Vad är det som händer med oljan här?

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer med oljan här?

Hej, för ett tag sedan med en annan äldre fritös hade jag ibland problem med. Ibland efter fritering så började oljan våldsamt bubbla, det lät otroligt högt och allt man kunde se var skum och bubblor överallt i oljan.

Nu tror jag samma sak hände för första gången med den nya fritösen. Oavsett så vill jag dokumentera det som hände för det gör mig orolig.

Jag hade i några Max nuggets och efter de var ur och jag hade stängt av värmen så höll öljan fortfarande på att bubbla våldsamt. De poppar liksom, som små explosioner, och det är definitivt inte normalt.

Jag valde att spela in denna gången, dock tänkte jag inte på detta medan det bubblade som tusan, men det efter är också rätt intressant för mig. I ett bra 10-15 minuter efter värmen varit avstängd så bubblar det fortfarande rätt mycket, som ni ser i videon nedan. Det minskar intensitet medan värmen minskar.

https://streamable.com/ahaoat

Så kan någon tala om för mig vad som händer här?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det inte bara så enkelt att du hettat upp oljan för mycket/för hett?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vilken olja använder du? Vilken temperatur är oljan (mät med instrument, lita inte på fritösen)?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Är det vatten i oljan som kokar?

Permalänk
Medlem

Rätt lik respons som sist, jag ska svara så gott jag kan:

* Där är väl en liten skvätt fukt i då jag torkade av den en halvtimme innan och nuggets har litegrann fukt på sig. Men jag har torkat av den många gånger innan och friterat direkt efter, och haft i mer fuktiga grejer än dessa nuggets.
* Temperaturen var 180 grader vid denna fritering, jag har kört 190 innan med pommes utan problem.

Det är möjligt att fritösen var mer fuktig än vanligt av nån anledning? Är inte säker om det är en sån här reaktion det ger, det är därför jag frågar här

Permalänk
Medlem

Fukt i botten av fritösen, nästan garanterat om det inte är skräp

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fukt i botten av fritösen, nästan garanterat om det inte är skräp

Okej, bra att veta. Då vet jag att jag inte varit tillräckligt noggrann när denna typ av reaktion händer!

Permalänk
Samsung Sverige

Från egen erfarenhet är det antingen någon bit av paneringen från nuggetsen som har hamnat i oljan och som har fukt kvar och som bubblar ut, eller som tidigare sagt ren fukt i botten av oljan. Så länge du har en termostat (exempelvis på 185 grader) är det bara att låta bubblet gå färdigt om det stör dig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung