Se på kabel-TV genom datorn, bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Se på kabel-TV genom datorn, bästa sätt?

Istället för att uppdatera storbildsTVn som jag haft i vardagsrummet, funderar jag på möjligheten att ställa en liten mini Windows-dator på TV-bänken, sätta upp en stor skärm på väggen (som TV), och använda den lösningen som TV/mediacentral, som jag kan styra via litet trådlöst tangentbord sittandes i soffan. Jag har rätt bra koll på hur väl det kan gå.

Men i min lgh hyra ingår förstås kabel-TV, ett gäng olika TV-kanaler, som levereras via tradtionellt TV-uttag i väggen.
Min undran är, hur får man bäst in dom signalerna i datorn så man kan 'se på TV' genom datorn? Gärna även spela in förstås.

Tackar för tips

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har telenors paket, och är jag på resande fot så använder jag mig av Telenor Stream. Det är ju det enklaste
Har du något sånt hos din leverantör? Det finns ju inte svinmånga leverantörer av TV i sverige.

Det finns liknande tjänster t.ex. Comhem Play också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har telenors paket, och är jag på resande fot så använder jag mig av Telenor Stream. Det är ju det enklaste
Har du något sånt hos din leverantör? Det finns ju inte svinmånga leverantörer av TV i sverige.

Det finns liknande tjänster t.ex. Comhem Play också.

Tackar för svar.
Jag kanske är oinsatt i olika produktutbud när det gäller TV, men när du säger "paket", vad exakt är det du syftar på då?

När jag ställde frågan tänkte jag mig att man förmodligen behöver köpa till ett video-in kort till datorn som kan man få in signalen i datorn direkt från uttaget, och kan använda något likt Windows Media Center eller annan mjukvara för att välja innehåll och projicera bilden på skärmen. Så när du säger "ett paket" så ... kliar jag mig lite i pannan

Jag har inte kollat exakt vad som ingår, men det är en så standard lgh som det kan bli, med "samma utbud som alla liknande lgh hos samma hyrasföretag i stan", så jag antar att det är något comhem-liknande.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dooley:

Tackar för svar.
Jag kanske är oinsatt i olika produktutbud när det gäller TV, men när du säger "paket", vad exakt är det du syftar på då?

När jag ställde frågan tänkte jag mig att man förmodligen behöver köpa till ett video-in kort till datorn som kan man få in signalen i datorn direkt från uttaget, och kan använda något likt Windows Media Center eller annan mjukvara för att välja innehåll och projicera bilden på skärmen. Så när du säger "ett paket" så ... kliar jag mig lite i pannan

Jag har inte kollat exakt vad som ingår, men det är en så standard lgh som det kan bli, med "samma utbud som alla liknande lgh hos samma hyrasföretag i stan", så jag antar att det är något comhem-liknande.

Ring din hyresvärd och kolla, det är aldrig hemligt vilken leverantör man har. Sen googlar man bara vad det finns för streaming-alternativ för dem.

Att hålla på och dra kabel från uttaget och hålla på är nog mycket krångligare än att bara strömma i en webläsare.

Med "paket" så har jag typ "Telenor medium" så jag får ett gäng kanaler, plus BBC Brit och så. Jag kollar dock aldrig på TV om det inte är Fotboll, Formel1 eller Bingolotto.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

För att få in TV-signalerna i datorn funkar ett TV-kort av något slag hyfsat, det finns förhållandevis billiga USB-varianter. De allra flesta fungerar dock enbart för okodade kanaler. Alla kanaler som du kan se i en TV utan dekoder fungerar dock med dessa.

Det finns PCIe-varianter också, någon med plats för CA-modul om du har det behovet och det finns plats i datorn att sätta in det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför Du ska ha en bildskärm för datorn. Det brukar ju finnas ingångar på TV:n där Du kan ansluta datorn. Själv har jag en gammal dator bredvid min TV. Ansluter med HDMI. Förut använde jag också en datorsticka från Intel till andra TV:n. Men det blev lite krångel med den så den ersatte jag med TV hub från Boxer. Fördelen med dator är ju att man kan visa foton mm via datorn. Det behövs inte mycket till dator för att visa play TV.

Permalänk
Medlem

Om du har Com Hem (eller Tele2 som det nu heter) i huset. Dvs det där klassiska tre hål i väggen.
Då får du tillgång till deras grundutbud via Com Hem Play-appen genom att logga in med ditt bankid.

Så kollar jag på TV via datorn/apple-tv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Då det handlar om "tablå-tv" till skillnad från strömmad tv så finns det tre olika tekniska lösningar som används. DVB-C (kabel-TV), DVB-S (satellit-TV), DVB-T (marksänd TV). Du behöver en enhet som är anpassad för den teknik som din leverantör använder.

Om du har ett kort för att avkoda kanalerna (ser ut som ett kreditkort), så behöver du även möjlighet att läsa detta kort. Enheten i fråga behöver då antingen inbyggd kortläsare, eller plats för en CA-modul (som i sin tur innehåller kortläsare).

Personligen körde jag i många år med en Anysee E30 för DVB-C (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=155725) med inbyggd kortläsare kopplad till en Intel NUC. Den var, om jag minns rätt, inte helt enkel att få igång (mycket inställningar etc.), men när den väl var igång så funkade den mycket stabilt och bra. Körde det mest med Windows Media Center, men även andra programvaror funkade fint (den som tillhörde enheten funkade jättebra, men gränssnittet var så fult att man inte stod ut med det).

Sedan finns ju alternativet att använda ett "videofångarkort" som kopplas till den digitalbox som din leverantör försett dig med (d.v.s. låta digitalboxen stå för all avkodning/avkryptering).

Dessa metoder känns dock föråldrade då de flesta tv-kanaler kan strömmas idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Om du har Com Hem (eller Tele2 som det nu heter) i huset. Dvs det där klassiska tre hål i väggen.

Tre hål i väggen är precis vad jag har nu, plus bredbandsuttag.

Skrivet av Alphahanne:

För att få in TV-signalerna i datorn funkar ett TV-kort av något slag hyfsat, det finns förhållandevis billiga USB-varianter. De allra flesta fungerar dock enbart för okodade kanaler.

Visst fasen ja, det är ju digitalt allting nu (nästan). Så TV-kort enbart, hjälper inte fullt ut alltså.

Skrivet av stigw:

Jag förstår inte varför Du ska ha en bildskärm för datorn. Det brukar ju finnas ingångar på TV:n där Du kan ansluta datorn. Själv har jag en gammal dator bredvid min TV. Ansluter med HDMI. Förut använde jag också en datorsticka från Intel till andra TV:n. Men det blev lite krångel med den så den ersatte jag med TV hub från Boxer. Fördelen med dator är ju att man kan visa foton mm via datorn. Det behövs inte mycket till dator för att visa play TV.

Just ja, finns ingångar på HDTV också.

Min grundtanke var nog att skapa 1 apparat, som styr allt. Filmer via fil eller DVD genom = VLC Player. TV (SVT, TV3, TV4, CNN m.fl.) kanske Windows Media Center eller motsv, och spela enbart musik genom MP3-filer och playlistor, eller spotify. Visa foton genom vanliga förhandsgranskningen. Allt på samma apparat, så rakt det bara går.
Om det är nåt jag inte tål, så är det när man har typ en dekoder, olika ljud-inputs, måste koppla om nån switch, eller ställa om hit eller dit för att kunna se på den ena eller andra kanalen, ställa om för enbart ljud, konstant logga in med användaruppgifter för att komma åt visst material osv osv, se film eller så. Vet folk som har en skog kablar och fnörton apparater ihopkopplade på olika sätt och måste sätta i och ur kablar beroende på vad dom ska njuta av. Blä!

Jag är lite minimalist så, vill ha allt så enkelt och rakt som det bara går. NoBS-klubben typ. Det var min ursprungstanke.

Om man kopplar in datorn i TV, så får man ju två apparater, som man måste lite växla emellan ifall man vill se film från live TV eller från datorn, kanske switcha över till ljud från datorn istället för från TVn etc etc. Det är det jag drar mig lite för.

Skrivet av PeCe:

... finns ju alternativet att använda ett "videofångarkort" som kopplas till den digitalbox som din leverantör försett dig med (d.v.s. låta digitalboxen stå för all avkodning/avkryptering).

Dessa metoder känns dock föråldrade då de flesta tv-kanaler kan strömmas idag.

At ha 1 dekoder för allt som kommer via väggen, och sen som körs in i datorn via video-in kort, den modellen låter trevlig och enkelt i mina öron.

När du sen säger att de flesta TV-kanaler kan strömmas, så tänker jag "Öppna webbläsaren och gå till SVTPlay". Är det lite så du menar? Tänker att du kanske menar även andra kanaler på samma sätt, varav vissa är betal, så då kanske man måste logga in på deras sajt via webbläsaren (om den inte sparar cookies el dyl) innan man kan börja titta. Det känns mindre attraktivt för mig.

Den TV som kommer genom väggen brukar inte heller ha alla problem med överföringshastighet som streaming har. När Sverige spelade viktig match i fotboll, så tittade kanske en miljon svenskar, varav uppspelningen via streaming hackade, snurrande "laddar material" symbol, och konstant växlade ner till 240p upplösning för att kompensera för brist på bandbredd. Jag är, som ni ser, lite out of date med kunskapen om detta, men frågan är om inte leverans via TV-uttaget i väggen är mindre sårbart för bristande bandbredd?

Permalänk
Rekordmedlem

Monitorer är för det mesta både dyrare vid samma storlek, har sämre bild och finns bara i mycket mindre storlekar än tv är så du väljer lämpligen en tv som bildvisare oavsett hur du sedan gör.
Att dra in tvbilden i datorn går men det finns inga fördelar med det utan mest bara problem och kostnader så undvik det för du tjänar ju inga "delar" på det utan behöver flera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dooley:

Visst fasen ja, det är ju digitalt allting nu (nästan). Så TV-kort enbart, hjälper inte fullt ut alltså.

Min grundtanke var nog att skapa 1 apparat, som styr allt. Filmer via fil eller DVD genom = VLC Player. TV (SVT, TV3, TV4, CNN m.fl.) kanske Windows Media Center eller motsv, och spela enbart musik genom MP3-filer och playlistor, eller spotify. Visa foton genom vanliga förhandsgranskningen. Allt på samma apparat, så rakt det bara går.
Om det är nåt jag inte tål, så är det när man har typ en dekoder, olika ljud-inputs, måste koppla om nån switch, eller ställa om hit eller dit för att kunna se på den ena eller andra kanalen, ställa om för enbart ljud, konstant logga in med användaruppgifter för att komma åt visst material osv osv, se film eller så. Vet folk som har en skog kablar och fnörton apparater ihopkopplade på olika sätt och måste sätta i och ur kablar beroende på vad dom ska njuta av. Blä!

Jag är lite minimalist så, vill ha allt så enkelt och rakt som det bara går. NoBS-klubben typ. Det var min ursprungstanke.

Om man kopplar in datorn i TV, så får man ju två apparater, som man måste lite växla emellan ifall man vill se film från live TV eller från datorn, kanske switcha över till ljud från datorn istället för från TVn etc etc. Det är det jag drar mig lite för.

At ha 1 dekoder för allt som kommer via väggen, och sen som körs in i datorn via video-in kort, den modellen låter trevlig och enkelt i mina öron.

När du sen säger att de flesta TV-kanaler kan strömmas, så tänker jag "Öppna webbläsaren och gå till SVTPlay". Är det lite så du menar? Tänker att du kanske menar även andra kanaler på samma sätt, varav vissa är betal, så då kanske man måste logga in på deras sajt via webbläsaren (om den inte sparar cookies el dyl) innan man kan börja titta. Det känns mindre attraktivt för mig.

Den TV som kommer genom väggen brukar inte heller ha alla problem med överföringshastighet som streaming har. När Sverige spelade viktig match i fotboll, så tittade kanske en miljon svenskar, varav uppspelningen via streaming hackade, snurrande "laddar material" symbol, och konstant växlade ner till 240p upplösning för att kompensera för brist på bandbredd. Jag är, som ni ser, lite out of date med kunskapen om detta, men frågan är om inte leverans via TV-uttaget i väggen är mindre sårbart för bristande bandbredd?

Alltså, ta redo på vad du har för leverantör först. Jag har telenor som TV-leverantör så jag har en liten låda som kör TV via internet. Med mitt TV-paket ingår också Telenor stream som ser ut såhär:

Dvs alla kanaler streamas live direkt i webläsare eller mobil enhet.

Jag klickar på programmet och då streamas det live, såhär:

Comhem har säkert liknande tjänst, och samma med Telia.

Det måste ju vara det lättaste sättet, om du ändå ska ha en dator som kör allt, istället för att krångla med instickskort och annat?

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte bara testa med utrustning du redan har för att få en känsla för hur enklast möjliga uppsättning skulle fungera? Koppla in din stationära dator eller din laptop till din befintliga TV över HDMI och testa hur det skulle fungera att skifta mellan TV och dator.

Skaffa trådlös mus och tangentbord, billigast möjliga funkar fint, se till att du har ett som inte behöver laddas/byta batterier ofta, jag hade undvikit Bluetooth av den anledningen. Jag kör ett gammalt Logitech 260-paket som fungerar bra.

Att få ut dator-ljudet ur TV:n kommer fungera bra över HDMI. Jag kör DP-till-HDMI-adapter, det fungerar också fint.

Om man sedan vill ha ut ljudet igen till en receiver/limpa så behövs en TV med ARC/eARC eller så får man koppla via ljudmojängen på vägen in. Så om man inte är nöjd med att utnyttja TV:ns högtalare så finns förvisso möjlighet att dra på sig fler fjärrkontroller och mer krångel.

Ett TV-kort (USB eller PCIe) kommer inte heller vara supersmidigt. Du kommer antagligen behöva använda något proprietärt skitprogram för att spela in och spela upp TV. Det är oklart om du tittar på analoga eller digitala signaler idag, så ingen kommer kunna rekommendera vad du skulle behöva. Oavsett om du skaffar ett sådant kort eller inte så hade jag kört på en riktig TV för lajv-tittande, hur kan det bli enklare än att byta kanal på TV-fjärren? Jag förutsätter okodat grundutbud här, med kodade kanaler blir det mer besvärligt. Poängen här är att skifta från TV till HDMI (dator) är mindre krångligt än att byta till ett uppspelningsprogram och byta kanal där.

När jag hade Comhems (okodade) analoga sändningar (typ kanal 1-12) för några år sedan så körde jag en enkel Linux-kompatibel USB-låda för att ta in de signalerna i MythTV för inspelning. Det fungerade, men kvaliteten var vad man kan förvänta sig av MPEG2-omkodad analog skogs-TV.

Det enda jag kan se som fördel med datorskärm framför TV är att man skulle kunna slippa momentet att väcka skärmen. Men som nämnts ovan får man ju väldigt mycket större skärm med TV, för samma peng.

Permalänk
Medlem

Eftersom microsoft skrotade windows media center med Windows 7, så vet jag inte om jag kan rekommendera ett tv-kort. Det finns en del andra mjukvaror, men de har jag inte provat. Får hålla tummarna att datorn med Windows 7 håller ett tag till.

Det går att få in tv i plex https://www.plex.tv/tv/ och sedan tror jag man kan få in det i kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Det enklaste måste ju vara att TVn fixar allt? Med en fjärrkontroll to rule them all.

För Tablå tv (när du har 3hål i väggen) installerar du en CA+ modul i din TV.
Då slipper du använda den risiga extra boxen med ett ofta långsamt gränssnitt.

Filmer ses enklast med appar direkt i TVn. Se bara att TVn stöder dina streamingstjänter.
Har du film lokalt på nätverket har du med lite tur Plex-appen i TVn som kan paras ihop med en plex server.
Kan du leva med ett spartanskt gränssnitt för att bläddra film finns det ibland DLNA-klienter i TVn som kan prata med en Kodi/Jellyfin-server.

Dvd/Bluray-skivor behöver du ju en spelare för. Så det blir ju minst två fjärrkontroller och ett byte av källa.

För Musik har du troligen spotify appen i TVn, så mobilen kan agera fjärrkontroll om det är bökigt använda fjärrkontrollen.
Lokala mp3or kan förmedlas via DLNA-klienten i TVn, från din Kodi/Jellyfin/... server.

Det bör inte vara några konstigheter att se till att ljudet alltid hamnar i din soundbar/förstärkare oavsett vad du spelar upp.

Den enda nedsidan är att man surnar när TVn blir "för gammal" och apparna slutar funka.
Men så länge apparna hålls vid liv så är det smooth sailing.

Permalänk
Medlem

Eller för att spinna vidare på det @henkiii skrev ovan. Använd dig utav en box i form av AppleTV eller motsvarande om du inte gillar apple.

Där finns alla streamingappar, du behöver inte använda fjärrkontrollen. Tejpa fast den bakom tvn om du har plats där eller göm den i ett skåp och bara dra upp en HDMI.

Uppdateras frekvent och har allt man behöver.

Bland dessa streamingappar finns som sagt Com Hem play som du kan använda gratis för att se live-tv om du bor i ett comhem-hus.
Det enda problemet jag haft med att streama live-tv är att man oftast ligger 10-30sekunder efter marksänt och det kan vara störigt om man sitter så man hör en pub som visar samma match...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |