Film och ljud - hur ofta har filmer mer än 6 kanaler idag?

Permalänk
Medlem

Film och ljud - hur ofta har filmer mer än 6 kanaler idag?

Funderar på att uppgradera mitt ljudsystem någon gång kommande år. Har i dagsläget 6 högtalare i klassisk 5.1 combo (2 frontar, 1 center, 2 surround och 1 sub). Det är väl idag vad man betecknar med 5.0.1

Har ju hänt en del sedan jag köpte dessa, kanske främst i och med Dolby Atmos och dylikt. Innan jag läste om det funderade jag på att utöka med 2 surroundhögtalare till för att köra 7.0.1

Men redan när jag funderade på detta så slog det mig hur många filmer som egentligen stöder med än de 6 vanligaste kanalerna? Och de filmer som bara har 6 spår, händer det något annat än att ljudet "smetas" ut mellan surroundhögtalarna?

I och med de nyare ljudformaten så antar jag att detta inte spelar någon roll längre, när ljudet hanteras via någon form av 3D-vektorberäkningar där dedikerade ljudspår knappt existerar längre som jag förstått det?

Har ni någon bra källa för vidare läsning får ni gärna tipsa, likaså om högtalare och receivers för Atmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Funderar på att uppgradera mitt ljudsystem någon gång kommande år. Har i dagsläget 6 högtalare i klassisk 5.1 combo (2 frontar, 1 center, 2 surround och 1 sub). Det är väl idag vad man betecknar med 5.0.1

Har ju hänt en del sedan jag köpte dessa, kanske främst i och med Dolby Atmos och dylikt. Innan jag läste om det funderade jag på att utöka med 2 surroundhögtalare till för att köra 7.0.1

Men redan när jag funderade på detta så slog det mig hur många filmer som egentligen stöder med än de 6 vanligaste kanalerna? Och de filmer som bara har 6 spår, händer det något annat än att ljudet "smetas" ut mellan surroundhögtalarna?

I och med de nyare ljudformaten så antar jag att detta inte spelar någon roll längre, när ljudet hanteras via någon form av 3D-vektorberäkningar där dedikerade ljudspår knappt existerar längre som jag förstått det?

Har ni någon bra källa för vidare läsning får ni gärna tipsa, likaså om högtalare och receivers för Atmos.

Du har 5.1.0 (surund, basen, takhögtalarna/högtalare som studsar ljudet mot taket).
Du är i rätt tankar, hadde jag haft platsen (har skälv 5.1.2 och en Marantz sr6013 (en bra reciver som jag rekomenderar, men kolla på den nyare 6015 eller större 7015) så hadde jag kört på 7.2.4 det är okså det som vissa recivrar man kan ha "råd" med fixar som max med extra slutsteg, annars får man ofta ta bort två kanaler, antingen surond eller tak är vanligast.

https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2418-dolby-atmos/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera atmos Har 5.1.2 idag, och har funderat på om 4 atmos istället är det att gå efter... Det jag har kunnat läsa mig till så absolut, om man har pengar så får du ut bättre atmos prestanda helt klart, med 4 takhögtalare. Men med 2 takhögtalare så kan man förvänta sig runt 90% av upplevelsen om man jämför gentemot 4 atmoshögtalare. Det blir genast mycket dyrare vid inköp av receiver när du kommer upp i 9.2 utföranden (5.2.4) . Snuskigt dyrt vid 11.2 (7.2.4).

Det flesta nya titlar som släpps idag spelas in i atmos. Vågar nästan säga att alla STORA titlar garanterat har atmos. När jag skaffade atmos för 2-3år sedan var utbudet med äkta atmos ganska litet, men det har exploderat.

Din receiver kan i många fall utnyttja atmoshögtalarna även om titeln du ser på inte har atmos. Heter olika på olika receivrar, på min sony str-dn1080 tror jag det heter up-mixing Den lägger helt enkelt ut en del ljud genom takhögtalarna för att skapa ''rymden''. Är sjukt nöjd med denna förstärkare just därför, hur den skalar upp icke-atmos titlar. Har haft både Denon, Onkyo och Pioneer innan jag landade i den här. Rekommenderas varmt om du lyckas få tag i en!

Om du vill bygga ut hemmabion, så våga absolut testa atmos. Ger helt klart en till dimension, en ''ljudbubbla''.

Permalänk
Hedersmedlem

@Levan: Jag har flyttat tråden till Ljuddelen av forumet då ämnet handlar om den tekniska aspekten av filmer.

Permalänk
Medlem

@Matglad
Hur stort/litet rum pratar vi om för att atmos ska prestera optimalt, eller vara värt att investera i anser du?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör 5.1.2 men det är väldigt lite material där man hör/reagerar / upplever att det är ljud i takkanalerna ..

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@adde318
Hur stort/litet rum pratar vi om för att atmos ska prestera optimalt, eller vara värt att investera i anser du?

Finns nog inget krav på varken det ena eller det andra. Om du har onaturligt hög takhöjd kanske man blir lidande.
Tanken är ju inte att atmos ska fylla hela rummet, utan fylla platserna där man sitter. Om du kör på 2 takhögtalare ska du ha dom direkt ovanför dig, något framskjutet. Att ha högtalarna i knät, fast då i taket, är en bra tumregel. Om du vill köra 4 högtalare finns det andra riktlinjer. https://www.dolby.com/siteassets/technologies/dolby-atmos/atm...

Tycker absolut att om man har möjlighet att testa atmos, så testa på! Har jäkligt svårt att tro att man skulle riva ner det sen för att man inte skulle vara nöjd ''Ljudexperter'' säger ju att atmos, är liknande revolution som när surroundljudet kom.
Kan varmt rekommendera takhögtalare istället för att bara ställa ''up-firing'' atmoshögtalare på frontarna. Inte alls samma upplevelse. Men, ger väl ändå ett intryck av samma känsla iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kör 5.1.2 men det är väldigt lite material där man hör/reagerar / upplever att det är ljud i takkanalerna ..

Har du takhögtalare eller up-firing högtalare? Upplevde samma som du med min tidigare Denon förstärkare. När jag böt till min nuvarande var det som om takhögtalarna låstes upp. Och jag kan väl hålla med dig om att man inte ''reagerar'' på att det låter ifrån de, men när man slår av atmosen, det är då man får uppfattning om hur platt ljudet blev utan

Permalänk
Medlem

jag har dedikerade takhögtalare. Kör en Sony förstärkare.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Kan varmt rekommendera atmos Har 5.1.2 idag, och har funderat på om 4 atmos istället är det att gå efter... Det jag har kunnat läsa mig till så absolut, om man har pengar så får du ut bättre atmos prestanda helt klart, med 4 takhögtalare. Men med 2 takhögtalare så kan man förvänta sig runt 90% av upplevelsen om man jämför gentemot 4 atmoshögtalare. Det blir genast mycket dyrare vid inköp av receiver när du kommer upp i 9.2 utföranden (5.2.4) . Snuskigt dyrt vid 11.2 (7.2.4).

Det flesta nya titlar som släpps idag spelas in i atmos. Vågar nästan säga att alla STORA titlar garanterat har atmos. När jag skaffade atmos för 2-3år sedan var utbudet med äkta atmos ganska litet, men det har exploderat.

Din receiver kan i många fall utnyttja atmoshögtalarna även om titeln du ser på inte har atmos. Heter olika på olika receivrar, på min sony str-dn1080 tror jag det heter up-mixing Den lägger helt enkelt ut en del ljud genom takhögtalarna för att skapa ''rymden''. Är sjukt nöjd med denna förstärkare just därför, hur den skalar upp icke-atmos titlar. Har haft både Denon, Onkyo och Pioneer innan jag landade i den här. Rekommenderas varmt om du lyckas få tag i en!

Om du vill bygga ut hemmabion, så våga absolut testa atmos. Ger helt klart en till dimension, en ''ljudbubbla''.

Låter som att det ändå gett dig en del - får man fråga vilka takhögtalare du har?

Skrivet av stoffe-2k:

Vilka takhögtalare har du?

-----

Min "utmaning" är väl att jag inte kan bygga in några högtalare i taket, utan de behöver i sådant fall hänga utanpå. Jag tänker att se om det finns några bra högtalare som går att montera hängandes i första hand, alternativ två är annars högtalare som får sitta så hög upp det går på väggen - antingen framme vid TV:n eller bakom soffan. Alternativ tre är väl att ha högtalare som studsar ljudet mot taket och som ligger ovanpå fronthögtalarna, detta verkar dock inte fungera särskilt bra? Då tror jag nästan mer på att montera högtalarna uppe mot väggen.

Länk för större bild

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt nöjd när jag hittade dessa.

Som du ser hänger dessa från taket , men med lite modifikationer..

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Jag blev väldigt nöjd när jag hittade dessa.

Som du ser hänger dessa från taket , men med lite modifikationer..

Häftig och rätt cool lösning! Har du skruvat dit fästena själv i högtalarna? Behövde du borra egna hål?

Just att montera i taket verkar inte så många högtalare stödja som standard, men smart med ett par handtag och krokar i taket.

Googlade högtalarna med de verkar ha slutat produceras.

Permalänk
Medlem

Så gott som alla filmer kommer med Atmos idag, så materialet är inget problem. Sen är det vad jag har förstått väldigt varierande kvalité på atmosspåren (har inte atmos system själv).

Men som Atmos högtalare är väll XTZ Cinema S2 en av de populäraste, https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Cinema-S2-Atmosphere-Matt...

Verkar dock vara slutsålda just nu. Men leta begagnat. Dyker upp lite då och då.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Häftig och rätt cool lösning! Har du skruvat dit fästena själv i högtalarna? Behövde du borra egna hål?

Just att montera i taket verkar inte så många högtalare stödja som standard, men smart med ett par handtag och krokar i taket.

Googlade högtalarna med de verkar ha slutat produceras.

Hej, Jo jag har monterat dessa små öglor själv . Jag letade länge efter olika alternativ för att hänga upp dom men kom fram till att detta var det bästa / enklaste sättet. Där är originalfästen för att hänga dom på väggen så det var bara att mäta de skruvarna för att få en uppfattning om hur mycket man kunde skruva fast.

Jo dessa högtalare är ganska gamla, hittade dom till ett bra pris på blocket. Iom. att dessa sitter i källaren så var det viktigt med en så platt låda som möjligt då takhöjden är begränsad.(210cm)

Dessa är inte så djupa heller
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-alto5wall-on-wall-hogt...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Låter som att det ändå gett dig en del - får man fråga vilka takhögtalare du har?

Vilka takhögtalare har du?

Jag har Micca M-8C

Många som inte kan fälla in gillar Canton Chrono 10 samt Canton 416.2.
SVS gör också en högtalare som funkar för både vägg och tak, SVS Prime Elevation heter dom. Man kan köpa till en låsbricka till väggfästet, så att de sitter still även som takhögtalare.

Nästan vilken högtalare som helst funkar för atmos, så länge du inte tar något RIKTIGT skräpigt.