Apple TV ger problem för Comhem TV Hub?

Permalänk
Medlem

Apple TV ger problem för Comhem TV Hub?

Jag har under ett par års tid haft en Comhem TV Hub inkopplad på TV:n i vardagsrummet. Den har strulat en del, men har överlag fungerat ok-ish.
Häromdagen köpte jag en Apple TV 4K för att använda ihop med en datorskärm i uterummet för att kunna köra Zwift (ett halvtöntigt "virtuellt" cykelspel som medelålders, lätt överviktiga män som jag ibland ägnar sig åt). Då uppstår två problem:

- Det första problemet är att TV Huben har börjat krångla. Jag hör ljud men skärmen är helt svart. Kan det höra ihop med Apple TVn på något sätt?

- Det andra problemet är att jag inte får upp någon bild på datorskärmen om jag använder HDMI/Displayport (Apple TV har HDMI, men datorn endast displayport/VGA). Bilden fungerar däremot om jag kör en HDMI/VGA. Inte i något av fallen fungerar ljudet i skärmens inbyggda högtalare. Kan det bero på HDCP? Finns det något sätt att lösa så jag får ljud i skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Välkommen till forumet!

Jag skulle säga att du behöver beskriva situationen bättre. Det underlättar helt klart om du berättar vad det är för skärmar och TV-apparater som ger problem. Ifall du har en väldigt gammal datorskärm är det inte troligt att AppleTV vill fungera med den till exempel.

Generellt baserat på vad jag gissar att du försöker beskriva:
(1) Koppla med rätt sladd utan omvandlare. HDMI ut från källan till HDMI ingången skärmen. Displayport från datorn till Displayport in i skärmen. Alla HDMI-tillVGA eller liknande adaptrar och omvandlare ökar kraftigt risken för att det inte fungerar som väntat.

(2) Håll enheterna på plats. När du byter skärm hela tiden måste enheterna handskaka om och det ökar risken för krångel när man flyttar dem. Särskilt mellan två olika sorters displayer som en TV och en skärm kan vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av McAdam:

Jag har under ett par års tid haft en Comhem TV Hub inkopplad på TV:n i vardagsrummet. Den har strulat en del, men har överlag fungerat ok-ish.
Häromdagen köpte jag en Apple TV 4K för att använda ihop med en datorskärm i uterummet för att kunna köra Zwift (ett halvtöntigt "virtuellt" cykelspel som medelålders, lätt överviktiga män som jag ibland ägnar sig åt). Då uppstår två problem:

- Det första problemet är att TV Huben har börjat krångla. Jag hör ljud men skärmen är helt svart. Kan det höra ihop med Apple TVn på något sätt?

- Det andra problemet är att jag inte får upp någon bild på datorskärmen om jag använder HDMI/Displayport (Apple TV har HDMI, men datorn endast displayport/VGA). Bilden fungerar däremot om jag kör en HDMI/VGA. Inte i något av fallen fungerar ljudet i skärmens inbyggda högtalare. Kan det bero på HDCP? Finns det något sätt att lösa så jag får ljud i skärmen?

Förutom det som redan skrivits så kan du inte koppla en HDMI-utgång från tex AppleTV till en DP-ingång på skärmen. Tvärt om funkar ofta, men inte från HDMI till DP.

Har du kopplat AppleTV till TV'n också, eller hur tänker du annars att problemen ska kunna vara relaterade?
Comhem TV-Hub verkar vara rätt struliga över lag, så annars är detta förmodligen helt orelaterat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!