Billigaste lösningen för att skicka epost till och från egen domän

Permalänk
Medlem

Billigaste lösningen för att skicka epost till och från egen domän

Hej!

Jag köpte en domän på egensajt för ett tag sen för att kunna skicka epost till och från egna adresser.
Jag kopplade upp denna mot mitt gmail-konto och kan därigenom ta emot och skicka från/till dessa adresser.
Förutom avgiften för att förnya själva domänet så kostar det 17kr per månad, för 5 epostadresser med lagring, eller 50 vidarebefodringar/alias.
Så jag kan ha 50 där för 17kr per månad alltså.

Bytte sedan till Loopia eftersom att det bara skulle kosta 10kr per månad där genom att betala bara för deras dns-paket. Men nu efter flytten så inser jag, om jag förstått det rätt, att jag inte nu genom loopia+gmail kan skicka från dessa adresser, bara till...
Så jag får väl byta ännu en gång.

Men är det någon som har koll på vart/hur det är billigast och bäst att få till detta?

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Billigast är inte något jag eftersträvar eftersom skillnaden i pris är nån tia...

Jag köpte domän hos loopia och fick lägga på DNS-paketet, som kostar 8:80 per månad.
Sen använder jag protonmail plus, mest för att det är så himla hemligt, det kotar 5 Euro i månaden.

Så om vi bortser från själva domänen som kan variera lite i pris, så är det typ 60kr/månad för den lösningen jag har.
Det var svinenkelt att lägga ett TXT-record i loopia för att verifiera att man äger domänen, sen är det bara att skapa epost-konton inne i protonmail-klienten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är en teknisk person och som kan Linux, så är ju den allra billigaste lösningen att ha din egna mailserver. Det enda som kostar då, är den el som din server förbrukar och domänen per år. Jag har testat poste.io i mitt huvudsystem (alltså, desktop) och installationen gick smärtfritt via Docker. Konfigurationen verkar vara väldigt straight forward och därmed enkel att genomföra. Kunde dock inte konfigurera mailservern helt, då mina domän är pekade till en annan enhet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.