spishäll själv, något är fel och det börjar brinna, någon dör.... Är det dråp då?

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Även om det var tråkigt att skriva, tänk på
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/Spis/K%...
"Polisanmäl olagligt elinstallationsarbete
Olagligt elinstallationsarbete är straffbart. Det faller under allmänt åtal och utreds inte av Elsäkerhetsverket. Polisanmäl därför händelsen. "

Elsäkerhetsverket faller under infrastrukturdepartementet.

Får bara vara med i tråden så om någon läser i framtiden så är det med i text här, för forumets skull.
Eftersom det frågas om något som är straffbart.
Nu måste det ju vara någon som köper hus/lägenhet efter som anmäler, eller om det brinner så kan det utredas och leda till anmälan.

Undrar vad som händer rent juridiskt om man skruvat dit en spishäll själv, något är fel och det börjar brinna, någon dör.... Är det dråp då?

Det här handlar inte om en fast installation, utan en spis som kopplas in med stickpropp. Det får man göra om man har nödig kunskap, vilket trådskaparen skaffar sig.

Permalänk
Medlem

Finns bara 1 sak att göra och det är att följa reglerna och ta ditt en elektriker som installera det ordenligt.

Tar inte lång stund för en elektriker att installera det så länge alla kablar är framdragna.

Då den gamla spishäll är en 4 pin och din nya är 5 pin finns det chans att det saknas neutral ledare framdragen tll kopplingsdosan. (Dock så borde de ha dragit fram det när de installerades 2009 för att förberda för nyare spishällar)

4-Pin L1 L2 L3 PE

5-Pin L1 L2 L3 PE N

Så nya pinnen är för neutral ledaren.

Värre om något skulle gå fel och hela huset brinner ner. Säg tack och adjö till att din försäkring gäller om de får reda på att du har installerat den själv utan behörighet.

Sen kopplar du fel är stor chans att du bränner hela spishäll och det tror jag inte går på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det här handlar inte om en fast installation, utan en spis som kopplas in med stickpropp. Det får man göra om man har nödig kunskap, vilket trådskaparen skaffar sig.

Då detta är en spishäll som verkar vara designad för fast installation så får han inte göra det själv.
Det som de antyder med stickpropp är de som kommer med detta monterat.

I TS fall verkar det inte som spishäll har en kontakt utan lösa ändar.
Att åka köpa en stickpropp och installera själv är igentligen inte tillåtet.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att neutral - ledaren varit framdragen men ej inkopplad i Centralen, även att det suttit en neutral - ledare som bara varit en snutt på 2dm från uttaget.

Så om du är osäker, även om installationen är från 2009. Är det värt att kolla så vissa spisar och hällar som tidigare sagt kan gå sönder tämligen snabbt om denna ledare saknas.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Problemet här är att vissa äldre spisinstallationer är gjorda för och kopplades in mellan faserna 380V som numera är 400V vilket fungerar bra med dåtidens spisar när 3-fas är framdraget och eftersom nollan(neutralledare) inte behövdes till dessa så drogs den i många fall ej fram till 3-fas spisuttaget(Perilex) för att spara och slippa dra en kabel där det var trångt som man inte tyckte behövdes då eftersom dåtidens spisar klarade sig med bara faserna.

Moderna induktionshällar är kopplade så att de använder flera faser för att fördela belastningen men är i praktiken kopplade som 1-fas dvs fas + neutral(nolla) dvs som 230V på varje fas så även om man delat upp belastningen på flera faser så det fortfarande 230v fas + neutral för varje inkopplad fas.

Har man ett korrekt kopplat Perilexuttag där både faser samt neutral är rätt kopplat så fungerar det som det ska om hällen i sin ända är rätt kopplad till Perilexkontakten.

Men om det däremot ej finns neutral framdragen/inkopplad och man då kopplar mellan faserna som med gamla spisar så förstör man istället den nya hällen då den då får 400V mellan faserna istället för de 230v 1-fas på varje fas den är gjord för och då brinner elektroniken upp av överspänningen och där ser de vad som hänt så garantierna gäller inte för felkoppling då detta är rätt vanligt bland gör det själv folk utan koll.

Grejen är att det inte går att se utanpå uttaget hur det är kopplat så det måste man mäta sig fram till, för även om man öppnar det kan man inte vara helt säker på att det är korrekt kopplat utan att ha mätt det.(någon kan ha kopplat fel i centralen exempelvis)

Man får ansluta en spis/häll som kommer med Perilexkontakt men inte en med lös kabel som din nya har utan att vara elektriker för med lös kabel räknas det som fast installation. Men eftersom man måste ha nödig kännedom även för det som är tillåtet att göra själv så kan man säga att vet man inte exakt hur man ska göra så har man inte nödig kännedom och då är det en behörig elektriker som gäller.

Faktiskt lite konstigt att man just får lov att ansluta nya hällar via perilexuttag själv för även om hällen skulle komma med en korrekt kopplad kontakt så blir det risk för allvarliga fel om vägguttaget är felkopplat. Är huset byggt 2009 så borde perilexuttaget vara fullkopplat med neutral men säker är man inte innan man kollat upp det. Det var mest äldre installationer där det fuskades med detta att utesluta neutralledaren.

Är väl iofs därför inte många butiker säljer nya hällar/spisar med Perilexkontakter monterade idag, men eftersom det finns Eu-beslut på att de ska komma med monterad kontakt så kan jag tänka mig att problemet kommer att öka när intet ont anande kunder kopplar in induktionsspisar/hällar i gamla hus/lägenheters felkopplade Perilexuttag varvid det kommer att höras ett dyrt poff.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@RichiB: Radera trådstarten är respektlöst mot de som hjälp i tråden! Jag har återställt trådstarten, låt den vara kvar om någon skulle upptäcka tråden och få nytta av den.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Mig veterligen är alla induktionshällar anpassade för 230V, detta brukar medföra att de ska kopplas in på 1- eller 2-fas. Ibland med 2st Neutral(N)ledare. Kontrollera också så den finns Neutral (N) framdraget då många äldre spisar fungerade utan denna. Inkoppling om neutral saknas kommer troligtvis bränna din häll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Såhär ser det ut i kontakten. Hittar 5st sladdar

https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=31847&image=2846985

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Det är inte en säkring/fas till ugnen? Med fyra ledare till hällen kan det ju inte vara trefas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarpenterDave3317:

Mig veterligen är alla induktionshällar anpassade för 230V, detta brukar medföra att de ska kopplas in på 1- eller 2-fas. Ibland med 2st Neutral(N)ledare. Kontrollera också så den finns Neutral (N) framdraget då många äldre spisar fungerade utan denna. Inkoppling om neutral saknas kommer troligtvis bränna din häll.

Jag letade efter induktionshäll för enfas när jag köpte min, dvs max 3,6kW (16A), det finns i princip inte vettiga hällar på under 7kW. 2 eller 3 faser är standard.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag letade efter induktionshäll för enfas när jag köpte min, dvs max 3,6kW (16A), det finns i princip inte vettiga hällar på under 7kW. 2 eller 3 faser är standard.

Tror de flesta bruka gå att koppla på 1-fas och sedan kan man ställa in max effekt via knapparna (menyn) på den. Detta är för att de ska passa i hela Europa, stora delar har ju bara 1-fas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Men, det är inte 220 och han behöver modifiera. 380 får man väl inte röra alls oavsett som jag förstått det?
(ursäkta nästan trådnekrofili, men nyfiken på om det är någon som är elektriker här som kan svara riktigt)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."