Permalänk

Tips på bra router för under 2k?

Hej!

Har en Asus Ac87u och önskar uppgradera till en router som klarar lite större yta. Redan på övervåningen typ 2 meter ifrån routern(genom en vägg) går signalen från 3/4 pluppar till 1/4 och sedan tappar helt. Varierar hela tiden på samma ställe. Budget under 2k. Har fiber 100/10mb. Finns det någon bra?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en accesspunkt för du antyder att det är det du söker för en router "klarar" den yta som kablarna räcker till men du verkar ju vilja förbättra wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller kanske fundera över om du kan placera den du har på ett annat ställe.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en accesspunkt för du antyder att det är det du söker för en router "klarar" den yta som kablarna räcker till men du verkar ju vilja förbättra wifi.

Testat det tidigare men nästan halverat hastigheten med en repeater...

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Eller kanske fundera över om du kan placera den du har på ett annat ställe.

Det testade jag förra gången när jag bytte till denna router, nu är den placerad mer mot mitten av huset. Kör med lan kablar till alla stationära datorer pga detta. Bara mobil/laptop som går på trådlösa. Antennerna är riktade mot mitt rum men klarar ändå inte golvet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alfonsg00:

Testat det tidigare men nästan halverat hastigheten med en repeater...

Ja så ska det bli, en repeater halverar bandbredden och dubblerar latensen (i bästa fall)
Men en accesspunkt är nått annat än en repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja så ska det bli, en repeater halverar bandbredden och dubblerar latensen (i bästa fall)
Men en accesspunkt är nått annat än en repeater.

Okej får läsa på, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Okej får läsa på, tack

Om du drar tråd till accesspunkten så slipper du prestandaförsämringarna. Dessa beror i realiteten på att på Wifi kan man inte sända och ta emot samtidigt, men det kan man göra på trådbundet. Drar du nätverkskabel till en accesspunkt som täcker andra delar av huset lär du få väsentligt bättre täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Testat det tidigare men nästan halverat hastigheten med en repeater...

Repeater/mesh och accesspunkt är inte samma sak. AP kopplar du till routern/switch med kabel inte ansluter den genom wifi. Din router har en inbyggd AP men du kan koppla fler så har du flera ställen där wifi skickas ut.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Okej får läsa på, tack

det finns ap som du kan anslut trådlöst utan att halvera bandbredden till exempel vissa unifi modeller.
i ditt fall skulle jag dock köpt mig två unifi ap av deras nya wifi 6 modell, stäng av wifi i din asus och kört den som en ren router mot dessa. https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite

längre fram kan du sedan byta ut din nuvarande router till unifi och då ha allt samlat i telefonen.
(det är en jäkla skillnad i stabilitet mellan unifi och alt i ett routrar för hemma bruk, sedan kanske du inte skyfflar så mycket trafik att det är något du har problem med)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.