Förlängningskabel WiFi antenn - vad gäller?

Permalänk
Avstängd

Förlängningskabel WiFi antenn - vad gäller?

Jag är på jakt efter en förlängningskabel till WiFi antenn då det inbyggda WiFit i moderkortet inte har några kablar för antennerna som man skruvar i direkt.

Frågan är vilket märke som gäller och vilken prisnivå man får vara beredd på för att faktiskt få kvalité (=faktisk förbättrad signalstyrka uttryckt i högre MB/s både ned och upp).

Ta exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/w... där två recensioner pekar på dålig kvalité och till och med försämrad signal trots att förlängningen är tänkt att förbättra signalstyrkan genom att komma förbi hinder och närmare routern.

Så vilka märken och/eller modeller gäller för förlängningskablar WiFi antenner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är på jakt efter en förlängningskabel till WiFi antenn då det inbyggda WiFit i moderkortet inte har några kablar för antennerna som man skruvar i direkt.

Frågan är vilket märke som gäller och vilken prisnivå man får vara beredd på för att faktiskt få kvalité (=faktisk förbättrad signalstyrka uttryckt i högre MB/s både ned och upp).

Ta exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/w... där två recensioner pekar på dålig kvalité och till och med försämrad signal trots att förlängningen är tänkt att förbättra signalstyrkan genom att komma förbi hinder och närmare routern.

Så vilka märken och/eller modeller gäller för förlängningskablar WiFi antenner?

Din fråga går inte att svara på. Det är ju inte ens säkert att du kan få någon förbättring då alla antennkablar innebär förluster oavsett vad reklamen säger. Om du ändå måste använda kabel så varför använda WiFi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Din fråga går inte att svara på. Det är ju inte ens säkert att du kan få någon förbättring då alla antennkablar innebär förluster oavsett vad reklamen säger. Om du ändå måste använda kabel så varför använda WiFi?

Det hade jag ingen aning om att antennkablar automatiskt innebär förluster. Vad är då syftet med antennkablar för paraboler, till gamla TV-apparater och till diverse inbyggda WiFi i moderkort? Nu förstår jag inte alls hur det hela går ihop.

Jag måste använda WiFi till just denna HTPC för annars måste jag dra en typ 10 meter lång nätkabel och borra i en dörr i en hyresrätt (tillåts ej) för jag kan INTE ha dörren öppen på grund av värme från solsidan som går till skuggsidan då av lyan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du kan kolla här:
https://www.elfa.se/sv/kablar-och-ledningar/kablage/rf-koaxia...

Du måste dock kontrollera att de är korrekt kontakter för de du vill ha.
Tex:
https://www.elfa.se/sv/antennkablage-10-svart-upgrade-solutio...

0,5dB förlust per meter (totalt 5dB för 10 meter).

"Frågan är vilket märke som gäller och vilken prisnivå man får vara beredd på för att faktiskt få kvalité (=faktisk förbättrad signalstyrka uttryckt i högre MB/s både ned och upp)."
-Att beskriva vilken hastighet du kommer få genom att lägga på en förlängningssladd utan att vet vilka mer är omöjligt.

Att förlänga antennkabeln kommer alltid med förluster, om förlusten är högre än förbättringen så kommer resultatet bli sämre än utan kabeln.
Sen bestäms din hastighet även på vilken modulation som används, högre modulation ger högre hastighet, men kräver ett bättre S/N (Signalnivån förhållande mot brusnivån).
Man kan jämföra det som om din kompis viskar till dig (låg signal) eller skriker (hög signal), men om det är mycket oljud på gatan så blir det massa brus, dvs din kompis behöver höja rösten för att komma fram.
Sen har du modulation.
Om din kompis pratar med militärspråk, alltså bokstaverar med Alpha, bravo, charlie osv, då kan du uppfatta meddelandet även om du inte hör allting, men det tar väldigt lång tid att överföra meddelandet. (Låg modulation)
Pratar han däremot vanligt så kommer meddelandet gå snabbare (hög modulation).
Försök säga din bils registreringsnummer över telefon när du står utomhus och det blåser lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det hade jag ingen aning om att antennkablar automatiskt innebär förluster. Vad är då syftet med antennkablar för paraboler, till gamla TV-apparater och till diverse inbyggda WiFi i moderkort? Nu förstår jag inte alls hur det hela går ihop.

Jag måste använda WiFi till just denna HTPC för annars måste jag dra en typ 10 meter lång nätkabel och borra i en dörr i en hyresrätt (tillåts ej) för jag kan INTE ha dörren öppen på grund av värme från solsidan som går till skuggsidan då av lyan.

Oftast när man använder antennkablar blir inte förlusterna så stora att det är ett problem. Det som gäller i ditt fall är att ingen kan säga om en annan placering av WiFi-antennerna innebär sådan förbättring att det tar över förlusterna i kabeln.
Det blir förluster i alla kablar, inte bara antennkablar, men det är inte lika känsligt.

Om du inte kan dra kabel hela vägen så kanske du kan hitta någon typ av WiFi-brygga som fungerar tillräckligt bra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Skulle en alternativ lösning vara en "OK" Wifi Repeater/extender istället? Nu beror det såklart på vad kraven är, men jag har t.ex. köpt en sådan här för att kunna få Wifi-täckning i mitt garage, dit routerns Wifi inte riktigt räckte tidigare: https://www.inet.se/produkt/5402180/tp-link-tl-wa850re-n300

För mina syften (att bilen ska kunna ladda ner uppdateringar) räcker den i alla fall utmärkt Ska @Aplay ha den till en HTPC som mest ska strömma film/musik så är kanske inte responstid för att vinna CS-turneringar ett måste, och då kanske den duger till dig med?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Det blir ännu högre signaldämpning om du placerar antennen fel, säg att din vägg dämpar 70 dB men du förlorar "bara" 15 dB i kabeln som krävs för att kunna placera parabolen utomhus och i rätt riktning (den ska ju också riktas rätt med typ +- 2 grader noggranhet), det blir alltså omöjligt att placera parabolen inomhus i en bostad för den skulle behöva vara lika stor som ett radioteleskop även om den bara ska hitta en tv satellit.
Det finns dock kablar som har olika dämpning men de som dämpar väldigt lite är inget som du i praktiken kan använda till nån wifiantenn på datorn för kabeln är för stor och dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.