Cappad vid 100mbit/s trots 300mbit/s Router - STRONG Router 300 Mbit

Permalänk
Medlem

Cappad vid 100mbit/s trots 300mbit/s Router - STRONG Router 300 Mbit

Halloj! Jag har problem med min Strong 300 mbit router. Jag har ett 250-abonnemang, och med sladd direkt från vägg till dator får jag ut ca 280mbit/s (heja Bredband2!). Om Routern sedan kopplas in som mellan-värd får jag ut strax under 100. Detsamma gäller för övriga klienter.

Jag har inte kunnat hitta en lösning bland inställningarna, men det kanske någon här inne kan. Routern utger sig trots allt för att kunna hantera upp till 300 mbit/s

Permalänk
Medlem

Exakt vilken router är det? Klarar alla kablar du har över 100Mbit?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Exakt vilken router är det? Klarar alla kablar du har över 100Mbit?

https://www.teknikdelar.se/strong-dual-band-repeater-750-mbit...

Samtliga kablar är cat6 och levererar 250+ när de är kopplade direkt från vägg till dator

Permalänk

routern du har är 100Mbit trådad, 300 i namnet kommer ifrån det trådlösa nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

routern du har är 100Mbit trådad, 300 i namnet kommer ifrån det trådlösa nätverket.

Skönt att få det bekräftat så man inte hade skaffat en ny router i onödan, tack!

Kan du förklara lite närmre vad 300 innebär? Den levererar inte 300 via Wifi så jag antar att det syftar på något helt annat

Permalänk
Skrivet av P0mgc:

Skönt att få det bekräftat så man inte hade skaffat en ny router i onödan, tack!

Kan du förklara lite närmre vad 300 innebär? Den levererar inte 300 via Wifi så jag antar att det syftar på något helt annat

300Mbit på denna router är som sagt på det trådlösa nätverket, du kommer troligtvis aldrig komma nära 300Mbit/s då det är ett teoretiskt max för routern, i princip alla router tillverkare håller på så.

Permalänk
Medlem

Som Mullvaden nämner så är det 300Mbit trådlöst mellan enheter i nätverket.
Routern har bara 100Mbit WAN och LAN, vilket betyder att den absolut högsta hastigheten du kan få in i nätverket är 100Mbit.

4x 10/100M LAN port (Auto MDI/MDIX)
1x 10/100M WAN port (Auto MDI/MDIX)

https://www.strong.tv/en/products/broad-router/router300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Upp till 300Mbit Wifi i optimala förhållanden. Typ Hålla telefonen vid antennen. Men då oxå bara internt inom ditt nätverk.
WAN porten (porten mot internet) är fortfarande bara 100Mbit.

Då borde det ju vara omöjligt att utvinna 300 om ingången för Internet också är låst vid 100. Den kanske hade passat bättre med ett trådlöst modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0mgc:

Då borde det ju vara omöjligt att utvinna 300 om ingången för Internet också är låst vid 100. Den kanske hade passat bättre med ett trådlöst modem.

Det finns ju en sak som heter lokalt nätverk. Så teoretiskt klarar den att skicka 200Mbit mellan två datorer samtidigt som en tredje använder 100Mbit mot internet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det finns ju en sak som heter lokalt nätverk. Så teoretiskt klarar den att skicka 200Mbit mellan två datorer samtidigt som en tredje använder 100Mbit mot internet.

Kände min hjärna bli lite större när jag läste det där. Tyvm

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tog bort en massa trams.

* När man ber om hjälp så är det rimligt att ha en trevlig ton och lyssna ordentligt på de råden man får.

* När man ger råd så är det rimligt att hålla en trevlig ton och ha tålamod. Det som är självklart för en person kan vara väldigt komplicerat för någon annan.

//Dinoman - Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Den där routern är ju riktigt fel marknadsförd av Teknikdelar. Jag vet att detta är ganska vanligt, men försäljarna brukar också vara noga med att skriva ut precis vad som gäller om man läser hela specen, tex att nätverksportarna bara är 10/100. För som sagt, denna routern kan inte komma i närheten av 300Mbit/s. Det är helt omöjligt att mäta upp den hastigheten på något sätt över huvud taget.

Är den ny hade jag spelat dum och reklamerat den eftersom jag inte fick ut 250Mbit mot internet, sedan får Teknikdelar lösa detta. Man marknadsför helt enkelt inte produkter med: "Anslut enkelt och snabbt via ethernet-kabeln från ditt modem och gör dig redo för att surfa loss med en hastighet upp till 300 Mbps." om de bara klarar 100Mbit/s. Enda sättet att bli av med skojare som inte är tydliga med sina produkter är att reklamera. Teknikdelar är skyldiga att ge dig en produkt som uppfyller specen som de själva skrivit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Den där routern är ju riktigt fel marknadsförd av Teknikdelar. Jag vet att detta är ganska vanligt, men försäljarna brukar också vara noga med att skriva ut precis vad som gäller om man läser hela specen, tex att nätverksportarna bara är 10/100. För som sagt, denna routern kan inte komma i närheten av 300Mbit/s. Det är helt omöjligt att mäta upp den hastigheten på något sätt över huvud taget.

Är den ny hade jag spelat dum och reklamerat den eftersom jag inte fick ut 250Mbit mot internet, sedan får Teknikdelar lösa detta. Man marknadsför helt enkelt inte produkter med: "Anslut enkelt och snabbt via ethernet-kabeln från ditt modem och gör dig redo för att surfa loss med en hastighet upp till 300 Mbps." om de bara klarar 100Mbit/s. Enda sättet att bli av med skojare som inte är tydliga med sina produkter är att reklamera. Teknikdelar är skyldiga att ge dig en produkt som uppfyller specen som de själva skrivit.

Värst av alla hästhandlare är ASUS, de är ett perfekt exempel på hur man försöker vilseleda maximalt med marknadsföringen, många läser nog främst namnet/rubriken men när man fortsätter ner i databladets finstilta detaljer blir det intressant ;), en äkta skitprodukt som mest verkar tänkt att lura okunniga att tro att den är nått som klarar 750 Mbit

RT-AC51U Great-value dual-band AC750 wireless router for home and cloud use
802.11ac dual-band wireless at up to 733 Mbps for high-performance wireless
802.11ac : upp till 433 Mbit/s
RJ45 for 10/100 BaseT

https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...

De har tagit skitmarknadsföring av nätverksprodukter till en ännu ounderträffad lågvattennivå och det är inte bara 51an som de kör sina vilseledningsfloskler på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Kan jämföra tex med ASUS RT-1200. Upp till 1200mbit WiFi... om maximal bandredd på alla kanaler och radiofrekvenser används samtidigt, i praktiken inget som någonsin kommer kunna ske, även den har 100mbit switch/internt nätverk.

Det är få routrar under 1300 kr som är rimligt vettiga för hemmabruk i ett modernt hushåll.
Investera i en bra router som gör sitt jobb både i dag och om 4 år när dina behov för bandbredd har tredubblats.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Värst av alla hästhandlare är ASUS, de är ett perfekt exempel på hur man försöker vilseleda maximalt med marknadsföringen, många läser nog främst namnet/rubriken men när man fortsätter ner i databladets finstilta detaljer blir det intressant ;), en äkta skitprodukt som mest verkar tänkt att lura okunniga att tro att den är nått som klarar 750 Mbit

RJ45 for 10/100 BaseT

De har tagit skitmarknadsföring av nätverksprodukter till en ännu ounderträffad lågvattennivå och det är inte bara 51an som de kör sina vilseledningsfloskler på.

Skrivet av Fluf:

Kan jämföra tex med ASUS RT-1200. Upp till 1200mbit WiFi... om maximal bandredd på alla kanaler och radiofrekvenser används samtidigt, i praktiken inget som någonsin kommer kunna ske, även den har 100mbit switch/internt nätverk.

Det är få routrar under 1300 kr som är rimligt vettiga för hemmabruk i ett modernt hushåll.
Investera i en bra router som gör sitt jobb både i dag och om 4 år när dina behov för bandbredd har tredubblats.

I grunden håller jag med, siffrorna som anges är ju egentligen bara en omskrivning av hur radiodelen kommunicerar och tar ingen hänsyn till overhead eller verkliga förhållanden över huvud taget. Men jag gjorde lite stickprov på AC51U. Det jag kan konstatera är att alla handlare jag tittade på bryter ner WiFi biten och förklarar hastigheten på 2,4GHz resp 5GHz banden samt att de specificerar att den bara har 100Mbit portar. Sedan om man förstår det är så klart en annan fråga, men det står. På Teknikdelar står ingenting mer än "Surfa med 300Mbit/s" och det är en lögn rätt upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

RJ45 for 10/100 BaseT

Jag tycker inte riktigt de är värre än andra. Alla tar ju upp kombinerad hastighet för det trådlösa exempelvis, och det står ju klart och tydligt att alla portar, även WAN, bara stöder max 100 Mbit. Sen kan jag hålla med om att de hade kunnat ta med det på beskrivningen och inte bara i specifikationerna, men man kanske inte vill framhålla den största begränsningen hos sin produkt i marknadsföringsmaterialet liksom. Kör man på en budgetrouter så får man ju en budgetrouter liksom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte riktigt de är värre än andra. Alla tar ju upp kombinerad hastighet för det trådlösa exempelvis, och det står ju klart och tydligt att alla portar, även WAN, bara stöder max 100 Mbit. Sen kan jag hålla med om att de hade kunnat ta med det på beskrivningen och inte bara i specifikationerna, men man kanske inte vill framhålla den största begränsningen hos sin produkt i marknadsföringsmaterialet liksom. Kör man på en budgetrouter så får man ju en budgetrouter liksom.

Jag vet inte hur många trådar det har skapats om folk som upplever sig blivit lurade av just Asus nätverksprodukter, övriga märken är inte i närheten av lika frekventa, många trådar blir det i vart fall och det kan nog bero på att Asus anses vara bra/"premium" på moderkort men deras nätverksprodukter är inte bra på nått sätt och de enklaste är rent av riktigt usla och eftersom de har sin "floskliga" marknadsföring så verkar många känna sig vilseledda och lurade för de trodde att Asus gjorde bra prylar men det gäller verkligen inte inom nätverksområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur många trådar det har skapats om folk som upplever sig blivit lurade av just Asus nätverksprodukter, övriga märken är inte i närheten av lika frekventa, många trådar blir det i vart fall och det kan nog bero på att Asus anses vara bra/"premium" på moderkort men deras nätverksprodukter är inte bra på nått sätt och de enklaste är rent av riktigt usla och eftersom de har sin "floskliga" marknadsföring så verkar många känna sig vilseledda och lurade för de trodde att Asus gjorde bra prylar men det gäller verkligen inte inom nätverksområdet.

Är det så? Min upplevelse är ganska precis tvärtom, mina Asus-routrar har fungerat utan strul under många år och D-Link, TP-link, Belkin med flera har alltid strulat. Däremot har jag haft intermittenta problem med Asus trådlösa USB-nätverkskort, men inte mer än andra utan snarare något bättre. De kanske är sämre än Ubiquiti eller liknande men jag vet inte för jag har aldrig haft något behov som har motiverat en sådan investering i nätverket när det jag redan har stöder allt jag behöver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Är det så? Min upplevelse är ganska precis tvärtom, mina Asus-routrar har fungerat utan strul under många år och D-Link, TP-link, Belkin med flera har alltid strulat. Däremot har jag haft intermittenta problem med Asus trådlösa USB-nätverkskort, men inte mer än andra utan snarare något bättre. De kanske är sämre än Ubiquiti eller liknande men jag vet inte för jag har aldrig haft något behov som har motiverat en sådan investering i nätverket när det jag redan har stöder allt jag behöver.

Det är många trådar där folk undrar varför deras Asusroutrar är långsamma för många verkar luras av länkhastigheterna för wifi.
Det verkar också vara ganska få trådar om klagomål på Linksys och TP link, det är knappast några vetenskapliga fakta men jag har själv en Linksys och den går fint.
Läser man nätverkstrådarna så verkar också många tro att operatörerna ger support på egna routrar och wifiproblem för det är ju wifi som är "uppkopplingen" så att vissa tillverkare trycker mer än de borde på wifi är kanske inte så konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med dig. Jag har också haft en bra bild av Asus som kommit på skam under de senaste åren. Deras priserna ligger på en hög nivå, men när man lusläser specarna så har de snålat in på olika ställen av produkterna. Tycker det är lite fult och har nu bestämt mig för att inte köpa deras produkter mer än om jag kan se att de erbjuder ett mervärde som jag verkligen vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft min ASUS RT-AC68U i många år. Jag vill ge ASUS cred för att dem har uppdaterat den såpass länge.
Den har funkat ypperligt i alla år jag haft den. Inga problem med hastigheter varken inom mitt LAN (1Gbit) eller ut genom WAN (500/500Mbit internet).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är många trådar där folk undrar varför deras Asusroutrar är långsamma för många verkar luras av länkhastigheterna för wifi.
Det verkar också vara ganska få trådar om klagomål på Linksys och TP link, det är knappast några vetenskapliga fakta men jag har själv en Linksys och den går fint.
Läser man nätverkstrådarna så verkar också många tro att operatörerna ger support på egna routrar och wifiproblem för det är ju wifi som är "uppkopplingen" så att vissa tillverkare trycker mer än de borde på wifi är kanske inte så konstigt.

Jag misstänker att det har att göra med att fler, i alla fall fler tekniskt kunniga, kör på Asus och därmed klagas det mer.

Min farsa gick exempelvis igenom ett antal trådlösa routrar som han "fick" från sin internetleverantör av diverse konstiga märken där inga funkade bra mer än ett par dagar i taget och behövde sen startas om. Sen köpte han en D-Link för typ 2400 på rekommendation av försäljaren på Elgiganten eller liknande, samma skit med den. Sen köpte jag en RT68 någonting åt honom för en femhundring eller så och den har nu fungerat i några år utan några som helst problem. Min morsa hade problem med internetleverantörens router också, och köpte en massa olika förlängare och så men fortfarande inte bra täckning över hela huset och de behövde starta om routern flera gånger i veckan då den hängde sig. Köpte en Asus åt dem och den täcker hela huset från samma plats och strular inte. Det är förstås bara anekdoter men i alla fall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

På Teknikdelar står ingenting mer än "Surfa med 300Mbit/s" och det är en lögn rätt upp och ner.

Gissningsvis är det en copywriter som saknar kunskap och därmed skriver falsk marknadsföring.
Lögn indikerar att man har kunskapen men väljer att ignorera den.
Förmodligen är det bara inkompetens, men man är inte mindre ansvarig för det och resultatet är det samma.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI