Permalänk
Avstängd

Sadelstol / balansstol till datorn?

Någon som provat att använda en sadelstol/balansstol till datorn?
Av en tillfällighet provade jag en sådan när jag var hos tandläkaren. Grymt skön att sitta på. Någon här som använder en sån variant dagligen? Tror denna som jag testade är mer sadelstol, inget stöd för ryggen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omar-t65:

Någon som provat att använda en sadelstol/balansstol till datorn?
Av en tillfällighet provade jag en sådan när jag var hos tandläkaren. Grymt skön att sitta på. Någon här som använder en sån variant dagligen? Tror denna som jag testade är mer sadelstol, inget stöd för ryggen.

Ja jag testade balansstol på mitt förra jobb, bytte bort den efter 2 timmar. Det kändes varken bekvämt eller naturligt och jag saknade att ha ett stöd för rygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja jag testade balansstol på mitt förra jobb, bytte bort den efter 2 timmar. Det kändes varken bekvämt eller naturligt och jag saknade att ha ett stöd för rygg.

Är ju snarare att en sådan snabbt visar hur otränad man är. Kan ju ta veckor/månader att träna upp ryggmuskler för att kunna sitta bekvämt under längre sessioner. I början ska man definitivt inte tro att man kommer att superbekvämt direkt.

Har använt en del balansstolar på jobb men brukar föredra en mix av stå på balansplatta och sitta i vanlig stol.
Generellt brukar jag försöka stå 50% av tiden och utan balansplatta blir det mycket jobbigare då det är en mer statiskt belastning på ben och knän.

En av funktionerna på en sådan stol är ju att man ska använda kroppen mer. Med ryggstöd så vilar ju musklerna så såklart är det mindre jobbigt.

Har du möjlighet skulle jag rekommendera att testa en sådan i omgångar för att se om det passar dig. Tänk på att ha tålamod för att låta kroppen träna upp musklerna också.

En person som är van att stå 8h om dagen och jobba har nog inga större problem att anpassa sig snabbt till en sådan stol. En person som sitter 8h om dagen kommer däremot ha otroligt mycket muskelmassa att bygga upp för att klara samma sessioner.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är ju själva poängen, dvs. att man ska träna upp ryggen.

Har inte testat balansstol/sadelstol men däremot sittboll. Tycker att det hjälpt med hållningen och känner mig starkare i ryggen, men man måste verkligen tänka på hållningen hela tiden för det är väldigt lätt att sjunka ihop när man börjar bli trött. Då får det nog snarare motsatt effekt, dvs. sämre hållning.

Sitter man många timmar per dag och inte redan är väldigt stark i ryggen ska man nog se det som ett träningsredskap snarare än en sittmöbel. Bäst är nog att ha en vanlig ergonomisk kontorsstol att varva med, i alla fall till en början, tillsammans med att stå om man har ett höj- och sänkbart skrivbord.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Det är ju själva poängen, dvs. att man ska träna upp ryggen.

Ja jag vet att det är poängen, men om man ska behöva träna för att sitta på en stol så ser jag inte varför jag skulle vilja ha en sån stol. Det var helt enkelt inte bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja jag vet att det är poängen, men om man ska behöva träna för att sitta på en stol så ser jag inte varför jag skulle vilja ha en sån stol. Det var helt enkelt inte bekvämt.

Bekvämt = dåligt för kroppen i många fall.

Det är som att gå till gymmet, det handlar om en långsiktig investering i dig själv. Allas eget val såklart

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Använt en sadelstol dagligen senaste 20 åren: Håg Capisco 8106.
Finns varianter med ryggstöd/armstöd/nackstöd och möjlighet till olika sätt att sitta. Går högt upp om man önskar halvstående position.

Permalänk
Medlem

Jag kör en sådan här dagligen sedan strax innan jul. https://www.ongo.eu/en/products/ongofor-future/

Fungerat riktigt bra för mig, skulle om något, varit mer instabil för mer träning.
Sitter typ 8 timmar om dagen på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caradrel:

Jag kör en sådan här dagligen sedan strax innan jul. https://www.ongo.eu/en/products/ongofor-future/

Fungerat riktigt bra för mig, skulle om något, varit mer instabil för mer träning.
Sitter typ 8 timmar om dagen på den.

Ser bra ut, skall kika mer på denna. Behöver ej sitta mer än 8 timmar, räcker.

Permalänk
Medlem

Har en Håg Capisco som fungerar väldigt bra om man är lite mera rörlig i sitt arbete (tecknar, målar osv.) Men som för stillasittande är ganska obekväm. Sedan jag började jobba mer hemifrån så skaffade jag en mera klassisk kontorsstol och är helnöjd.